نقش مهم زنان در زنبورداری و تولید عسل در هرات

  • انتشار: ۱۹ سنبله ۱۳۹۷
  • سرویس: دسته بندی نشده
  • شناسه مطلب: 47201

زنان نقش بارزی در زنبور داری و تولید عسل در هرات دارند.

خانم غنچه گل کریمی یکی از زنبور داران در یک باغ در ولسوالی انجیل هرات سرگرم زنبور داری و تولید عسل است.

از صبح تا شام مواظب جعبه های عسل است و از زنبورها مواظبت می‌کند.

خانم کریمی به دلیل علاقه‌ای که به زنبورداری داشت، 8 سال پیش با قرض گرفتن یک صندوق عسل کار زنبور داری را از پشت بام خانه اش آغاز کرد اما اکنون با سرمایه گذاری 2 صد هزار افغانی کار و بارش را رونق داده‌است.

او می گوید:

“من کار زنبور داری را با یک صندوق شروع کردم و میخواهم بهترین زنبوردار شوم، یعنی دوست دارم که یک روزی تمام دنیا مرا صدا کنند مادر زنبور، مادر عسل. دوست دارم ترقی کنم و دوست دارم به پله‌های بالا برسم، آهسته آهسته دوست دارم بروم بالا.”

غنچه گل از نخستین زنانی در ولایت هرات است که کار زنبور داری را آغاز کرد.

وی در این مدت در جامعه سنتی هرات با مشکلات و چالش های زیادی روبه‌رو شد اما با کمک خانواده‌اش با این مشکلات به خوبی مبارزه کرده‌است.

عبدالخالق شوهر غنچه‌گل کریمی می‌گوید، به طعنه زنی و گپ های مردم پشت پا زده و خانمش را برای رسیدن به آرزوهایش همواره همراهی و حمایت کرده است.

عسل تولید شده در هرات از کیفیت خوبی برخوردار است اما واردات عسل بی کیفیت از کشورهای همسایه به خصوص ایران، زحمت های زنبورداران این ولایت را با مشکلات روبه‌رو ساخته است.

عبدالصبور رحمانی رئیس زراعت ولایت هرات می گوید، در حال حاضر به دلیل تولیدات ناچیز عسل در این ولایت، جلوگیری از واردات عسل از کشورهای همسایه تقریباً ناممکن است.

“عسل‌های وارداتی را ما شاهد هستیم که اکثراً شکرجوش است و تحت نام عسل می‌آید. به هر حال واردات آن‌را که یک کتله از مردم استفاده می‌کنند و از لحاظ قیمت هم خیلی پایین است چون کیفیت مطرح است. اگر ما به همین سیستم که پیش میرویم امید است که بتوانیم در چهار یا پنج سال بعدی بتوانیم از لحاظ مقدار تولید یک رقیب خوبی برای این واردات بشویم تا مانع واردات بی کیفیت شویم.”

بیش از صد زن در ولایت هرات مشغول زنبورداری هستند.

ده هزار صندوق عسل در ولایت هرات وجود دارد و پیش بینی می شود که امسال صد تن عسل در این ولایت تولید شود.

گزارش: شاه‌پور صابر

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟