نشست گروه تماس در جده عربستان با موضوع امنیت افغانستان

  • انتشار: ۱۱ حوت ۱۳۹۵
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 18881

بیستمین نشست گروه بین‌المللی تماس با حضور نمایندگان ۵۰ کشور و سازمان‌های بین‌المللی درباره‌ی امنیت افغانستان و دورنمای ثبات آن در جده عربستان سعودی برگزار شد، حکمت خلیل کرزی در راس هیاتی  به نمایندگی از افغانستان در این نشست حضور داشت.

این نشست روز سه شنبه، ۱۰ حوت با محوریت اصلی امنیت افغانستان و دورنمای ثبات در کشور جنگ‌زده افغانستان برگزار شد و با تاکید مجدد بر حمایت از برقراری ثبات و امنیت و مصالحه‌ی ملی در افغانستان پایان یافت.

به نقل از بی‌بی‌سی فارسی، یوسف العثیمین، رییس سازمان همکاری‌های اسلامی در کنفرانس کنونی در جده گفت آن‌ها از کنفرانس برنامه‌ریزی شده‌ی علما که قرار است ماه آینده در عربستان برگزار شود، انتظار دارند که تفسیر و تعبیر اشتباه‌آمیز تعلیمات دینی اصلاح شده و روحیه تحمل و بردباری در افغانستان برای پیروان مکتب‌های مختلف دینی ترغیب شود.

افغانستان نیز انتظار دارد که در این کنفرانس جنگ کنونی افغانستان غیرمشروع اعلام شود و طالبان برای پیوستن به صلح تشویق شوند.

نشست گروه بین‌المللی تماس در مقر سازمان‌های همکاری اسلامی در شهر جده برگزار شده و هیأتی از دولت افغانستان به‌شمول نماینده‌ی شورای عالی صلح در این جلسه حضور داشتند.

حکمت خلیل کرزی، معین وزارت خارجه و رییس هیأت افغانستان در این نشست گفته است که دولت افغانستان خود را ملزم می‌داند همه تدابیر لازم را برای دفاع از غیرنظامی، زنان و کودکان در برابر دشمنان قصی‌القلبی که عمداً آن‌ها را هدف قرار می‌دهند، اتخاذ کند.

او گفته است که دولت افغانستان اصلاحات کلیدی را روی دست دارد که موجب پیشرفت روند صلح خواهد شد.

سابینه اشپارواسر، سفیر ویژه حکومت آلمان برای افغانستان و پاکستان در کنفرانس، بر حمایت جامعه بین‌المللی از روند اصلاحات در افغانستان تاکید کرد. او گفت که گروه بین‌المللی تماس به تحکیم ثبات در افغانستان، جدول زمانی انتخابات و مبارزه بر ضد فساد توجه خود را متمرکز می‌کند.

افغانستان انتظار دارد نتایج این نشست برای تامین ثبات در افغانستان مثبت باشد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟