نماینده جمهوری‌خواه آمریکا: افغانستان به لیست کشورهای حامی تروریزم اضافه شود

  • انتشار: ۲۸ میزان ۱۴۰۱
  • سرویس: بین المللتیتر 2
  • شناسه مطلب: 133761

لورن بوبرت، نماینده جمهوری‌خواه کانگرس امریکا لایحه‌ای را برای افزودن اسم افغانستان به عنوان کشور حامی تروریزم، به کانگرس تقدیم کرده است.

در این لایحه او از وزارت خارجه امریکا خواسته شده تا اسم افغانستان را کنار اسم چهار کشور دیگر، ایران، کوریای شمالی، سوریه و کوبا بیافزاید.

خانم بوبرت در یک بیانیه مطبوعاتی گفت: «در نتیجه تسلیم‌دهی افغانستان به طالبان توسط بایدن که منجر به کشته شدن ۱۳ نظامی امریکایی گردید، افغانستان بار دیگر به پناهگاه امن تروریست‌ها تبدیل شده است. این نگران‌کننده است. زیرا، این تروریست‌ها اکنون به بیش از ۷ میلیارد دالر سلاح و وسایل نقلیه زمینی و هوایی که ما پشت سر گذاشتیم، دسترسی دارند. داعش و القاعده در حال رشد هستند و روابط نزدیکی با طالبان دارند. آن‌ها اکنون این توانایی را دارند که در خاک ایالات متحده بر ما حمله کنند.»

این لایحه تا حال هشت حامی دارد که همه جمهوری‌خواه هستند. تصویب این لایحه که عملکرد رئیس‌جمهور بایدن در قبال افغانستان زیر سوال می‌برد، با توجه به مخالفت دموکرات‌ها با آن دشوار به نظر می‌آید.

همچنان، افغانستان اکنون توسط گروهی اداره می‌شود که هیچ کشوری آن را به عنوان حکومت به رسمیت نمی‌شناسد. در ضمن، یکی از شرایط پذیرش در این لیست این است که حاکمان آن کشور قادر به تهدید مستقیم امنیت بین‌المللی باشند. عده‌ای استدلال می‌کنند که طالبان در شرایط کنونی قادر به چنین کاری نیستند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟