نماز در ادیان دیگر چگونه خوانده میشود؟

  • انتشار: ۳۰ جدی ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 74893

کلمه نماز واژه‌ای است فارسی برای کلمه «صلاه» در زبان عربی. نماز به معنای خم شدن و سر فرود آوردن برای ستایش خدای متعال و اظهار احترام و بندگی او است و جایگاه ویژه ای در اعمال دینی دارد مخصوصا اگر مستحبات نماز نیز رعایت شوند. غیر از دین اسلام نماز در ادیان دیگر نیز از جایگاه خاصی برخوردار است.

خواند نماز، اولین واجب یک مسلمان است، نخستین عبادتی که بر پیامبر رحمت و پیروانش در خانه خدا واجب شد. یکی از عبادات مسلمین که به جا آوردن آن در قرآن و متون دینی تأکیده شده است. ستون دین وشرط قبولی طاعات است.

نماز در ادیان دیگر

جایگاه نماز در احادیث

نماز در گفتار و عمل امامان و پیامبر گرامی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. لقمان حکیم پسرش را به نماز توصیه کرد. حضرت عیسی در گهواره از امر خدا برای نماز و زکات سخن گفت.

حضرت ابراهیم(ع) همسر و فرزند خود را در بیابان‌های مکه برای بر پا داشتن نماز مسکن داد، آن زمان که هیچ آب و گیاهی در آنجا نبود.

در اهمیت نماز همین کافی است که علی(ع) در جنگ صفین و امام حسین(ع) در ظهر عاشورا برای خواندن نماز دست از جنگ کشیدند.

نماز در ادیان دیگر چگونه است؟

نماز در ادیان دیگر نیز جزء عبادات اصولی به شمار می‌رود. و جای آن در هیچ شریعتی خالی نبوده و انواع آن در شرایع مختلف با یگدیگر تفاوت داشته است. در قرآن از نماز حضرت ابراهیم، اسماعیل، اسحق، موسی، زکریا و شعیب و لقمان و حضرت آدم ودیگر انبیا یاد شده است.

از صحف ادریس نقل شده است که نخستین روزی که آدم و حوا در زمین مقیم شدند خداوند نمازهای عصر و مغرب و عشا را در مجموع ۵۰ رکعت بر آنها واجب کرد. وقتی حضرت آدم از دنیا رفت، شیث پیامبر او را غسل داد و بر او نماز خواند.

در روایتی از امام صادق(ع) نقل است که به یکی از یاران خود فرمودند، وقتی در مسجد کوفه حضور یافتی به مسجد سهله هم برو و در آنجا نماز بخوان و از خدا طلب حاجت کن، زیرا این مسجد خانه ادریس است که در آن خیاطی می‌کرد و نماز می‌خواند.

کشتی نوح(ع) دارای پنجره ها و سوراخ‌هایی بود که از آن نور خورشید به داخل می‌تابید و از طریق آن وقت نماز را مشخص می‌کردند.

نماز خواندن در آیین مسیحیت

خواندن نماز در مسیحیت برای ارتباط با پدر(خداوند)، یا دیگر موارد سه گانه تثلیث، پسر و یا روح ‌القدس برگزار می‌شود. در میان انواع فرقه های مسیحیت نماز به صورت‌ها متفاوت برگزار می‌شود.

نمازهای ایشان همچنین می‌تواند به صورت جمعی باشد، که به آن نیایش سرایی می‌گویند. مثل مراسم عشای ربانی و یا به صورت فردی برگزار می‌شود.

در سوره مریم نیز آیاتی در باره مسیح هست که نشانگر به پا داشتن نماز توسط او می‌باشد. عیسی(ع) فرموده است، خالق متعال مرا سفارش به نماز خواندن کرده است که نه تنها نماز بخوانم بلکه آن را در جامعه نیز گسترش دهم.

نماز خواندن در آیین یهودیت

در ادامه بحث نماز در ادیان دیگر به خواندن نماز در آیین یهودیت می‌پردازیم. نماز در آیین یهود و در جمع تفیلیم خوانده می‌شود. یهودیان به طور معمول در هر روز سه نماز می‌خوانند. فرقه ارتدکس یک نماز اضافه دیگر به نام موسف هم دارند.

زمانی که حضرت موسی برای انجام رسالت خویش از وطن هجرت نمودند و سختی‌های زیادی را متحمل شدند، خداوند برای آرامش ایشان وحی نمود که، (اقم الصلوه لذکری)، برای یاد من به نماز بایست.

نماز در آیین زرتشتی

به غیر از آیین یهود و مسیح نماز در ادیان دیگر از جمله زرتشت نیز از جایگاه خاصی برخوردار است. نماز خواندن یکی از عبادت های مزدیسنا به شمار می‌رود. که برای توجه به دستورهای خداوند برگزار می‌شود.

نماز پنجگانه را امروزه معمولا موبدان برگزار می‌کنند و اکثر زرتشتیان به خواندن دعاهای صبح و شام بسنده می‌کنند. در دین زرتشت نماز اینگونه است که آتشی بپا می‌کنند و دست ها رو به آسمان سر و به تعظیم و احترام خداوند خم می‌کنند و گرد اهورا مزدا می‌چرخند و سرود و آواز می‌خوانند.

این نماز همراه با تفکر در وجود خود شخص و اهورا مزدا می‌باشد که فرد از طریق آن خود را به اهورا مزدا نزدیک تر می‌کند. زرتشتیِ با ایمان در موقع نماز آن آتش مادی را نمی‌بیند و توجهی به آن نمی‌کند. بلکه آتش معنوی است که در دل او وجود دارد.

زرتشتیان بنا بر سنت خود پنج بار در شبانه روز نماز می‌خوانند. هر نماز با مضامین (خشن‌اتره، اهورا مزدا)، آغاز می‌شود. یعنی اهورا مزدا را خشنود می‌کنم.

در ادامه نماز می‌گویند، (ایمان به کیش مزدا پرستی دارم که زرتشت آن را آورده است. و از آموزه های اهورایی پیروی می‌کنم که دور از دروغ و دوگانه پرستی است).

زرتشتیان شبانه روز را به پنج گاه تقسیم می‌کنند و آداب مذهبی خود را در زمان‌‌های مشخص انجام می‌دهند. آنها در شبانه روز نمازهای دیگری نیز می‌خوانند که معروفترین آنها سروش باج است.

آثار فردی و اجتماعی نماز

بعد از پرداختن به نماز در ادیان دیگر در ادامه مطلب آثار فردی و اجتماعی نماز خواندن را می‌آوریم. نماز تأثیرات زیادی بر زندگی اجتماعی و فردی نوع بشر دارد.

  • آرامش فرد نمازگزار در مقایسه با کسی که نماز نمی‌خواند بیشتر است.
  • احساس عزت و بزرگی کردن و از قدرتی جز خدا نترسیدن
  • نمازگزار چشم را به حرام آلوده نمی‌کند و هوس‌های شیطانی ذهن و دل او را مشغول نمی‌کند.

امروزه که برخی فرهنگ‌های لجام گسیخته به طور چشم گیری سلامت و امنیت معنوی بسیاری از جوامع را به خطر انداخته است و همه روزه طغیان و عصیان اقشار مختلف جامعه را شاهد هستیم چه چیز جز تقرب به درگاه خداوند می‌تواند راه نجات باشد؟

آثار ترک نماز

نه تنها در دین اسلام بلکه نماز در ادیان دیگر نیز اگر ترک شود تأثیرات و عقوبات دنیوی و اخروی در پی دارد. یکی از دردها و حسرت های جهنمیان در روز قیامت این است که کاش به نماز پای بند بودیم.

رسول خدا فرموده اند، هر کسی که به عمد نماز را ترک کند از اسلام خارج شده و کافر است. در جایی دیگر نیز می‌فرمایند ترک نماز مرز بین بندگی خدا و کفر است.

همان طور که ملاحظه کردید نماز در ادیان دیگر نیز(هر کدام با کیفیت خاص خود) به اندازه اسلام از جایگاه و اهمیت خاصی برخوردار است. فقط دین اسلام نیست که به نماز سفارش کرده است. بلکه روح تعبد در وجود تک‌تک افراد بشر وجود دارد.