نشنال اینترست: بعد از 16 سال حضور آمریکا در افغانستان، طالبان از هر زمانی قدرتمندتر شده است

  • انتشار: ۸ حوت ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 37528

نشنال اینترست در گزارشی در مورد وضعیت افغانستان نوشته است که در سال 2011 حدود 100 هزار سرباز خارجی در افغانستان حضور داشت، اما اکنون بعد از 16 سال حضور آمریکا در افغانستان طالبان بیش از هر زمانی قدرتمندتر شده است.

رسانه آمریکایی نشنال اینترست در گزارشی نوشته است که در حال‌حاضر ۱۴ هزار سرباز امریکایی، یعنی بالاتر از رقم ۸۵۰۰ نفری در آغاز ریاست‌جمهوری ترامپ، در افغانستان مستقر است و ارتش امریکا هم‌اکنون در حال رایزنی است تا رییس‌جمهور اجازه‌ی اعزام و استقرار ۱ هزار سرباز اضافی دیگر را بدهد. اگر مقایسه کنیم، در سال ۲۰۱۱ نزدیک به ۱۰۰ هزار سرباز امریکایی در افغانستان حضور داشت. در حالیکه افزایش سربازان خارجی، در دفعات متعدد، در آن زمان توانست کنترل طالبان را در خاک افغانستان کاهش و کنترل دولت افغانستان را گسترش دهد، اما هیچ‌یک از آن اقدامات نتوانستند دیرپا واقع شده و -در برابر طالبان- دوام بیاورند. حالا دشوار است که بپنداریم نیروی فعلی قادر به انجام کاری شود که نیرویی که تقریبا هفت برابر بزرگ‌تر بود، نتوانست از عهده‌ی آن بیرون شود و نیز بعید است که تاثیرات آن فراتر از مسایل حاشیوی باشد و نیز -همین تاثیرات حاشیوی- بیشتر از زمان استقرار نیروهای خارجی دوام بیاورد.

اکنون بیش از شانزده سال می‌شود که ایالات متحده درگیر جنگ افغانستان است، جنگی که هزینه‌ی آن به بیش از ۱ تریلیون دالر رسیده است. کریشنا کالامور سردبیر ارشد مجله‌ی آتلانتیک ماه گذشته گفته بود که طالبان «در حال‌حاضر بیشتر از هر زمان دیگری –در افغانستان از زمان حمله امریکا در سال ۲۰۰۱- قلمرو در اختیار دارند».

دفتر مقابله با جرایم و مواد مخدر سازمان ملل در نوامبر گذشته گزارش داده بود که هم میزان تولید تریاک و هم منطقه تحت کشت کوکنار در افغانستان، در سال ۲۰۱۷ به بالاترین حد خود رسیده است. با توجه به چنین واقعیت‌هایی، نیاز است تا دلایل اساسی حضور و درگیری دوام‌دار امریکا در افغانستان مورد موشکافی قرار گیرد.

به گزارش اطلاعات روز؛ استیو کول دبیر دانشکده روزنامه‌نگاری دانشگاه کلمبیا و نویسنده کتاب جدیدی درباره‌ی تلاش‌های ایالات متحده برای مقابله با تروریسم در جنوب آسیا، می‌گوید که سیاست‌گذاران هنوز به پرسش‌های اساسی مانند «چرا ایالات متحده در افغانستان است؟ چه منافعی فداکاری و قربانی‌های ایالات متحده را توجیه می‌کند؟ جنگ چگونه پایان خواهد یافت؟» پاسخ نداده‌اند. در عوض، به نظر می‌رسد که ایالات متحده به نحوی در کام مغالطه یا استدلال دایروی فرو رفته یا آن را پذیرفته است: اینکه هرقدر حضور سربازان امریکایی در افغانستان طول بکشد، به همان تناسب این مسأله که منافع ملی و حیاتی ایالات متحده در حضورش در افغانستان نهفته است «باید» واضح‌تر و مشهودتر شود. گویا که بار مثبت نتایج تلاش‌های ایالات متحده و قدرت‌اش، با گذشت زمان افزایش خواهد یافت.

اگر همان‌طور که فرمانده ارشد ایالات متحده در افغانستان در ماه نوامبر گذاشته نتیجه گرفته بود، درگیری در افغانستان «هنوز در یک بن‌بست» باشد و ایالات متحده قادر نباشد (و یا نخواهد) شرایط خروج نیروهایش را تعیین کند، پس حتما می‌خواهد تا ابد در افغانستان باقی بماند. برخی از ناظران ادعا می‌کنند اعلام جدول زمانی خروج سربازان امریکایی از افغانستان، باعث تشجیع طالبان می‌شود. ولی هرچند که گروه طالبان بیش از ۱۶ سال می‌شود که درگیر جنگ با نیروهای امریکایی است، این گروه ثابت کرده است که می‌تواند به شکل ناامیدکننده‌یی مقاوم و با شرایط انطباق‌پذیر باشد: پس تا زمانی که نیروهای ایالات متحده در افغانستان مستقر باشند، طالبان احتمالا قادر به سربازگیری و جذب جنگ‌جویان تازه‌نفس خواهد بود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟