نقش امارات در انتخابات آمریکا، نفوذ برای کسب قدرت  

  • انتشار: ۱۹ حوت ۱۳۹۶
  • سرویس: بین المللسیاست
  • شناسه مطلب: 38036

یک  بازرس ویژه آمریکایی به دنبال به دست آوردن اطلاعاتی درباره نفوذ امارات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶ است که ترامپ توانست به کاخ سفید برسد.

این مطلب را روزنامه امریکایی نیویورک تایمز در گزارش مفصلی نوشت که درآن نقش یک مشاور شاهزاده اماراتی برجسته است.

اما تحقیقات بازرس مولر و همکاران وی تنها به امارات اختصاص ندارد وپای کشورهای عربی دیگر نیز در میان است. شاهزاده های عربی پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برای کسب نفوذ و تضمین جایگاه خود در آینده سیاسی و نیز سهم خواهی از رویدادهای منطقه دست به کار شدند.

نگرانی از تحولات سیاسی و نیز تغییر معادلات میدانی و سیاسی به نفع محور مقاومت، تلاش برای تغییر قواعد با تاثیرگذاری در انتخابات امریکا و نیز رقابت های داخلی بین شاهزاده های عربی برای به دست آوردن قدرت از مهمترین دلایل و انگیزه سرمایه گذاری اعراب برای تغییر فرایند انتخابات در آمریکا یا دست کم به قدرت رسیدن شخصی است که گمان می شود می تواند حیات سیاسی آنان را تضمین کند.

در این میان نقش مشاور شاهزاده محمد بن زاید برای بازرس مولر بیشتر است که در سال ۲۰۱۶ تلاش زیادی کرد، تا با حمایت از ترامپ در انتخابات اعمال نفوذ کند. اگر چه روسای جمهور آمریکا بیش از تعهد به حفظ جایگاه سیاسی رهبران عرب به منافع آمریکا پایبند هستند اما اعراب این امید را نیز دارند که با تاثیرگذاری بر انتخابات با استفاده از دالرهای نفتی جایگاه سیاسی خود را تضمین کنند.

تحولات منطقه و گسترش نارضایتی های عمومی و  شخصیت ذاتی ترامپ نیز سبب شد تا برخی از کشورهای عریی او را ترجیح دهند. به هرحال روحیه تجاری و دلالی ترامپ این فرضیه را تقویت می کند که اعراب بیشتر با او بتوانند به تفاهم برسند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟