نگرانی شدید دبیرکل سازمان ملل از وضعیت بد امنیتی افغانستان

  • انتشار: ۱ سرطان ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 24696

انتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد از وخامت وضعیت امنیتی در افغانستان عمیقا اظهار نگرانی کرده است.

انتونیو گوترش، در گزارش سه ماهه ملل متحد درباره افغانستان که شامل کارکردهای سیاسی، بشری و مساعی توسعه و حقوق بشر این سازمان است گفت که وضعیت وخیم امنیتی نه تنها باعث رنج شدید انسانی شده است بلکه میزان بیجاشده های داخلی را هم افزایش داده است.

در این گزارش درحالی که اجرایی شدن توافق صلح بین حکومت افغانستان و حزب اسلامی گلبدین حکمتیار و بازگشت رهبر آن حزب به کابل یک پیشرفت خوانده شده، از عدم پیشرفت در مذاکرات مستقیم صلح بین حکومت افغانستان و طالبان اظهار تاسف شده است.

در هیمن حال، تدامیچی یاماموتو ، نماینده ویژه منشی عمومی ملل متحد برای افغانستان، هم که در جلسه روز چهارشنبه شورای امنیت سخنرانی می کرد گفت که طی سه ماه گذشته وخامت غیرمعمول اوضاع امنیتی در افغانستان باعث شده که تنش های سیاسی موجود رونما شود.

وی گفته است؛ بدون مساعی بیشترحکومت وحدت ملی در افزایش مشارکت سیاسی، تقویت حسابدهی، و بهبود اعتبار حکومت به ویژه در بخش امنیتی، ما احتمالاً با بحران های بیشتری در محیطی شکننده مواجه شویم.

​آقای یاماموتو با اشاره به اقدام حکومت افغانستان به برچیدن خیمه های معترضین که به خشونت انجامید گفت که این رویداد نیاز به احتیاط، آرامش و وحدت را در آن کشور برجسته می سازد.

نماینده ویژه ملل متحد برای افغانستان در شورای امنیت گفت که انفجار ۳۱ ماه می در مرکز شهر کابل و بمب گذاری در یک مراسم تشییع جنازه در آن شهر، اختلافات عمیق سیاسی را به طور فزایندۀ رونما کرده که مبتنی بر پایه های نژادی و مذهبی است. آقای یاماموتو گفت این وضعیت درحالی نگران کننده است که گروه دولت اسلامی با حمله بر مسلمانان شیعه به دنبال تحریک نزاع فرقه ای در افغانستان است.

آقای یاماموتو یکی از ریشه های مشکلات در افغانستان را اختلاف عمیق بین حکومت و مخالفین سیاسی دانست. او گفت عده یی در احزاب سیاسی که بعضی شان اعضای قبلی حکومت وحدت ملی و شماری از نیروهای سیاسی نسل جوان استند، از حکومت انتقاد کرده و تقاضای اصلاحات را کرده اند.

این مقام ملل متحد گفت حکومت استدلال می کند که گروه های مخالف مانع اجرای اصلاحات مهم شده اند و دست به خشونت زده و خواستار تغییر حکومت شده اند.

یاماموتو گفت هر یک از جوانب طرف مقابل را به ارتکاب عمل مغایر منافع ملی متهم می کند و این برداشت ها باعث بروز این وضعیت سیاسی شده است. او گفت موجودیت مخالف در عرصه سیاسی امری طبیعی است، اما میزان بی اعتمادی فزاینده بوده و منجر به شعارهای غیرآشتی جویانه و بیاناتی شده است که می تواند سبب بروز خشونت بیشتر شود.

نماینده ویژه ملل متحد برای افغانستان در بیانات خود تلاش برای انعطاف پذیری و ایجاد اجماع برای ثبات سیاسی در افغانستان را حیاتی خواند.

آقای یاماموتو تاکید کرد که حملات مرگبار اخیر در افغانستان نباید باعث تضعیف حمایت بین المللی از جمله کمک های انکشافی و اقتصاد جامعه بین المللی به آن کشور گردد و جامعه جهانی نباید از این حملات ارعاب شده و تسلیم تروریستان گردد.

این مقام ملل متحد گفت اقتصاد افغانستان هنوز هم به شدت وابسته به کمک های انکشافی است. او گفت سکتور خصوصی افغانستان که به عنوان بزرگترین گزینه در برای اشتغالزایی محسوب می شود، از عدم اعتماد سرمایه گذاران و فساد اداری فراگیر رنج می برد. در نتیجه به گفته یاماموتو، رشد اقتصادی نسبت به رشد جمیعت در آن کشور کمتر بود و در عین حال بسیاری از جوانان از بیکاری رنج می برند.

آقای یاماموتو در سخنان خود به فساد اداری اشاره کرده گفت که فساد دولت را تضعیف می کند. او گفت فساد اداری در افغانستان در قلب معافیت از مجازات قرار دارد.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟