نشست علمای طالبان؛ تاکید بر اطاعت از نظام و سرکوب مخالفان

  • انتشار: ۹ سرطان ۱۴۰۱
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 131516

نشست بزرگ علمای طالبان با تاکید مقامات این گروه بر اطاعت از حکومت آنها و سرکوب مخالفان، آغاز شد.

این نشست صبح امروز (پنجشنبه،  ۹ سرطان) با سخنرانی ملا محمد حسن آخند، رئیس الوزرای طالبان و با اشتراک ۳۵۰۰ نفر از عالمان دینی و متنفذین قومی از سراسر افغانستان، در تالار لویه جرگه کابل آغاز شد و سه روز ادامه خواهد داشت.

رئیس الوزرای طالبان در این نشست از مردم خواست که از امارت اسلامی طالبان حمایت کنند. او گفت که: «وظیفه علما و سران قبائل است که از نظام خود] امارت اسلامی طالبان[ حمایت کنند و اگر مشکلی وجود دارد باید برای حل آن مشکل تلاش شود.»

رئیس الوزرای طالبان گفت اکنون نظام اسلامی در افغانستان برقرار شده است و باید برای تقویت آن تلاش کرد. او با اشاره به مقاومت‌های مسلحانه در برابر حکومت طالبان در بخش‌هایی از کشور، گفت که آنهایی در بیست سال گذشته ملت ما را در بدر کرد و کشور ما را خراب کرد، اکنون رفته‌اند، از طرف ما هیچ مشکلی متوجه آنها نیست، اما آنها بازهم ملت ما را آزار می‌دهند.

مولوی حبیب ‌الله حقانی، رئیس این نشست در سخنرانی خود گفت که: گپ مهم این است که کفار یک ملت واحد است، اما مشکلات در میان کشورهای اسلامی است که با اندک ترین موارد، یکی از دیگر شان جدا شده است.»

او با اشاره به اختلافات درون گروهی طالبان، از مقامات این گروه خواست که وحدت خود را حفظ کرده و به همه مشکلات کوچک و بزرگ در بین خود، پایان دهند.

رئیس نشست بزرگ علمای طالبان، ملا هبت‌الله آخند زاده، رهبر طالبان را مثالی از خلفای راشیدین دانست و از اشتراک کنندگان خواست که با عزم راسخ از او اطاعت کنند.

مولوی عبدالحکیم حقانی، رئیس دادگاه عالی طالبان در این نشست از علمای دینی و متنفذین قومی خواست که در مساجد، مدارس و قریه‌های شان بگویند که مخالفت با نظام اسلامی یک عمل ناروا است و باید از آن خود داری کنند

فتوای سربریدن مخالفان را صادر کنید

مولوی مجیب الرحمان انصاری،  خطیب مسجد جامع خواجه عبدالله انصاری در ولایت هرات، یکی از سخنرانان امروز نشست علمای طالبان بود.

او در سخنرانی خود در این نشست گفت که این نظام به آسانی به دست نیامده است و افزود : باید مجموع علمای افغانستان به این نتیجه و فتوا برسند که کسی که در مقابل نظام اسلامی ما قد علم می‌کند، سر زده بشود و از بین برود.

او گفت که بیرق امارت اسلامی طالبان بسیار به مشکل بالا شده است و به آسانی پایین نخواهد شد و افزود که امنیت فعلی افغانستان، در سطح دنیا نیست.

مولوی مجیب الرحمان انصاری پس از اظهارات جنجالی در مورد نظام پیشین افغانستان خبرساز شد. او کارکردن در نظام جمهوریت را «گناه کبیره» دانسته بود و علمای دینی را که با نظام پیشین افغانستان کار می‌کردند، تشبیه به «یهود» و «نصاری» کرده بود.

او در حالی خواستار «سربریدن» مخالفان حکومت طالبان شده است که هم‌اکنون مقاومت مسلحانه علیه نیروهای طالبان در ولایت پنجشیر و مناطق اندراب‌های ولایت بغلان و ولسوالی بلخاب ولایت سرپل، ادامه دارد و گزارش‌های زیادی از کشتار بی‌رحمانه غیرنظامیان توسط طالبان در این مناطق منتشر شده است.

طالبان آجندای این نشست را منتشر نکرده‌اند، اما گفته می‌شود یکی از اهداف این نشست این است که عالمان دینی فیصله کنند که جنگ در مقابل حکومت طالبان “بغاوت” است تا آنها با تمسک به این فتوا، به سرکوب بیشتر مخالفان خود بپردازند.

عدم حضور زنان و خبرنگاران

نشست علمای طالبان بدون حضور زنان و خبرنگاران آغاز شد و در روز اول این نشست هیچ زن و خبرنگاری در داخل تالار لویه جرگه حضور ندارد.

مولوی عبدالسلام حنفی،  معاون رئیس الوزرای طالبان دیروز راجع به عدم حضور زنان در این نشست گفته بود که بجای آنها فرزندان شان حضور دارند.

خبرنگارانی که برای پوشش این نشست رفته‌اند، در هتل انترکانینتال در نزدیکی محل برگزاری نشست، جابجا شده‌اند و سخنگویان طالبان به آنها در مورد این نشست معلومات می‌دهند.

این نشست بدون پوشش تلویزیونی آغاز شد و نیروهای امنیتی طالبان حتی اجازه عکس گرفتن از داخل تالار لویه جرگه را به خبرنگاران دولتی و مستقل نداده‌اند.

رادیوی ملی افغانستان این نشست را به صورت صوتی پخش می‌کند و خبرگزاری باختر و تلویزیون ملی افغانستان که هر دو در کنترل طالبان هستند، این نشست را در شبکه‌های اجتماعی بدون عکس و ویدیو، گزارش می‌دهند.

تا کنون هیچ عکس و ویدئویی از داخل تالار لویه جرگه و از سخنرانی مقامات طالبان در این محل، منتشر نشده است.

تیراندازی و برهم زدن نشست

حوالی ساعت یک بعد از ظهر تیر اندازی شدید در نزدیکی محل برگزاری این نشست آعاز شد و نشست را برای ساعاتی برهم زد.

گروهی نظامی بنام “جبهه آزادگان” ادعا کرد که بر نشست علمای طالبان در تالار لویه جرگه کابل حمله کرده‌اند.

اما ذبیح الله مجاهد،  سخنگوی حکومت طالبان در تویتر نوشت که : در اطراف گردهمایی هیچ کدام مشکلی وجود ندارد. نیروهای امنیتی بر یک محل مشکوک چند فیر کرده‌اند. دیگر تشویشی وجود ندارد.”

طالبان برای برگزاری این نشست تدابیر شدید امنیتی روی دست گرفته بودند و در چندین کیلومتری محل برگزاری نشست، ایست‌های بازرسی ایجاد کرده بودند.

طالبان در حالی این نشست را برگزار کرده‌اند که شمار زیادی از احزاب و گروه‌های سیاسی افغانستان، مخالفت خود را با این نشست اعلام کرده‌اند و آن را ترفند طالبان برای فریب افکار عمومی و جامعه جهانی دانسته‌اند.

جبهه مقاومت ملی افغانستان به رهبری احمد مسعود و شورای مقاومت ملی برای نجات ابا عضویت رهبران سیاسی افغانستان، گفته‌اند که طالبان با برگزاری این نشست نمی‎‌توانند برای حاکمیت مبتنی بر زور و اکراه خود، مشروعیت کسب کنند.

این دو گروه سیاسی، گفته‌اند که خواستار آغاز مذاکرات صلح، تشکیل دولت موقت همه شمول و در پی آن نظامی مبتنی بر انتخابات هستند.

شهروندان افغانستان نیز در شبکه‌های اجتماعی، مخالفت خود را با نشست علمای دینی طالبان اعلام کرده‌اند و گفته‌اند در شرایطی که قتل و کشتار غیرنظامیان توسط طالبان در بخش‌های مختلف کشور جریان دارد، چنین نشست‌هایی نمی‌توانند برای این گروه مشروعیت بیاورد.

منبع: شفقنا

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟