به مناسبت میلاد رسول مکرم اسلام

نگاه راهبردی به وحدت مردم افغانستان

  • انتشار: ۱ عقرب ۱۴۰۰
  • سرویس: دیدگاهدین و اندیشه
  • شناسه مطلب: 122950

موضوع کلیدی و حیاتی وحدت جهان اسلام به دلایل متعدد در چند سده اخیر از اولویت‌های برجسته علمای بزرگ اسلام (اعم از شیعه و سنی) بوده است.
پیدایش تفکرات تفرقه افکنانه و خشونت گرا در جهان اسلام طی سال های اخیر و ظهور برخی اختلافات ناشی از تنوع فرهنگی و قومی، سبب شده تا اندیشمندان و متفکران به فکر یافتن راه حل به منظور دست یابی به وحدت جهان اسلام بیفتند.
اهمیت وحدت و همگرایی در جغرافیای جهان اسلام از آنجا ناشی می شود که استعمارگران و غارتگران هنوز به فکر سرگرم کردن مسلمانان به منازعات و جنگ‌های مذهبی اند.
در افغانستان اما نقشه‌های استعمارگران برای جلوگیری از اتحاد و بیداری مردم و ایجاد جنگ مذهبی تاکنون ناکام بوده است. از این رو، کشور ما نمونه مطلوب و الگوی قابل تعمیم از هم پذیری و مدارای مذهبی به شمار می رود. نگاه مردم و نخبگان بصیر افغانستان به وحدت، باید زین پس نیز نگاهی راهبردی و به‌عنوان یکی از مقدمات ضروری و بنیادین تشکیل دولت_ ملت و تقویت روح واحد ملی باشد.
فراموش نباید کرد که هرنوع تلاش برای ترقی و تعالی کشور بدون وحدت ملی و مدارای مذهبی، اقدامی ابتر، نمادین و کم‌نتیجه خواهد بود.
برای رسیدن به قله پیشرفت، باید بر تفرقه افکنی‌ها که میراث استعمار است، فائق آییم و با پرهیز از اختلافات درونی، تفرقه و نزاع و چندقطبی‌های ساختگی داخلی، در برابر دشمنان بیرونی متحد و یک‌صدا شویم.
پایدار باد فریاد رسای اتحاد و برادری میان مردم افغانستان.

دکتر عبداللطیف نظری

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟