نماینده روسیه در ناتو: بسیاری از کشورها از جمله روسیه با طالبان ارتباط دارند

  • انتشار: ۱۲ حمل ۱۳۹۶
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 20344

الکساندر گروشکو نماینده روسیه در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در گفتگو با یک روزنامه روسی گفت که بسیاری از کشورها از جمله روسیه، با طالبان ارتباط برقرار می کنند، وی هدف روسیه را از برقراری چنین ارتباطی طرح سازش ملی در افغانستان و امنیت شهروندان روس دانست.

نماینده روسیه در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، مذاکره این کشور با گروه طالبان افغانستان را تائید و اعلام کرد که این گفت وگوها در دو محور انجام می شود.

الکساندر گروشکو تصریح کرد: این مذاکرات در برگیرنده محورهای امنیت شهروندان روس و همگرایی طالبان با طرح سازش ملی افغانستان است.

وی در مصاحبه با روزنامه روسی کامرسانت که امروز (شنبه) منتشر شد، خاطرنشان کرد که بسیاری از کشورها با طالبان افغانستان تماس برقرار می کنند.

مقام روس در همین حال، ادعای کورتیس اسکاروپاروتی فرمانده نیروهای ناتو و آمریکا در اروپا که روسیه را به حمایت از طالبان و تحویل سلاح به جنگجویان این گروه متهم کرده بود، انزجارآور خواند.

گروشکو افزود که واکنش خود را نسبت به این ادعای انزجارآور به مقام های ناتو گوشزد کرده ایم.

نماینده روسیه با دفاع از رویکرد این کشور در قبال طالبان گفت: مسکو در تماس ها، تشویق به همگرایی با طرح سازش ملی افغانستان مطابق اصول قید شده در قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل را دنبال و اقدام می کند.

وی افزود: این اصول شامل احترام به قانون اساسی افغانستان، خودداری از مبارزه مسلحانه، قطع ارتباط با سازمان القاعده و دیگر گروههای تروریستی می شود.

گروشکو گفت: رایزنی ها با گروه طالبان را فقط با مشارکت و حضور نمایندگان دولت افغانستان انجام می دهیم وهمچنین با بازیگران منطقه ای که بدون مشارکت آنها حل و فصل سیاسی مسائل این کشور ممکن نیست،همکاری می کنیم.

مقام های آمریکایی روسیه را به حمایت از طالبان متهم می کنند و در تازه ترین موضع گیری نیز فرمانده نیروهای ناتو و آمریکا در اروپا این ادعا را مطرح کرد.

جنرال اسکاروپاروتی در نشست کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا گزارشی با عنوان «فرماندهی نیروهای ناتو و آمریکا در اروپا با تهدیدهای روسیه و داعش مقابله می کند» ارائه کرد.

وزارت دفاع روسیه نیز در یک واکنش فوری گزارش مقام ارشد ناتو را رد کرد.

جنرال ایگور کوناشنکوف سخنگوی وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: اظهارات اسکاروپاروتی که مسکو را به حمایت از جنبش طالبان متهم کرده، بی اساس است.

سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت که این ادعا برای تخصیص بودجه بیشتر به فرماندهی نیروهای آمریکا و ناتو در اروپا مطرح شده است.

وی گفت: به همین دلیل گزارش فرماندهی نیروهای آمریکا و ناتو در اروپا قابل تحلیل جدی نیست.

کوناشنکوف در پایان با بیان اینکه وزارت دفاع آمریکا در 16 سال حضور نظامی در افغانستان، نتوانسته اوضاع این کشور را باثبات کند، ادامه داد: روسیه از سال 1989 در افغانستان حضور ندارد، اما جنرال آمریکایی برای توجیه ناکامی های خود، مسکو را بهانه قرار می دهد.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟