نگرانی ناتو از تصمیم آمریکا برای خروج از معاهده «آسمان‌های باز»

  • انتشار: ۳ جوزا ۱۳۹۹
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 86536

کشورهای اروپایی عضو ناتو نگرانی و نارضایتی خود را از تصمیم ایالات متحده برای خروج از معاهده آسمان‌های باز اعلام کردند.

به نقل از رویترز، یک مقام ارشد سازمان ناتو گفت: اعضای اروپایی ناتو روز جمعه به آمریکا اعلام کردند که از تصمیم این کشور برای خروج از معاهده آسمان های باز بین ۳۵ کشور که اجازه پرواز هواپیماهای شناسایی بر فراز کشورهای عضو این پیمان را می دهد، نگران و ناراضی هستند.

بر اساس این گزارش، مقام های ارشد دولت ترامپ که روسیه را به نقض مفاد این پیمان متهم کرده‌اند، روز پنجشنبه گفتند که واشنگتن طی شش ماه آینده رسماً از این پیمان خارج خواهد شد.

این اقدام آمریکا شک و تردیدهای زیادی را درباره این مسئله به وجود آورده است که آیا واشنگتن عملاً به دنبال تمدید پیمان نیواستارت ۲۰۱۰ هست یا نه. این پیمان محدودیت هایی را علیه استقرار تسلیحات هسته‌ای روسیه و آمریکا وضع می کند.

این مقام ناتو افزود: سفرای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ناتو در واکنش به این تصمیم آمریکا تشکیل جلسه داده و موافقت خود را با اهمیت کنترل تسلیحات اعلام کرده و خواستار پایبندی روسیه به تعهداتش شدند. برخی از کشورهای عضو ناتو نیز نگرانی خود را نسبت به تصمیم آمریکا برای خارج شدن از پیمان آسمان های باز اعلام کردند.

به نوشته تسنیم؛ برخی متحدان آمریکا از این مسئله نگران هستند که خروج واشنگتن در نهایت منجر به خروج روسیه نیز از این پیمان شود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟