نظر شهروندان درباره گزارش بانک جهانی از اقتصاد طالبانی چیست؟

  • انتشار: ۸ دلو ۱۴۰۱
  • سرویس: اقتصادتیتر 1
  • شناسه مطلب: 135470

روزنامه ۸ صبح نوشت: شهروندان کشور به گزارش اخیر بانک جهانی در مورد فعالیت‌های اقتصادی طالبان در سال ۲۰۲۲ واکنش نشان داده‌اند و آن را خلاف واقعیت موجود در افغانستان توصیف کرده‌اند.

برخی از شهروندان روز شنبه، ۸ دلو، در نظرهای جداگانه در پای گزارش بانک جهانی در رسانه‌های اجتماعی گفته‌اند که این گزارش استوار بر واقعیت‌ها نیست و نمی‌دانند که این بانک گزارشش را براساس چه شاخصه‌های ترتیب کرده است.

نیلوفر نوا یکی از کاربران پای گزارش بانک جهانی نوشته است: «این گزارش کاملا دروغ است. از فامیل ما ۵ نفر معاش‌خور بودند، اما همه بی‌کار شده‌اند. در مدت ۱۷ ماه هیچ طلایی در خانه باقی نمانده همه را فروختیم و غذا خریدیم.»

یکی دیگر از کاربران شبکه‌های اجتماعی گفته است: «یک سیر پیاز ۴۲۰ افغانی، یک‌بوجی آرد ۲۵۰۰ افغانی، یک کیلوگاز ۸۰ افغانی، یک لیتر دیزل ۹۲ افغانی… در ایستگاه‌ها قبلا ۵ کودک سواری صدا می‌زدند، ولی حالا به ۵۰ تا ۸۰ کودک در هر ایستگاه افزایش یافته است؛ در نتیجه، بلی حق با بانک جهانی است؛ وضعیت اقتصادی خوب شده.»

عمر عمر، یک از کاربران که از نرخ بیکاری شدید در کشور شکایت دارد نوشته است: «من در هفده ماه حاکمیت طالبان یک افغانی پیدا نکرده‌ام. همه داشته‌های خود را به مصرف رساندم. بیشتر مردم افغانستان مانند من هستند.»

فردی دیگر‌ که ظاهرا دکاندار است از افزایش مالیات بر کار و بار خود شکایت کرده و گفته است که هر سال ۵ هزار افغانی مالیه می‌پرداخت و امسال ۲۴ هزار افغانی به طالبان پرداخت کرده است.

بانک جهانی روز گذشته در‌ گزارشی از افزایش عواید و صادرات افغانستان در یک‌ونیم سالگی تسلط طالبان خبر داد و افزوده که ارزش پول افغانی در برابر ارز خارجی ثبات پیدا کرده، قیمت مواد خوراکی‌ کاهش و صادرات افغانستان افزایش یافته است.

طالبان به گونه گسترده‌ از گزارش تازه بانک جهانی در‌ مورد فعالیت‌های اقتصادی این گروه استقبال کرده‌اند.

در حال حاضر در بازار ارز افغانستان یک دالر به ۸۹.۵۰ افغانی خرید و فروش می‌شود و قیمت مواد غذایی به روایت شهروندان کشور افزایش بی‌پیشینه‌ای داشته است، طوری که مردم توان خرید مواد اولیه را ندارند.

گزارش بانک‌ جهانی از افزایش صادرات افغانستان در حالی نشر می‌شود که روز گذشته رسانه‌های پاکستان که یکی از کشورهای با بیشترین تعامل تجاری با افغانستان است، به نقل از بانک مرکزی این کشور گزارش داده‌اند که واردات افغانستان از پاکستان افزایش ۴.۶۰ درصدی داشته است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟