نمایندگان مجلس: پیمان امنیتی را لغو کنید

  • انتشار: ۳۱ حمل ۱۳۹۴
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 4304

تشدید ناآرامی ها به ویژه گزارش کمیسیون های امنیتی و امور دفاعی مجلس در پیوند به حادثه خونبار بدخشان در آجندای جلسه امروز دوشنبه مجلس نمایندگان گرفته شده بود.

هفته گذشته، دو کمیسیون امنیت داخلی و امور دفاعی مجلس مقام های نهادهای امنیتی را به مجلس فرا خوانده بودند؛ اما گفته های این مقام ها قناعت اعضای کمیسیون را حاصل نکرد.

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از جمهور؛ نمایندگان مجلس، امریکا را مقصر دانسته می گویند که با وجود امضای پیمان امنیتی، ناآرامی ها در کشور ادامه یافته است.

برخی نمایندگان از روی خشم و عصبانیت اوباما را پدر معنوی خطاب کردند که چرا به امنیت افغانستان کمک نمی کند.

عبیدالله بارکزی نماینده مردم ارزگان گفت: ” هر روز پدرها و مادرها بر سر قبر پسر می نشینند و گریه می کنند، دیگر بر ما ننگ است که به این تالار می آیم و می رویم، کجاست بادار که ما به چکچک پیمان با او امضا کردیم؛ به خاطر خدا، تعلق خود را قطع کنیم، در کجای قرآن آمده است که از کفر کمک بخواهید”.

آقای بارکزی افزود: حالا “پدر معنونی ما اوباما” بیاید و ما را از عذاب کنونی و پالیسی غلط پاکستان خلاص کند.

او با انتقاد از دولت خاطرنشان کرد: این دولت چه کار می کند، چرا خط مشی خود را نمی آورد که تصویب شود، تا چه وقت مردم افغانستان در آتش جنگ بسوزند.

آقای بارکزی یادآور شد: ” با توکل بر خدا قدم با جرات برداریم و پیمان با امریکا را بشکنیم و گرنه عذاب دیگر بر ما نازل خواهد شد”.

مخدوم عبدالله عبدالله محمدی نماینده مردم سمنگان در مجلس نیز گفت: ” رییس جمهور و رییس اجرایی به مجلس خواسته شوند که پیمان امنیتی را امضا کردید چه اطمینان داشتید که امنیت در افغانستان بهبود می یابد. عواقب امضای این پیمان چیست، آیا امریکا هم دولت و هم مخالفین دولت را تقویت می کنند”.

او با اشاره به ناکارایی شورای عالی صلح تاکید کرد که دروازه ای این شورا بسته شود و دیگر به آن پول داده نشود.
در همین حال؛ برخی اعضای مجلس نمایندگان را متهم می کند که در زمان تایید پیمان از عجله کار گرفتند و تعمق نکردند.

امان الله پیمان نماینده مردم بدخشان در مجلس گفت: ” از وضعیت افغانستان من شدیدا نگرانی خود را ابراز می کنم. ما در زمان تایید پیمان امنیتی از نمایندگان خواستیم که در مورد آن باید تعمق کنند؛ اما کسی صدای ما را نشنید و نزدیک بود ما نمایندگان به سوی پیمان دویده برویم و آنرا تایید کردیم”.

آقای پیمان افزود: امروز باید نمایندگان پاسخ بگویند که چرا پیمان امنیتی با امریکا را تایید کردند، بعدا در این مورد از حکومت پرسان شود.
این در حالی است که پیمان امنیتی کابل – واشنگتن با آرای موافق اکثریت قاطع مجلسین شورای ملی تایید شد.

نمایندگان در آن زمان معتقد بودند که با امضای پیمان امنیتی با امریکا، افغانستان به خانه امن تبدیل خواهد شد؛ اما درست چند ماه از تایید این پیمان می گذرد و ناامنی ها در کشور شدت گرفته است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟