نهایی شدن طرزالعمل مذاکرات صلح و آغاز به کار شورای عالی مصالحه؛ دو اقدام نیک و عملی در راستای صلح

  • انتشار: ۱۵ قوس ۱۳۹۹
  • سرویس: دیدگاهسیاست
  • شناسه مطلب: 100647
روز جهانی صلح

گفتگو با گروهی که همیشه با زبان جنگ و خشونت سخن گفته اند و با زبان منطق بیگانه اند، به هیچ وجه آسان نیست. بالاخره بعد از ۸۰ روز علیرغم سرسختی ها و تکروی های طالبان، با تدبیر، وحدت و حوصله مندی هیئت جمهوری اسلامی افغانستان، طرزالعمل مذاکرات نهایی گردید و فصل جدیدی از مذاکرات بین الافغانی آغاز شد. امروز هم شروع اولین جلسه شورای عالی مصالحه، اراده قاطع حکومت و مردم افغانستان را به جهانیان ‌و خصوصاً طالبان، برای آوردن صلح نشان داد. در این خصوص‌ چند نکته قابل یادآوری است؛

۱_ وحدت و انسجام، تدبیر و‌ حوصله مندی هئیت جمهوری اسلامی افغانستان برای نهایی سازی طرزالعمل مذاکرات، قابل قدر است.

۲_ با توجه به تعداد زیاد اعضای شورای عالی مصالحه، تصمیم گیری قاطع و واضح، آسان نخواهد بود. لذا تدوین طرزالعمل کاری و تقسیم کار بین اعضاء در قالب کمیته های کوچکتر، از گام های عملی اولیه در جهت فعال ساختن شورای عالی مصالحه خواهد بود.

۳_ توافقنامه آمریکا و طالبان و امضای آن در حضور سران کشورهای خارجی در قطر و همچنان آزادسازی زندانیان طالب مطابق موافقتنامه دوحه، اعتماد به نفس بالا و‌ کاذبی را در آنان بوجود آورده است به گونه ای که می کوشند با افزایش خشونت ها و تغییر تاکتیک های ایجاد رعب و وحشت، در مذاکرات دست بالا داشته باشند. لذا از مهم‌ترین اجنداهای آنها در مذاکرات اصلی، خارج شدن نام طالبان از لیست سیاه سازمان ملل، رهایی دیگر زندانیان طالب، ایجاد حکومت جدید اسلامی و شرایط آتش بس، خواهد بود. نظر به زیاده خواهی طالبان تا کنون، باید به خاطر داشت قبل از توافق در خصوص آتش بس، هر گونه واگذاری امتیاز به طالبان، اشتباه کلان استراتژیک خواهد بود.

۴_با توجه به انشعاب برخی گروه های طالب از بدنه اصلی تحریک طالبان و همکاری و مدغم شدن آنها در دیگر گروه های تروریستی در افغانستان، همچون حقانی، داعش، حزب التحریر و … ، صلح با رهبران سیاسی طالبان در دوحه، تنها بخشی از پروسه صلح خواهد بود.
نوت: چنانچه طالبان اراده قاطع برای ختم جنگ دارند، باید آتش بس را به عنوان اولین و مهم‌ترین اجندای مذاکرات بپذیرند.

زکیه عادلی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟