نکاتی مهم برای تقویت و سلامت جگر

  • انتشار: ۲۳ ثور ۱۳۹۸
  • سرویس: سلامت
  • شناسه مطلب: 61184

جگر یکی از اعضای حیاتی بدن است که سالم نگه داشتن آن اهمیت زیادی دارد؛ به همین دلیل دانستن نکاتی برای بهبود عملکرد این عضو ضروری است.

جگر با حذف سموم نقش مهمی را در بدن ایفا می‌کند. علاوه بر این افزایش سطح انرژی، پاکسازی پوست، تقویت سیستم ایمنی، کاهش مشکلات گوارشی، کاهش عفونت و بهبود تنفس از جمله عملکردهای جگر به حساب می‌آید.

از همین رو نوع سبک زندگی افراد می‌تواند بر عملکرد این عضو حیاتی تاثیر بگذارد؛ به گونه‌ای که مصرف غذاهای فرآوری شده، الکل و داشتن سبک زندگی بدون تحرک می‌تواند منجر به مشکلات جگری از منجمله جگر چرب، هپاتیت و سرطان جگر شود.

البته راه‌هایی برای جلوگیری از چنین مشکلاتی وجود دارد و شما می‌توانید با تغییر در رژیم غذایی و فعالیت روزانه خود جگر سالمی داشته با شید.

نکاتی برای بهبود علمکرد جگر

استفاده از رژیم‌های ضد التهابی

جالب است بدانید جگر انسان باعث شکستن چربی‌ها، تولید پروتئین و قند و پاکسازی مواد مضراز خون می‌شود اما اگر رژیم غذایی ناسالمی داشته باشید اختلالاتی در عملکرد این عضو از بدن رخ می‌دهد.

مصرف سبزیجات و میوه‌ها و غذاهایی که حاوی میزان زیادی آنتی‌اکسیدان و فیبر است به جلوگیری از آسیب جگر و بیماری‌ها کمک می‌کند.

مصرف گیاهان دارویی

گیاهان زیادی وجود دارند که می‌توانند به بهبود کارایی جگر برای تبدیل مواد مغذی و حذف سموم بدن، کمک کنند.

چتر گندمی، شیرین بیان، قاصدک، ریحان مقدس از جمله گیاهانی هستند که منجر به بهبود عملکرد جگر می‌شوند.

این گیاهان با باکتری‌ها وعفونت‌ها مبارزه و از کاهش گلوتاتیون در جگر جلوگیری می‌کنند و منجر به کاهش مشکلات گوارشی می‌شوند.

زندگی بدون استرس

استرس مزمن منجر به تغییراتی در هیپوتالاموس-هیپوفیز-آدرنال می‌شود که این امر پاسخ التهابی را افزایش داده و آسیب به جگر را بدتر می‌کند.

از طرفی عملکرد ضعیف جگر با استرس مرتبط است و منجر به تورم مغزی، سرگیجه، خیرگی چشم و اختلالات گوارشی می‌شود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟