نهادهای امنیتی کشور با فساد مالی مواجهند

  • انتشار: ۲۱ حوت ۱۳۹۳
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 3133

صلح در افغانستان موضوع پیچیده ای است که هر چه به سمت آن برویم انگار نا امنی بیشتر می شود. در حالی که رهبران حکومت به صلح با طالبان امیدواری زیادی دارند. آنها عملیات جنگی خود را همچنان دارند. گروهی از داعشی ها نیز فعالیت های خود را تا کنون در سرپل و لوگر شروع کرده اند و اخیراً در زابل هم سی نفر از شهروندان افغانستان را ربوده اند. داعش چگونه در افغانستان ظهور کرده اند و چه فعالیتهای در کشور ما قرار است انجام دهند؟

به گزارش شبکه اطلاع رسانی،جاوید کوهستانی آگاه امور امنیتی در برنامه «آماج» گفت: بازی ها در منطقه به خاطر حفظ منافع کشورهای مختلف ادامه پیدا می کند و ما به عنوان یک دولت مستقل نتوانستیم آن جایگاهی را که می خواستیم به دست آوریم. به این دلیل پروژه داعش به عنوان پروژه ای جایگزین طالبان، با همان اطلاعات و شایعاتی که وجود دارد شکل گرفته است. اختلاف و پراکندگی درون گروههای مختلف طالبان، فشارهای که از باشد پس تلاش دارند که خود را جای دهند.

وی در ارتباط با نفوذ داعش در کشور عنوان کرد: فردی به نام صلاح الدین که معاون ابوبکر بغدادی در مناطق ما است، می خواهد در فصل گرما از طریق پاکستان به افغانستان بیاید و در اینجا کار خود را آغاز کند. داعش برای تخریب ارزشهای دینی به وجود آمده، به این دلیل مقاومت در کشور ما علیه آنها بسیار زیاد است. امکان مقابله معنوی مردم زمینه های زیادی دارد و ما باید این بستر را تقویت کنیم.

کوهستانی پاکستان را صادق به وعده اش نمی داند و عقیده دارد که نا امنی هایی که در کشور وجود دارد با رهبری این کشور انجام می شود، وی افزود: با وجود مذاکرات صلحی که ما با پاکستان داشتیم، پاکستان در این مورد صادق نیست. اخیراً فشارهای زیادی مخصوصاً در حوزه جنوب غرب وارد کرده اند که سران رده های مختلف طالبان وارد افغانستان شوند، برق قندهار و هلمند را قطع کرده اند ولی در والسوالی هایی که خودشان کنترل دارند برای طالبان برق وجود دارد. این حاکمیت طالبان و شبکه مرتبط با آنها را در کجکی، در نوزاد، در موسی قلعه و در مناطق شمالی هلمند نشان می دهد. عملیاتی فعلا در جنوب آغاز شده و به سمت گرمسیر و اطراف آن می رود.

این آگاه مسایل امنیتی در ارتباط با علت غالب نشدن ما در برابر دشمنانی همچون طالبان و داعش گفت: ما در هلمند بیش از بیست هزار نیروی امنیتی داریم. چند لوا داریم و هر لوا پنج هزار نیرو دارد که در جاهای مختلف وظیفه دارند. حالا این داعشی ها چطور در این مناطق گردنکشی و نفوذ می کنند. چیزی که در بین نیروهای امنیتی ما وجود دارد فساد است. مجموعه خدماتی که برای یک سرباز در نظر گرفته می شود و پولی که به عنوان های مختلف برای هر سرباز گرفته می شود، با فساد به یغما می رود. اکثریت مدیران کشور ما فاسد هستند، بیشترین بلند منزل کابل، ثروتهای کلان در بیرون کشور و درون کشور مربوط به بزرگان نهادهای امنیتی افغانستان است.

وی پیش بینی اثرات حمله داعش را اینگونه بیان می کند: اگر رهبری وزارت دفاع به همین منوال باشد و تغییرات اساسی در وزارت داخله افغانستان به طور کلیدی وارد نشود، فکر می کنم که ما نه تنها بخش هایی ازجغرافیا را در بهار سال آینده از دست می دهیم، بلکه بخشی از پرسنل، فرزندان صدیق این وطن و سربازان جان فدای کشور را نیز از دست می دهیم. بنابراین برای جلوگیری از این موارد از فساد در مدیریت باید جلوگیری شود.

کوهستانی دلیل خاموش بودن حکومت را در برابر داعش این گونه بیان می دارد: در پروژه داعش احتمال زیاد دارد که رهبران حکومت افغانستان شریک باشند چرا که اگر نیستند چرا به این موضوع اهمیت نمی دهند و آن را مدیریت نمی کنند. این کار سختی نیست. ما اطلاعاتی در دسترس داریم، منابع اطلاعاتی خوب داریم و پرسنل های خوب در مناطق مختلف نیز داریم. ما چهار قل اردو بخش های مختلف کشوری داریم که هر کدام ده هزار نیرو دارد اما ما مدیریت نداریم و در کشور فساد وجود دارد. هنوز امنیت افغانستان در گرو خانواده ها است و در گرو نخبه ها نیست. پس هر دشمنی که در کشور بیاید بسیار سریع و آسان از نقطه ضعف ما استفاده می کند و در کشور شروع به فعالیت می کند و رهبران ما همچنان خاموش هستند.

 

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟