نظام حرف وعوام فریبی!

  • انتشار: ۸ جدی ۱۳۹۸
  • سرویس: دیدگاه
  • شناسه مطلب: 72875
آلودگی هوای کابل

حکومت ” اقدامات عاجل امنیتی” برای جلوگیری از آلودگی هوا میگیرد!

در این کشور نظام حرف وعوام فریبی حاکم است. مردم کابل بیش از پیش از آلودگی هوا و کثافت زمین رنج میبرند. اشرف غنی که قهرمان عوام فریبی و داد زدن است فرمان داد تا با کسانی که موجب آلودگی هوا میشوند برخورد شود. در پی آن خواندم که ” اداره ملی حفاظت محیط زیست و کمیسیون عالی جلوگیری از آلودگی هوا، چهار کمیته اجرائیوی را با عضویت نماینده گان وزارت خانه ها و ادارات ذیربط ایجاد نموده تا اقدامات عاجل و عملی را برای از بین بردن منابع آلوده کننده هوا در داخل شهر کابل رویدست گیرند.”. متوجه شدید ؟ ” اقدامات عاجل امنیتی ” !

هر فردی که تمایل به فهم چالش های خرابی اقلیم وآلودگی هوا، زمین، ابحاردر جهان و سه آفت اولی در افغانستان دارد میداند که این حالت محصول سالها بی تفاوتی و عدم علاقه به حفظ محیط زیست است و یک شبه بوجود نیامده. در افغانستان حداقل محصول ۱۸ سال سیاست اقتصادی و اجتماعی اخیر است و نمیتوان آنرا با اقدامات عاجل امنیتی تغیر داد. برای حل هر مشکلی باید علت و ریشه آنرا شناخت. آلودگی هوا و زمین، کوچه ها، جاده ها، آب و حتا درون برخی خانه های نشیمن قابل شناخت است. ما نمیتوانیم واقعآ این جریان کشنده آلودگی را توقف و سپس ترمیم و باز سازی کنیم مگر اینکه شرایط اقتصادی و سیستم زیستی را تغیر بدهیم. آنچه را که ویران کرده ایم دو باره بسازیم.

عامل اولی و اصلی جنگ است. ۴۵ سال جنگ سیستم اقتصادی و حیاتی را ویران نمود. میلیونها انسان را آواره ساخت، کشاورزی که پایه اساسی زندگی اقتصادی اکثریت بود صدمه دید، عده زیادی بسوی شهرها هجوم نمودند … طی ۱۸ سال اخیر با برگشت چند میلیون مهاجر از ایران و پاکستان و عدم توجه دولت ( و امریکا) برای مسکن، کار و مشاغل آنها، اکثریت بسوی شهرها، بویژه کابل، سرازیر شده و در حومه های شهر مسکن گزیدند.

شهر کابل توان هضم این جمعیت اضافی ( ده برابر جمعیت اصلی) را نداشت. میلیاردها دالر کمکهای خارجی حیف و میل شدند. زیربنا ها ساخته نشدند، حتا آب نوشیدنی کابل که در جوانی من توسط آب پغمان مهیا میشد دیگر وجود ندارد. فرق میان چاه های آب و فاضلاب از میان رفته. ده ها هزار و شاید صدها هزار موتر و کامیون با سوخت دیزل یا پطرول کثیف، گرم کردن منازل با ذغال سنگ، وجود ده ها هزار جنراتور … و شیوه زندگی اکثریت قاطع مردم نا آشنا با چالش های آلودگی هوا، همه در ایجاد اوضاع کنونی نقش دارند.

این اوضاع بدتر هم خواهد شد. احتمال برقراری صلح جمعیت بیشتری از مهاجرین را بسوی کابل و دیگر شهر ها فرا خواهد خواند و به مشکلات خواهد افزود. برای مبارزه با آلودگی هوا و زمین “تدابیر امنیتی” وجود ندارد. مصرف ذغال سنگ، وجود ده ها هزار جنراتور، مصرف بنزین یا پطرول کثیف را با زور قوای امنیتی میتوانید مانع شوید یا محدود کنید ؟ مسلمآ که نه. میتوانید حداقل دو میلیون جمعیت کابل را به ولایات انتقال بدهید ؟ میتوانید موتر ها کامیونها و اتوبوس های که با بطرول کثیف کار میکنند از چرخه بیرون کنید یعنی ۹۵ در صد آنها را متوقف کنید ؟ میتوانید …..

۱۸ سال گذاشتید تا هوای خوشگوار کابل را آلوده و غیر قابل تنفس بسازید، اگر هم میل، علاقه، تعهد و امکانات داشته باشید، حداقل ۲۰ سال لازم است تا این مسیر را تغیر بدهید. ساختن بمراتب دشوارتر از خراب کردن است.

نویسنده: کریم پاکزاد

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟