نقطه کوبی روی سفال

  • انتشار: ۱۲ عقرب ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 96677

نقطه کوبی یا نقاشی های نقطه ای جزئی از هنر های دستی فوق العاده زیبا برای تزئین ظروف مختلف از جمله ، ظرف های سفالی ، شیشه ای ، چوبی و یا حتی روی پارچه می باشد. ماده اصلی در این هنر لاینر و دورگیر است که در نقاشی روی شیشه هم از آن استفاده می کنند

نقطه کوبی روی سفال

هر نوع نقطه کوبی یا نقاشی به صورت نقطه ای از گذشته های دور به عنوان یکی از روش های نقاشی به وسیله ی هنرمندان مختلف و زبردست مورد استفاده قرار می گرفت.

هنرمندان در این کار هنری، شکلی کامل از یک شیء ، نقاشی یا هر چیز دیگری را در نظر می گرفتند و فقط به وسیله هنر نقطه گذاری خلق تصویر می کردند.

 در این تصویر سایه روشن های مختلفی که برای زیبایی کار استفاده می شد نیز به وسیله کوچک و بزرگ کردن نقطه ها و یا بالا بردن تراکم آن در یک نقطه نشان می دادند.

اما این هنر امروزه برای نقاشی بر روی ظروف سفالی که هنوز پخته نشده اند و به عبارتی خام هستند، همچنین روی گلدان ها و کاشی ها و … استفاده می شود.

بنابراین اگر از زیبایی این هنر لذت می برید می توانید آن را خیلی راحت در منزل البته در حد ابتدایی روی گلدان های سفالی و بشقاب از جنس سفال از این روش استفاده کنید.

شما می توانید از رنگ های اکریلیک برای رنگ زدن زمینه کار کمک بگیرید و رنگ آمیزی کنید. بعد یک طرح به دلخواه خودتان انتخاب کنید.

طرح هایی که برای هنر نقطه کوبی انتخاب می شوند معمولاً شکل های هندسی و اسلیمی و ماندلا هستند اما شما هر طرحی که مد نظرتان است را می توانید برای این انتخاب کنید.

بعد از اینکه طرح نقطه کوبی مورد نظر را روی سطح بشقاب ، کوزه سفالی و یا هر ظرف دیگری که می خواهید پیاده کردید، می توانید با استفاده از رنگ های اکریلیک و همچنین رعایت هارمونی مناسب با رنگ زمینه ای که قبلا زده بودید، رنگ هایی را انتخاب و استفاده کنید.

بعد از طی این مرحله نوبت به مرحله ی دورگیری و نقطه کوبی می رسد. دورگیری نقش ها بر روی سفال و یا سرامیک به وسیله ی خمیر دورگیر و بسیار شبیه روشی است که برای طراحی و نقش نگاری بر روی شیشته استفاده می شود.

نقطه کوبی هم به شیوه های مخلتف به وسیله قلم داتینگ، ابزارهای مخصوص و همچنین خمیر دورگیر فقط با رعایت چند فوت و فن به سادگی انجام می شود.

نقطه کوبی روی سفال

یکی دیگر از آثار این هنر زیبا و جذاب، نقطه کوبی روی قلوه سنگ های تزئینی می باشد. این روش این روزها به شدت مرسوم شده است.

روش انجام کار و پیاده کردن طرح روی این سنگ ها هم دقیقا شبیه نقاشی روی ظروف سفالی است که با رنگ کردن زمینه طرح، معمولاً به رنگ های تیره و خنثی ختم می شود و در نهایت نقطه کوبی روی آن انجام می شود.

هنر نقطه گذاری روی سفال و دیگر ظروف نیز مانند بسیاری دیگر از هنرها گستردگی خاص خود را دارد. به عنوان مثال در بعضی طرح های این هنر می توان دید که همه ی کار، خلق اثری است که به وسیله ایجاد نقطه هایی در ابعاد و سطوح مختلف و به صورت کاملا نزدیک به یک دیگر انجام شده است که با یکدیگر و به دلیل تفاوت در اندازه ها و رنگ ها توانسته اند یک تصویر را به وجود بیاورند.

این در حالی است که در برخی از این آثار هنری زیبا اهمیت ایجاد سطوح رنگ شده و همچنین ایجاد خط های از اهمیت زیادی برخوردار است.

مواد مورد نیاز نقطه کوبی

  •  رنگ اکریلیک برای زمینه ی کار ( رنگ های دلخواه )
  • –      مداد
  • –      مداد پاک کن
  • –      خط کش
  • –      دورگیر به رنگ های مختلف ( رنگ دلخواه )
  • –      قلموی سر گرد
  • –      پرگار
  • –      روغن جلا یا کریستال سرونیک برای ضد آب کردن کار
  • –      چسب چوب برای روی سطح ظرف
  • –      سمباده برای گرفتن نا همواری های سفال
  • –      ظرف سفالی در سایز دلخواه

اگر خواستید دورگیری براق روی ظرف سفالی تان کار کنید ابتدا بشقاب و یا ظرف مورد نظر را به رنگ تیره در بیاورد.

نقطه کوبی روی سفال

سعی کنید ظرف سفالی تان را ابتدا با سمباده صاف کرده ناهمواری های آن را نرم و صیقلی کنید. اگر خواستید جذب روغن رو کم کنید نیز یک لایه چسب چوب رقیق شده روی سطح سفال بزنید. البته اگر از چسب چوب استفاده نکردید سعی کنید سفال تان را کمی نم دار کنید و بعد رنگ آمیزی روی آن انجام دهید.

برای این که رد قلم مو روی کارتان نماند حتماً از نوع نرم قلم مو استفاده کنید.

سعی کنید طرحی را که برای کار انتخاب می کنید طرح خودتان باشد.

بعد از این که طرح تان را در آوردید، ظرف مورد نظر را که قبلا رنگ کردید اجازه بدهید خشک شود. بعد از خشک شدن ظرف، طرح خود را با کاربن سفید روی آن پیاده کنید.

بعد از این که طرح منتقل شد، سعی کنید زمینه طرح وسط و حاشیه کارتان از دو رنگ متفاوت کار شود، انتخاب رنگ ها به سلیقه خودتان است.

نقطه کوبی روی سفال و درآمد زایی

کارهای هنری همیشه در میان مردمان هر سرزمینی از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده اند. اگر کارتان را جدی بگیرید و با و روش های مختلف آنها را بفروشید می توانید به عنوان یک شغل بی درد سر و درآمد زا به آن نگاه کنید.

نقطه کوبی یکی از مشاغلی است که در حوزه ی صنایع دستی طرفداران زیادی دارد و شما می توانید با هزینه ای کم، اثرات هنری زیبایی خلق کنید.

از آنجایی که نقطه کوبی روی سفال یا همان نقاشی نقطه ای یک کار خانگی محسوب می شود، می تواند یک شغل مناسب برای خانم هایی باشد که کار کردن در بیرون از خانه را نمی پسندند و از سویی می خواهند منبع درآمدی داشته باشند.

همان طور که دیدید این کار به وسایل و ابزار آن چنانی نیاز ندارد و تقریبا بدون سرمایه و ارزان برای تان تمام می شود.

می توانید ساختی ارزان داشته باشید و با قیمتی بیشتر از آنچه که سرمایه گذاری کرده اید به عنوان یک اثر هنری بفروشیدش.