آموزش نوشتن مقدمه مقاله/ ویترین مقاله را شکیل و زیبا بنویسید

  • انتشار: ۲۸ دلو ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 78243

اگر بدانید مقدمه مقاله به عنوان ویترین و قلب مقاله شما در نظر گرفته می شود و در واقع هدف و دلیل اصلی شما را از نوشتن مقاله بیان می کند حتما به اهمیت نوشتن مقدمه مقاله بیشتر پی خواهید برد. این مقاله شما را با نوشتن یک مقدمه خوب برای مقاله آشنا خواهد کرد. همراه ما باشید.

نوشتن مقدمه مقاله

اهمیت نوشتن مقدمه مقاله

هنگامی که به مشغول به نوشتن مقاله می شوید شاید اینطور گمان کنید که نوشتن مقدمه مقاله تان ساده ترین بخش خواهد بود اما اگر هنگام نگارش، نتوانید نظم درستی به مطالب بدهید به هدف اصلی تان از نوشتن نخواهید رسید و مقاله تان تأثیرگذاری اش را از دست خواهد داد.

مقدمه مقاله شما در واقع مرور کلی ای بر کلّ مقاله شما است. حتما بخاطر داشته باشید که مقدمه با چکیده مقاله متفاوت است. مقدمه مقاله موضوع اصلی مقاله را معرفی کرده و در ابتدا به بیان ایده کلی تان در باره موضوع مقاله تان می پردازد و پس از آن مسءله پژوهش و تز و فرضیات تان در مقاله را بیان می کند.

در نوشتن یک مقدمه مقاله خوب حتما باید چگونگی پژوهش تان را تشریح کنید و سرنخ هایی ایجاد کنید که خواننده را مجاب سازد تا مقاله تان را بصورت عمیق مطالعه کنند. از آنجایی که مقدمه به عنوان معرفی کننده اهداف اصلی پژوهش شما می باشد، ضروری است که پس از سوال اصلی پژوهش و علت انتخاب این موضوع پیشینه ای از موضوع مقاله تان بیان کنید و بیان کنید که قبل از شما در رابطه این موضوع چه تعداد مطالعه انجام شده است فقط بخاطر داشته باشید که در این قسمت از ارائه هرگونه استدلال و ارائه نتایج پزهیر کنید و در بخش فرضیه پژوهش تان نیز باید حتما دلیل روشنی برای طرح سوال خود داشته باشید و بیان کنید که با پاسخ دادن به این سوال و حل آن به چه چیزی می خواهید برسید.

ویژگی های یک مقدمه تأثیرگذار

نویسنده مقاله می بایست هنگام نوشتن مقدمه مقاله طوری مطالب را تنظیم کند که توجه خواننده به خوبی به مطالب مقاله جلب شود یک مقدمه خوب باید این توانایی را داشته باشد که بتواند مقاله شما را بخوبی در چند خط شرح دهد و مشخص کند که مقاله روی چه موضوع یا موضوعاتی تمرکز دارد. در واقع مقدمه مقاله شما جایی است که می تواند خواننده را به دام بیندازد و موچب شود که خواننده با تمرکز تا آخرین خط مقاله را بخواند به این منظور شما بعنوان نویسنده مقاله باید به چند نکته توجه کرده و طبق آنها مطلب خود را تکمیل کنید.

تمرکز روی اولین پاراگراف

اولین پاراگرف شما در نوشتن مقدمه مقاله باید به اندازه ای قدرتمند و جذاب باشد که بتواند مخاطب را مشتاق کند که پاراگرفا های بعدی را بخواند. با توجه به اینکه معمولا موضوع اصلی مقاله در سطور آغازین و اولین پاراگراف مطرح می شود باید تمرکز شما روی طرز نوشتن این پاراگراف باشد به طوری که بتوانید عمق مقاله و هنر نویسندگی خود را به خوبی به نمایش بگذارید. احتمالا این اصطلاح را شنیده اید که می گوید اولین برخورد می تواند آخرین برخورد باشد. این مطلب در مورد مقدمه مقاله شما نیز صدق می کند.

و توجه داشته باشید که پاراگراف اول خود را با جملات کلیشه ای آغاز نکنید. این یک اشتباه است که مقاله علمی خود را با انشای دوران مدرسه تان یکی بدانید و آن را جملات خیلی ساده و کلیشه ای مانند «همانطور که می دانیم و…. شروع کنید.

پرهیز از طفره رفتن

دقت داشته باشید که طفره رفتن در نوشتن مقدمه مقاله سبب می شود که خواننده مقاله تان بلافاصله احساس خستگی کند به یاد داشته باشید که خواننده با خواندن مقدمه می خواهد سریع به اصل مطلب برسد بنابراین باید یکراست سراغ اصل مطلب بروید و از پرداختن به حواشی و مواردی که ضرورتی ندارد و جالب نیست خودداری کنید. حتما دقت کنید که هر حرفی که برای مخاطب مقاله شما جدید نباشد یا دانستنش ضروری نباشد و یا چذابیتی نداشته باشید باید حذف شود.

طرح سوال اصلی مقاله

موردی که می تواند نوشتن مقدمه مقاله را برای شما بسیار راحت نماید مطرح شدن سوال اصلی مقاله در صفحه اول آن و در مقدمه مقاله تان است شما با این کار می توانید خیلی سریع به سراغ اصل مطلب بروید. برای داشتن یک مقدمه خوب در پاراگراف اول موضوع مقاله را مطرح کنید و در پاراگراف بعدی به طرح سوال اصلی مقاله بپردزاید و بیان کنید که در این مقاله به دنبال پاسخ دادن به چه سوالی هستید پس باید تمامی مقدمه چینی های اضافه و داستان های بی مورد و غیر مرتبط را حذف نموده و مخاطب را سریع تر به هدف اصلی مقاله رهنمون سازید.

دقت در آخرین پاراگراف

حالا نوبت می رسد به آخرین پاراگراف مقدمه. شاید به نظر چندان مهم نباشد ولی در نوشتن مقدمه مقاله که بخواهد تأثیرگذار باشد این پاراگراف نیز نقش بسزایی دارد. شما می بایست در آخرین قسمت مقدمه مقاله تان به این نکته اشاره کنید که در ادامه مقاله چه مطالبی و با چه ترتیبی بیان شده است.

بعنوان مثال می توانید اینگونه آغاز کنید که «در بخش بعدی به مرور مطالعات گذشته در زمینه ….. می پردازیم و سپس در بخش فلان به فلان مطلب اشاره می شود و در بخش بعدی به …. می پردازیم.

حتما دقت داشته باشید که در این پاراگرفا از مقدمه نیز حتما از کلیشه ها خودداری کنید و ساختار و محتوای بخش های بعدی مقاله را حتی الامکان بصورت خلاصه اما مشخص بیان نمایید.

اصول نوشتن مقدمه مقاله

چند اصل کلی برای نوشتن مقدمه مقاله وجود دارد که بصورت فهرست بیان می کنیم:

  1. مقدمه از کلیات شروع می شود و به سمت جزئیات حرکت می کند.
  2. در ابتدای مقدمه سعی کنید زمینه مسأله و سپس خود مسأله را بیان کنید.
  3. در هنگام بیان زمینه مسأله باید شواهدی دال بر وجود مسأله با استناد به نظرات متخصصان و یا نتایج پژوهش های پژوهشگران مطرح کنید
  4. بیان مسأله در واقع همان بیان هدف کلی تحقیق است یا می‌تواند به صورت یک سوال کلی نیز مطرح شود.
  5. اگر پژوهش شما مبتنی بر نظریه یا نظریه‌های خاصی است می بایست حتما در حد یک پاراگراف مبانی نظری پژوهش ذکر شود.
  6. پیشینه تجربی پژوهش را بصورت کوتاه بیان کرده و صرفاً نتایج مطالعات کاملاً مرتبط و اصلی به گونه انتقادی بازنگری شود .
  7. پیشینه تجربی پژوهش شما در نوشتن مقدمه مقاله به گونه‌ای بیان شود که مطالعه شما را در چهارچوب پژوهش‌های انجام شده و وسیع‌تر قرار دهد. به‌عبارت فنی‌ و بهتر، ضرورت مطالعه خود را بر اساس شکاف در یافته‌های قبلی توجیه کنید.
  8. به طور کلی، در نوشتن مقدمه مقاله سعی شود مسأله و گستره آن به گونه بارز مطرح شود و بر مبنای ادبیات پژوهشی گزاره‌هایی برای حل این مسأله پیشنهاد شود.
  9. سعی کنید مقدار حجم مقدمه خلاصه مبسوط % ۲۰ از کل مطالب نگارش شده باشد