نگرانی مقام ایرانی از افزایش 87 درصدی تولید مواد مخدر در افغانستان

  • انتشار: ۲۲ حوت ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیبین الملل
  • شناسه مطلب: 38112

رحمانی فضلی وزیر داخله ایران در کنفرانسی در ویانای اتریش، ضمن نگرانی از روند رو به رشد تولید مواد مخدر در افغانستان می گوید که برخورد گزینشی در همکاری های بین المللی و سیاسی شدن این موضوع سبب شد تا شاهد افزایش آمار تولید مواد مخدر در افغانستان باشیم.

رحمانی فضلی روز گذشته (دوشنبه) طی سخنانی در شصت و یکمین نشست کمیسیون مواد مخدر سازمان ملل، در ویانا اتریش، با اشاره به اینکه طبق گزارش سال 2017 دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد ، تولید تریاک در افغانستان نسبت به سال 2016 با حدود 87 درصد افزایش به میزان بی سابقه 9هزار تن در سال 2017 رسیده، خاطرنشان کرده، تولید، قاچاق و مصرف گروه کانابیس همچنان در سطح جهانی رو به گسترش است و مصرف و تجارت آمفتامینها و داروهای روانگردان جدید رشد فزاینده ای پیدا کرده است.

به گفته وی، مصرف هروئین در مناطقی که قبلا رو به ثبات گزارش شده بود ، مجددا در حال افزایش گزارش شده و انحراف و قاچاق پیش سازها به یک تجارت غیرقانونی دو سویه مبدل شده است. تجارت مواد مخدر در فضای مجازی و سایبری نسبت به سال 2015 تا 50 درصد رشد نشان می دهد و پیوند مواد مخدر با سایر جرایم سازمان یافته از جمله فساد و پولشویی و قاچاق غیرقانونی انسان ، افراطی گری و غیره پیچیده تر شده است.

وزیر داخله ایران در ادامه این سوال را مطرح کرده که چرا علیرغم تلاشهای انجام شده و نیز عزم کشورها برای مقابله با معضل جهانی مواد مخدر و همچنین وجود موازین و اسناد متقن بین المللی در این خصوص، شاهد چنین آمار رو به رشدی در رابطه با تولید مواد افیونی به ویژه در کشور افغانستان هستیم؟

وی خاطرنشان کرده، متاسفانه باید اذعان کرد که این موارد در کنار سایر عوامل کارکردی از جمله اجرا نکردن مطلوب اصل مسئولیت مشترک بین المللی و خصوصا برخورد گزینشی در همکاری های بین المللی و سیاسی شدن این موضوع ، سبب شده تا همچنان مواد مخدر به طور نگران کننده ای سلامت و رفاه جوامع را تهدید کند و کلیه بنیان های اقتصادی و اجتماعی کشورها را در معرض تهدید قرار دهد.

این اظهارات مقام ایرانی در حالی مطرح می شود که نهاد مرتبط گزارش دادند که در طی چند سال اخیر تولید و پروسس مواد مخدر در افغانستان به شکل بی سابقه ای افزایش یافته است.

شصت و یکمین نشست کمیسیون مواد مخدر سازمان ملل (CND61) صبح روز گذشته (دوشنبه) در مقر سازمان ملل متحد در وین آغاز به کار کرد. در این گردهمایی سیاست گذاران و کارشناسان از کشورهای مختلف جهان راهکارهای مبارزه با مواد مخدر را بررسی می کنند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟