نشنال اینترست: عربستان با مصرف 100 میلیارد دالر در جنگ یمن، نتوانسته به نفوذ ایران در یمن پایان دهد

  • انتشار: ۷ حمل ۱۳۹۷
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 38791

نشنال اینترست در گزارشی بعد از گذشته سه سال از تجاوز عربستان به یمن نوشته است، این جنگ بیش از 100 میلیارد دالر برای عربستان سعودی هزینه داشته باشد، این جنگ به ضرر وجهه بین المللی عربستان سعودی شده و نتوانسته به هدف اصلی آن یعنی از بین بردن نفوذ ایران در یمن ، دست یابد.

به گزارش نشنال اینترست، یوئل گوزانسکی تحلیلگر مسائل امور سیاسی خلیج فارس از موسسه مطالعات امنیت ملی در اسرائیل و عاری هیشتاین دستیار ویژه مدیر این موسسه مطالعاتی در مطلبی نوشتند: ماه جاری سومین سال آغاز تجاوز ائتلاف سعودی به خاک یمن خواهد بود ولی بعید است که این فرصتی برای شادی و جشن در ریاض باشد.

برآورد می شود که این جنگ بیش از 100 میلیارد دلار برای عربستان سعودی هزینه داشته باشد، این جنگ به ضرر وجهه بین المللی عربستان سعودی شده و نتوانسته به هدف اصلی آن یعنی از بین بردن نفوذ ایران در یمن ، دست یابد.

این در حالی است که مردم یمن به شدت از تجاوز ائتلاف سعودی مورد حمایت آمریکا آسیب دیده اند، هزاران غیر نظامی یمنی طی ماه های گذشته جان خود را از دست داده اند، زیرساخت های این کشور نابود شده است و بیماری و گرسنگی در یمن گسترش یافته است. با سفر محمد بن سلمان ولیعهد سعودی به واشنگتن، دولت آمریکا این فرصت را دارد تا این جنگ مضر را پایان دهد.

عربستان سعودی در عملیات نظامی علیه حوثی های یمن، از کمک های اطلاعاتی و لجستیکی آمریکا سود می برد و چهارمین بودجه بزرگ امنیتی جهان و تسلیحات پیشرفته ای را در اختیار دارد. ولی با این حال، عربستان سعودی برای شکست دادن یک دشمن مصمم در مرزهای خود با چالش و مشکل جدی روبرو است. در واقع، علاوه بر آنکه ائتلاف سعودی پیشرفت چندانی در شهر صنعا پایتخت یمن و سایر مناطق کلیدی و مهم نداشته است، حوثی ها بیش از 100 موشک به عمق خاک عربستان سعودی شلیک کرده اند و بیش از 100 مایل مربع از سرزمین های عربستان را تصرف نموده اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟