نگرانی حکومت افغانستان از مذاکرات مخفیانه طالبان با آمریکا

  • انتشار: ۳۱ سرطان ۱۳۹۷
  • سرویس: اجتماعیسیاست
  • شناسه مطلب: 45339

بعد از اینکه روز گذشته تعدادی از رسانه های خارجی اعلام کردند که نمایندگان طالبان و دیپلمات های آمریکایی بصورت مخفیانه در حال مذاکره هستند، این موضوع باعث نگرانی حکومت افغانستان شده است.

اکرام اخپلواک رئیس دبیرخانه شورای عالی صلح و مشاور رئیس جمهور روز گذشته در واکنش به مذاکرات مخفیانه طالبان و آمریکا گفت که این مذاکرات به صلح نمی انجامد.

محمد اکرم اخپلواک گفته است که اگر مذاکرات صلح بین‌الافغانی نباشد، نتیجه ‌ای نخواهد داد که می توان از این اظهار نظر وی علائم نارضایتی را از دیدار مخفیانه طالبان و آمریکا مشاهده کرد.

ب وجود آنکه طی دو ماه گذشته مقامات افغانستان و نیروهای خارجی اعلام کرده اند که طالبان بزودی با دولت وارد گفت وگو خواهد شد و چراغ سبزی از خود نشان داده اند اما طالبان همواره این ادعاها را رد کرده اند.

هارون چخانسوری سخنگوی ریاست جمهوری تأکید کرد که رهبری صلح مربوط به دولت این کشور بوده و باقی خواهد ماند.

وی به گفت وگوی پنهانی طالبان و آمریکا اشاره کرد و گفت که این دیدارها تلاش برای فراهم کردن تسهیلات صلح است و وزارت خارجه آمریکا نیز از رهبری و مالکیت دولت افغانستان برای گفت وگو با طالبان حمایت کرده است.

مجله‌ نیورکر نوشته است که محرمانه بودن در حکومت‌داری جای خود را دارد و اگر جنگ افغانستان حل شود، حل این معضل مستلزم یک سلسله معاملات آرام و مخفی می‌باشد اما مذاکرات مخفی به عنوان یک مکانیسم برای کشانیدن طالبان به سیاست، دارای عواقب ناگوار خواهد بود.

افغانستان از طرح‌های مخفی قدرت‌های خارجی به شدت رنج می‌برد. در نهایت مذاکرات با طالبان باید شفاف باشد تا افغان‌ها بتوانند آن‌ها را بررسی‌ کنند و فراتر از یک معامله با طالبان‌ باید رهبران این گروه به میز مذاکره فراخوانده شود. تلاش‌های آمریکا برای آرام کردن خشونت‌ها تنها در صورتی امکان‌پذیر است که آن‌ها بخشی از یک استراتیژی گسترده‌تر در افغانستان و جنوب آسیا باشند که در آن اولویت توسعه‌ اقتصادی، ارتباطات انرژی، آب و صلح در منطقه را شامل باشد و مهم‌تر از آن درگیری میان هند و پاکستان را مورد توجه قرار دهد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟