نگرانی دولت از موج جدید «جوان گریزی»

  • انتشار: ۲۱ اسد ۱۳۹۴
  • سرویس: اجتماعی
  • شناسه مطلب: 8080

ریاست اجرایی، به مناسب ١٢ اگوست روز جهانی جوانان پیامی را منتشر کرده و گفته است: “در این اواخر طوریکه دیده می شود شماری از جوانان به دلیل برخی مشکلات کشور را ترک می کنند، ادامه این روند برای جوانان و آینده کشور عواقب بدی به همراه خواهد داشت.”

در پیام این ریاست آمده که حکومت وحدت ملی به این باور است که اگر مطابق برنامه در راستای پیدا کردن کار و حل مشکلات آموزشی جوانان برنامه ملی طرح شود، از فرار جوانان جلوگیری خواهد شد و این نیرو می تواند برای توسعه کشور مفید واقع شود.

حدود سه روز پیش، صندوق جمعیت سازمان ملل نیز با انتشار گزارشی هشدار داد که اگر به وضعیت جوانان در افغانستان توجه نشود، این کشور با بی‌ثباتی و مشکلات اجتماعی بیشتری مواجه خواهد شد.

همزمان مسئولان این صندوق گفتند که جمعیت جوان افغانستان در حال رشد است و پیشبینی کرده که تا پنج سال آینده دستکم چهار میلیون جوان به جمعیت کاری کشور اضافه می شوند.

آنها گفتند که این تعداد نیروی کار به شغل نیاز دارند و دولت افغانستان از همین اکنون، در بخش های مختلف به ویژه توانمند سازی زنان و آموز و پرورش بیشتر توجه کند.
ایستادگی جوانان

حامد کرزی، رییس جمهوری پیشین کشور که امروز در محفل گرامی داشت از روز جوانان در کابل صحبت می کرد از رو آوردن جوانان به ترک کشور به شدت اظهار نگرانی کرد.

آقای کرزی هشدار داد که اگر جوانان این کشور را ترک کنند، توسعه و انکشاف کشور به خطر می افتد.

او گفت: “بسیاری از جوانان پاسپورت می گیرند و از کشور فرار می کنند، فرار راه حل نیست باید جوانان ایستادگی کنند. کشورهایی که آباد هستند جوانان و مردم آن کار کرده اند”.

رییس جمهوری پیشین می گوید که گرفتن پاسپورت و خارج شدن از کشور راه حل نیست.

براساس آمار که ریاست پاسپورت منتشر کرده، تقاضا برای دریافت پاسپورت در مقایسه با سه ماه گذشته پنج برابر افزیش یافته است.

سید عمر صبور، رییس اداره پاسپورت کشور گفته که سه ماه گذشته این اداره یک هزار متقاضی برای دریافت پاسپورت داشته اما در حال حاضر این رقم به پنج هزار نفر افزایش یافته است.

اقای صبور همزمان خطاب به متقاضیان پاسپورت گفته: “کجا به این عجله تمام راه ها بسته است.”

جنگ تن به تن

حامد کرزی، رییس جمهوری پیشین کشور امروز گفت که اگر جنگ تن به تن باشد، مردم افغانستان پشت امریکا را به زمین خواهد زد اما او می گوید که زمان این جنگ گذشته و حالا به گفته کرزی جنگ تکنالوژی و علم و دانش است.

همزمان که حامد کرزی از موقف حکومت وحدت ملی در برابر سیاست های پاکستان حمایت کرد به طور مشخص غرب را مورد انتقاد قرار داد که در مبارزه با تروریزم صادق نبوده است.

او در این مورد گفت: “به کشورهای متحد افغانستان در جهان صدا می کنم که حقیقت را واضع کنند، اگر در افغانستان به شکست مواجه هستند، از کشورهای دیگر کمک بخواهند و اگر نمی خواهند ناکام شوند نباید هم به قربانیان تروریزم و هم به تروریزم (پاکستان) پول بدهند”.

در همین حال، احمدضیا مسعود، نماینده ویژه رییس جمهوری گفته است که عامل عمده در فرار جوانان از کشور ناامنی است، پدیده ای که به گفته او در پشت آن دست پاکستان است.

آقای مسعود هر چند در روز جهانی جوانان، گفت، جوانان می توانند با جهان بینی روشن و اندیشه های بکر، اساس یک جامعه مترقی را بگذارند اما همزمان او تاکید کرد که این کار زمانی صورت می گیرد که به گفته او دشمن (پاکستان) به مداخله خود پایان دهد.

او گفت: “از ۳۵ سال گذشته تاکنون هر باری که مردم افغانستان خواستند یک حکومت قوی وحدت ملی را ایجاد کنند؛ پاکستان سد راه شده و این تصمیم را با شکست مواجه کرد.”

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟