نگرانی مقامات روسیه از جنایات جنگی نیروهای بریتانیایی در افغانستان

  • انتشار: ۱۰ قوس ۱۳۹۸
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 71591

وزارت امور خارجه روسیه از بررسی‌ نشدن ده‌ها دوسیه که نشان‌دهنده جرایم جنگی نیروهای بریتانیایی در افغانستان است، ابراز نگرانی کرد.

«ماریا زخارووا»، سخنگوی این وزارت به تازه گی گفته است که شواهدی از 52 دوسیه قتل مردم محل توسط اردوی بریتانیا در افغانستان قبل از سال 2017 میلادی وجود دارد، اما تحقیقات در مورد این دوسیه‌ها بدون آنکه کسی رسما متهم شود، پایان یافته است.

همچنان خانم زخارووا از گزارش‌های تایید نشده در مورد کشته‌ شدن هفت کودک و زخمی‌ شدن هفت نفر دیگر در نتیجه بی‌پروایی نیروهای نیوزیلند هنگام خنثی‌سازی ماین یاد کرده است.

صدای امریکا نوشت که در اعلامیه‌ای که سفارت روسیه در کابل نشر کرده، به نقل از سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور گفته شده است: ما جنایات علیه افراد ملکی را در افغانستان به شدت محکوم می‌کنیم.

در اعلامیه آمده است: از مقامات بریتانیا و نیوزیلند می‌خواهیم که تحقیقات را به اتمام رسانده و عاملان را به پای میز عدالت بکشانند و از پنهان‌ کردن مدارک دست بردارند.

خانم زخارووا تاکید کرد که روسیه از فرماندهی نیروهای نظامی خارجی مستقر در افغانستان می‌خواهد تا اقدامات جامع را جهت جلوگیری از وقوع جنایات در برابر افراد ملکی در آینده روی دست گیرد.

او تاکید کرد که شکست تروریزم بین‌المللی بدون تامین عدالت دشوار خواهد بود.

بر اساس تحقیقات و یافته‌های یک برنامه تلویزیونی بی‌بی‌سی (پانوراما) که حدود سه هفته قبل نشر شد، دولت و اردوی بریتانیا متهم شده‌‌اند که کشتار باشندگان عراقی و افغان به دست نیروهای نظامی را پنهان کرده‌اند.

اما دولت بریتانیا این اتهامات را رد کرده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟