نشست گروه تماس با محوریت افغانستان امروز در مسکو برگزار می شود

  • انتشار: ۱۹ میزان ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعی
  • شناسه مطلب: 31724

شکیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان می گوید که نشست گروه تماس سازمان همکاری‎های شانگهای امروز (چهارشنبه) در مسکو برگزار شود. حکمت خلیل کرزی معین سیاسی وزارت امور خارجه ریاست هیئت افغانستان را در این نشست بر عهده دارد.

وزارت امور خارجه افغانستان می‎گوید که افغانستان در صدر بحث‎های نشست گروه تماس سازمان همکاری‎های شانگهای که قرار است، امروز در مسکو برگزار شود، قرار دارد.

شکیب مستغنی سخنگوی وزارت امور خارجه گفته است که درین نشست عمدتاً روی موضوع مبارزه با تروریسم و عضویت کامل افغانستان در این سازمان بحث خواهد شد.

مستغنی گفت که هیئت افغانی به ریاست معین سیاسی وزارت امور خارجه در این نشست شرکت خواهد کرد.

به‌گفته وی، عضویت کامل افغانستان در سازمان همکاری‎های شانگهای، مبارزه با تروریسم، همکاری اعضای این سازمان در تأمین امنیت افغانستان و گسترش همکاری‎های اقتصادی در منطقه از موضوعات مهم مورد بحث این نشست است.

مستغنی گفته است؛ قرار است نشست گروه تماس سازمان همکاری‎های شانگهای امروز یعنی ۱۱ اکتوبر برگزار شود. در این نشست به نمایند‎گی از دولت افغانستان هیئت به ریاست حکمت خلیل کرزی معین سیاسی وزارت خارجه شرکت می‎کند و مباحث این نشست عمدتاً در باره افغانستان است.”

سازمان همکاری‎های منطقوی شانگهای در سال ۲۰۰۱ میلادی از سوی رهبران کشورهای چین، ازبکستان، قزاقستان، تاجکستان و روسیه ایجاد شد.

این سازمان به هدف همکاری‎های اقتصادی، امنیتی و فرهنگی میان این کشورها به میان آمده‎است.

افغانستان در سال ۲۰۱۲ میلادی به‌حیث کشور ناظر با این سازمان یکجا شد.

پیش از این اعضای این سازمان از جمله چین در مورد تقاضای افغانستان برای کسب عضویت کامل سازمان همکاری شانگهای نظر مثبت داده‎اند.

افغانستان در حال حاضر عضویت کامل سازمان‎های اکو (سازمان همکاری‎های اقتصادی)، سارک (همکاری‌های منطقه‌ای جنوب آسیا) و سازمان تجارت جهانی را دارا است.

افغانستان در ۱۶ سال گذشته با برخی از کشورهای منطقه و جهان روابط مهم سیاسی و اقتصادی ایجاد کرده، اما شماری از آگاهان امور می‎گویند که از این روابط استفاده مؤثر صورت نگرفته‎است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟