نگرانی آلمان و امریکا در مورد «انتقام‌جویی» طالبان از نظامیان پیشین

  • انتشار: ۱۰ قوس ۱۴۰۰
  • سرویس: بین المللتیتر 2
  • شناسه مطلب: 124623

مارکس پوتزل؛ سفیر آلمان برای افغانستان در دیدار با امیرخان متقی؛ سرپرست وزارت خارجه طالبان نگرانی‌اش را در مورد گزارش‌ها از انتقام‌جویی طالبان از نظامیان دولت پیشین به او منتقل کرد. همزمان نماینده ویژه امریکا در امور افغانستان نیز در این مورد ابراز نگرانی کرده‌است.

پوتزل در توییتی نوشته‌است که در نشست با هیات طالبان با تمرکز بر حمایت آلمان از مردم افغانستان، آموزش دختران و پرداخت حقوق معلمان و عبور امن از افغانستان صحبت کرده‌است.

پوتزل افزوده‌است که نگرانی‌های خود را در مورد گزارش‌های قتل‌های تلافی‌جویانه علیه نیروهای مسلح دولت پیشین ابراز کرده‌است.

توماس وست؛ نماینده ویژه امریکا در امور افغانستان نیز بامداد امروز (چهارشنبه، ۱۰ قوس) در توییتی نوشته‌است که طالبان آگاه هستند که ایالات متحده به شدت نگران گزارش‌ها مربوط به قتل‌های تلافی‌جویانه و ناپدیدشدن اعضای سابق نیروهای امنیتی افغان است.

او گفته که از طالبان خواسته‌است «تا اطمینان حاصل کنند که وعده عفو آن‌ها در سراسر صفوف‌شان اجرا می‌شود و مسئولان (متخلف) را مورد بازخواست قرار می‌دهند».

وزارت خارجه امریکا نیز در بیانیه‌ای با ابراز نگرانی عمیق در مورد ادعای نقض حقوق بشر توسط طالبان، از این گروه خواسته‌است که به تعهد خود مبنی بر عفو عمومی عمل کند.

این در حالی است که سازمان دیده‌بان حقوق بشر در گزارش تازه خود گفته‌است که بر اساس تحقیقات این سازمان، بیش از ۱۰۰ تن از نیروهای سابق ارتش و پولیس افغانستان از زمان به قدرت‌رسیدن طالبان از سوی این گروه کشته یا ناپدید شده‌اند. طالبان اما گفته‌اند که این، سیاست رسمی آن‌ها نیست و در این باره «تحقیقات جدی» می‌کنند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟