نگرانی‌های اداره حمایت از پناهندگی در اروپا از خطر تعقیب زنان از سوی طالبان

  • انتشار: ۷ دلو ۱۴۰۱
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 135450

محدودیت‌هایی که از سوی طالبان در افغانستان وضع شده، بر اساس گزارش اداره حمایت از پناهندگان در اتحادیه اروپا، همه زنان و دختران را در خطر آزار و تعقیب قرار می‌دهد و به این خاطر آن‌ها به صورت عمومی واجد شرایط دریافت پناهندگی در اروپا هستند.

اداره حمایت از پناهندگی اتحادیه اروپا (EUAA) با توجه به سرکوب رو به افزایش زنان و دختران از سوی طالبان در افغانستان ، در ارزیابی هایش به چنین نتیجه ای دست یافته است. طالبان از زمان تصرف قدرت در اگست سال ۲۰۲۱ زنان و دختران را به تدریج از کار، تحصیل، گشت و گذار آزادانه در ملاء عام و آزادی بیان منع کرده اند.

این گزارش در همکاری مشترک اداره حمایت از پناهندگی اتحادیه اروپا و کشورهای عضو تهیه شده است.

سخنگوی اداره نامبرده روز پنجشنبه در پاسخ به یک سوال گفت که کشورهای اتحادیه اروپا ضرورت دارند گزارش های این اداره را در طول ارزیابی درخواست های پناهندگی در نظر بگیرند.

اما او افزود که کشورهای عضو مکلف نیستند به همه زنان افغان که درخواست پناهندگی ارائه می کنند، پاسخ مثبت بدهند، بلکه هر کشوری در این مورد به صورت مستقل و با بررسی جداگانه دوسیه های پناهندگی تصمیم می گیرد.

طالبان در آغاز مانع آموزش دختران بالاتر از صنف ششم در مکاتب شدند. اخیراً تحصیلات دانشگاهی برای زنان تا اطلاع ثانوی ممنوع شده است. طالبان دلیل این اقدام را نقض موازین شریعت عنوان کرده اند و گفته اند که زنان حجاب اسلامی را رعایت نمی کردند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟