نمایندگان سنا: طالبان به عنوان حسن نیت به برقراری آتش بس تن دهد

  • انتشار: ۲۶ سنبله ۱۳۹۹
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 94707

نمایندگان مجلس سنا تاکید کردند که طالبان به عنوان حُسن نیت باید از شدت حملات و خشونت‌های خود کاسته و به برقراری آتش بس تن دهند.

نمایندگان سنا اظهار داشتند که آغاز مذاکرات بدون برقراری آتش‌بس بی معنا بوده و طالبان در صدد تلف کردن وقت و فریب دادن دولت افغانستان است.

مولوی قرلق، منشی مجلس سنا بیان داشت: مردم افغانستان منتظرند تا تیم مذاکره کننده یک دستاورد برای بهبودی زندگی شان داشته باشند؛ اما بی میلی طالبان به پروسه صلح، امید مردم را به یاس مبدل خواهد کرد.

وی افزود: طالبان از یک سو سرگرم مذاکره با هیات دولت افغانستان است و از طرف دیگر جنگ را به شدت در ولایات ادامه می‌دهد.

فیصل سمیع، نائب دوم مجلس سنا نیز خاطرنشان کرد که همزمان با آغاز مذاکرات بین‌الافغانی، طالبان به جای کاستن از شدت حملات خود، به آن شدت بخشیده است.

سمیع خواستار برقراری آتش بس شد و اضافه کرد که قبل از توافق دو طرف روی آتش بس، طالبان باید فعالیت‌های جنگی خود در ولایات را کاهش دهد.

مولوی غلام محی الدین منصف، دیگر عضو مجلس سنا بدون ذکر نام از فرد و یا گروهی گفت: برخی‌ در صدد سبوتاژ و تخریب پروسه صلح هستند. به گفته وی، این افراد منفعت خود را با آمدن صلح در کشور در خطر می‌بینند و از هر گزینه‌ای برای صدمه رساندن به آن استفاده می کنند.

وی تاکید کرد که هم اکنون زمینه خوبی برای رسیدن به صلح دائمی در افغانستان فراهم شده و باید هر دو طرف از خواسته های اضافی خود گذشته و انعطاف نشان دهند.

محمد علم ایزدیار، معاون اول مجلس سنا نیز بیان داشت: طالبان و حامیانشان به این باور رسیده اند که جنگ راه حل نیست و یگانه راه حل مشکل، مذاکره است.

وی تاکید کرد که هر دو طرف در دیدگاه های خود، اصل همدیگرپذیری و خودگذری را مد نظر داشته و هیچ فردی نیز حق ندارد به خاطر تامین منافع شخصی خود، پروسه صلح را به گروگان گیرد.

فضل هادی مسلم یار، رئیس مجلس سنا نیز طی سخنانی پروسه صلح را یک روند ملی عنوان کرد و خاطرنشان ساخت که نباید این روند ملی بخاطر منافع شخصی برخی‌ آسیب ببیند.

سناتورها در حالی از افزایش تحرکات طالبان اظهار نگرانی می‌کنند که دو روز قبل اسدالله خالد، سرپرست وزارت دفاع در جلسه استماعیه مجلس سنا گفته بود که گروه طالبان در ۲۰ ولایت حمله داشته و نیروهای امنیتی فقط دفاع کرده اند.

گفتنی است که نشست افتتاحیه آغاز مذاکرات صلح میان دولت و طالبان روز شنبه هفته جاری برگزار شد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟