نشنال اینترست: بندر چابهار یکی از مسیرهای جایگزین پاکستان برای تداکارت نیروهای آمریکایی است

  • انتشار: ۳ دلو ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 36038

بعد از اینکه رابطه آمریکا و پاکستان به وخامت گرایید، گزارش هایی به نشر رسیده بود که پاکستان قصد دارد برای فشار به آمریکا مسیر ترانزیتی نیروهای آمریکایی مستقر در افغانستان را مسدود کند. یک رسانه آمریکایی نوشته است که آمریکا گزینه هایی دیگری از جمله مسیر بندر چابهار را برای جایگزینی پاکستان در نظر دارد.

نشنال اینترست نوشته اشت که بعد از توییت ترامپ در اوایل سال 2018 میلادی رابطه پاکستان و آمریکا به سردی گرایید. به دنبال آن گزارش هایی به نشر رسیده بود که پاکستان قصد دارد، مسیر ترانزیتی نیروهای آمریکایی را از خاک خود را مسدود کند.

به دنبال این گزارش آمریکایی ها مسیر دیگری را بررسی می کند تا نیروهایش در افغانستان را از این طریق اکمال کند یکی از این مسیرها بندر چابهار ایران می باشد، اما با توجه به رابطه این دو کشور مشکلاتی در این خصوص وجود دارد.

نشنال اینترست نوشته است، از میان مسیرهای مورد نظر، اولین مسیر چابهار، بندر استراتژیک ایران است: دهلیز ترانزیتی و حمل‌ونقل منطقه‌یی بین ایران، هند و افغانستان. این بندر که پاکستان را دور می‌زند، مسیرهای تجارتی مستقیم بین هند و افغانستان باز کرده است.

هند که دو لنگرگاه را در این بندر اداره می‌کند، به تامین مالی ایجاد خطوط راه‌آهن که این بندر را به افغانستان وصل می‌کند، نیز کمک کرده است. در ماه اکتوبر گذشته، هند اولین محموله‌ی گندم را از طریق این بندر -که می‌تواند جایگزین مسیرهای تامیناتی پاکستان برای امریکا باشد- به افغانستان ارسال کرد.

با این‌حال، با توجه به اختلاف میان امریکا و ایران، ایالات متحده به‌طور بالقوه می‌تواند از خدمات شرکت‌های هندی –به‌عنوان پیمان‌کار- برای انتقال کالاهای غیرنظامی، به‌شمول مواد ساختمانی، تجهیزات سنگین و مواد غذایی، از طریق بندر چابهار به افغانستان، استفاده کند. در مقایسه با شبکه‌ی مواصلاتی آسیای مرکزی، استفاده از چابهار نه‌تنها مقرون‌به‌صرفه‌تر است و زمان انتقال کالاها را کاهش می‌دهد، بلکه می‌تواند برای افغانستان راه انتقال دو طرفه‌ی کالا را نیز فراهم کند. علاوه بر این، بزرگ‌راه زرنج-دل‌آرام یا مسیر ۶۰۶، که توسط هند ساخته شده و ولایت نیمروز را به مرز ایران وصل می‌کند، انتقال مستقیم کالا را به کابل و سایر نقاط افغانستان تسهیل می‌کند.

این بندر همچنین می‌تواند روابط ایالات متحده-هند را بیشتر از پیش قوی کند. پیش‌تر هم ترامپ به‌طور آشکارا از دهلی‌نو خواسته بود تا نقش بزرگ‌تری در توسعه‌ی افغانستان ایفا کند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟