نگاه بر ادعا

  • انتشار: ۱۵ دلو ۱۳۹۸
  • سرویس: دیدگاهسیاست
  • شناسه مطلب: 76687

گفته‌اند؛ چند فیلسوف در جای نشسته بودند و در مورد تعداد دندان‌های اسب، اختلاف داشتند. در این مورد باهم بحث و جدل می‌کردند. صغری و کبری می‌چیدند. اعداد و ارقام ارایه می‌کردند و به نتیجه‌گیری می‌پرداختند.

هریک، اعداد خود را غیر قابل تردید و کاملا علمی می‌دانست. دیگران را به بیسوادی و بی‌خبری متهم می‌ کرد‌. مهتر اسب که ساعت‌ها شاهد مجادله بی‌حاصل فیلسوفان بود، یکباره شهامت کرد و گفت؛ اثبات این قضیه نیاز به این همه مجادله ندارد. راه حل منطقی این است که همه به طویله برویم، دهان اسب را باز کنیم و دندان‌های اسب را یکی یکی بشماریم. این‌جا بود که بادهای صرفا ذهنی فیلسوفان، همه یک‌جا خالی شدند و آن‌ها، با چشمانی از حدقه در رفته، به همدیگر نگاه کردند.

حکایت حکومت وحدت ملی نیز چنین است. هر لینگه، لینگه دیگر را متهم به خرابکاری و بی‌برنامگی می‌کند و چند عبارت ذهنی و هوایی به زبان می‌آورد و قضیه را تمام می‌کند. البته از حق نگذریم یک تیم، ادعایش در مورد برنامه داشتن خیلی بالا است. آدم احساس می‌کند گویا این تیم‌، به زودی، افغانستان را به سنگاپور جنوب آسیا تبدیل می‌کند.

ولی یکی نیست که به طرفداری از مردم بگوید: شما که برنامه دارید و در گذشته‌ هم ادعای بزرگی را مطرح کردید، بفرمائید، آمار بدهید که ظرف پنج سال گذشته، چه تعداد شغل ایجاد کردید و آمار بیکاری را چقدر کاهش دادید؟ آیا سبد غذایی مردم بزرگ شده‌است یا کوچک. جرم و جنایت افزایش یافته است یا کاهش؟ آمار مهاجرت بالا رفته‌ است یا پایین؟ برنامه مقابله با مواد مخدر به کجا رسید؟ روند مبارزه با فساد چقدر پیشرفت داشته‌است؟ آمار و ادعای سیگار چه را نشان می‌دهد؟ میزان حاکمیت قانون چگونه بوده است؟ آیا ما به سمت شایسته‌سالاری گام برداشتیم یا به جانب خویشاوند‌سالاری روی آوردیم. زمان سرپرستی، در وزارتخانه‌ها کوتاه شده‌است یا بلند؟ چه میزان فرار سرمایه‌ و چه اندازه جذب سرمایه داشتیم؟ با بحران ناامنی چه‌ کردید؟ پرستیژ حکومت در نزد افکار جامعه جهانی ارتقاء یافته است یا تنزل؟ جایگاه طالبان نسبت به پنج سال چگونه است؟ قدرت و قلمرو حکومت و مخالفان در مقایسه به پنج سال گذشته چه‌ چیزی را نشان می‌دهد؟

در پنج سال گذشته، چند میگاوات برق تولید کردید؟ چند کیلومتر جاده ساختید؟ برای توسعه متاوزن چه برنامه‌های پیاده کردید؟ برای عدالت اجتماعی، چه اقداماتی روی دست‌گرفتید؟ میزان صادرات و واردات از چه نسبتی برخوردار است؟ تولید ناخالص ملی چقدر رشد کرده‌است؟ درآمد سرانه به چه میزان افزایش یافته‌است؟

اگر پای آمار و ارقام واقعی به میان آید، ادعاهای برنامه داشتن صرفا ذهنی و با املا و انشای غلط، چند سطری به‌هم‌ریخته، روی کاغذ است. پیشرفت که هیچ، در اکثر موارد عقب‌ گرد داشتیم. واقعیت و زندگی مردم، چیزی مثبتی را نشان نمی‌دهد. کاهش تولید نا خالص ملی و کاهش درآمد سرانه و قدرت‌نمایی و قدرت‌یابی طالبان، به عنوان نمونه، گواهی غیر قابل انکار، بر این مدعاست.

دکتر سید جواد سجادی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟