نوجوانان پناهجو در سوئدن در صورت تحصیل در لیسه از این کشور اخراج نمی شوند

  • انتشار: ۱۲ حوت ۱۳۹۵
  • سرویس: اجتماعیبین الملل
  • شناسه مطلب: 18978

دولت سوئدن قانونی را پیشنهاد کرده است؛ که به پناهجویان زیر سن 18 سال و تنها در صورت تحصیل در لیسه (مقطع دبیرستان) و یافتن کار  امکان اقامت دائم این کشور اروپایی را بدست خواهند آورد.

این قانون تاکید می‌کند نوجوانانی که حکم اخراج دریافت کرده‌اند و به مجرد ۱۸ ساله شدن باید سوئدن را ترک کنند، خواهند توانست درصورتی که در لیسه به تحصیل بپردازند، در سوئدن بمانند. به گفته‌ی وزیر عدلیه و امورمهاجرت، موُرگان یوهانسوُن دلایل زیادی وجوددارد که این پناهجویان بتوانند از چنین شانسی برخوردار شوند.

او تصویب چنین قانونی را ضروری می‌داند و می‌گوید درغیراین صورت آنها تنها ۱۳ ماه فرصت دارند و پس از آن، خطر یک زندگی ناامن آنها را تهدید می‌کند.

او می‌گوید که آنها امکان بزرگ‌تری برای احساس امنیت به دست خواهند آورد و سوئد نیز در دراز مدت از دادن چنین شانسی به آنها سود خواهد برد.

با اجرای این قانون، پناهجویان تنهای ۱۷ ساله‌ای که اجازه اقامت موقت دریافت کرده‌اند و با خطر اخراج پس از رسیدن به ۱۸ سالگی روبرو هستند و نوجوانانی که حکم اخراج دریافت کرده‌اند، اما امکان اجرای آن وجودندارد، این حق را پیدا می‌کنند که در دبیرستان به تحصیل بپردازند.

تنها شرط، به گفته‌ی موُرگان یوهانسوُن این است که ازعهده‌ی تحصیل خود بربیایند و دبیرستان را ترک نکنند.

این گروه از نوجوانان پناهجوی تنها پس از پایان تحصیلات لیسه، ۶ ماه فرصت خواهند داشت تا کاری پیداکنند. اگر موفق به یافتن کار یا تشکیل شرکتی شوند که بتواند زندگی آنها را در سال‌های پیش رو تامین کند، اجازه اقامت دائم دریافت خواهندکرد.

به تصور موُرگان یوهانسوُن، باتوجه به نیاز بازار کار سوئدن به نیروی کار جوان و ظرفیتی که برای اشتغال در کشور وجود دارد، این جوانان به سرعت موفق به یافتن کار و اقامت دائم خواهندشد.

این قانون درصورت تصویب در پارلمان از اول ماه جون سال جاری میلادی به اجرا درخواهد آمد. دولت امیدواراست که این قانون با توجه به موافقت حزب سنتر، از پشتیبانی زیادی در پارلمان برخوردار شود. حزب سنتر موافقت خود را مشروط به انجام تغییراتی در این قانون کرده است، ازجمله این که نوجوانانی که موفق به کسب نمرات لازم در تمام دروس نمی‌شوند نیز از این قانون برخوردار شوند و فرصت یافتن کار را به دست بیاورند.

موُرگان یوهانسوُن نیز می‌گوید که تغییرات موردنظر حزب سنتر در این پیشنهاد داده شده و به این دلیل امکان پشتیبانی وسیع از آن وجود دارد.

یکی از دلایل معرفی این پیشنهاد قانونی، افزایش اخراج کودکان پناهجوی تنها پس از رسیدن به ۱۸ سالگی عنوان شده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟