طرز صحیح نشستن روی زمین چگونه است؟

  • انتشار: ۲۸ دلو ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 78193

برای سالم ماندن ستون فقرات، هنگام نشستن روی زمین و یا صندلی باید بسیار دقت کرد و از عادت های بد نشستن پرهیز نمود. در حالت نشسته و یا ایستاده با حفظ فرم صحیح بدن می توان از به وجود آمدن مشکلات احتمالی برای ستون فقرات جلوگیری کرد.

بسیاری از کمر دردها و یا مشکلات ستون فقرات مربوط به نحوه نشستن روی زمین و یا تکیه دادن به صندلی ناشی می شود. پس باید مراقب نشستن تان باشید و خودتان را به شیوه صحیح آن عادت دهید. با اطلس پلاس همراه باشید تا مطالب تکمیلی درباره چگونه درست نشستن را باهم بخوانیم.

نشستن روی زمین

چگونگی نشستن روی زمین

ستون فقرات قسمت مهمی از بدن است که اگر آسیبی به آن وارد شود می تواند خسارات جبران ناپذیری را برای فرد به وجود بیاورد.

اگر مدت زمان طولانی لازم است که بنشینید و یا بایستید باید دقت کنید کمترین فشار ممکن به عضلات شما وارد شود. عدم نشستن صحیح می تواند باعث بروز مشکلاتی برای کمر و ستون مهره های شما شود.

نشستن به صورت مناسب روی زمین حتی بر عملکرد سیستم گوارشی شما و همچنین عضلات و استخوان های تان نیز تاثیر گذار است و اگر به مدت طولانی شیوه ای از بد نشستن را در خود نهادینه کنید باعث سایش مفاصل شما می شود.

برای این که از مشکلات مهره ها و یا درد های کمر بهره ای نداشته باشید، بهتر است نشستن خود در یک حالت را به بیشتر از نیم ساعت طول ندهید.

اگر مجبور به نشستن های طولانی مدت هستید، هر از گاهی موقعیت خود را تغییر داده، چند قدمی راه بروید و حرکات ورزشی مختصری (حرکات کششی) انجام دهید و دوباره سر جای تان برگردید.

همین مراقبت های مختصر می تواند کمر و ستون مهره های شما را از آسیب هایی که در کمین شان است در امان نگاه دارد.

وضعیت بدنی در نشستن روی زمین

وضعیت بدنی در حقیقت ترتیب قرار گرفتن صحیح و متناسب قسمت های مختلف بدن نسبت به خط ثقل می باشد. که این وضعیت سه ویژگی دارد:

  • در این وضعیت حداکثر کارایی را داریم
  • حداقل انرژی در این حالت مصرف می شود
  • حداقل درد و ناراحتی را حس می کنیم

از علل و عوامل بروز ناهنجاری های وضعیتی می توان به فقر حرکتی اشاره کرد. همچنین وضعیت نامناسب، کمبود محرک های رشدی مانند نور، آب و هوای مناسب، محیط و تغذیه نیز از این دسته عوامل می باشند.

از دیگر عواملی که باعث این دسته ناهنجاری ها می شود می توان به الگوهای غلط حرکتی و اختلالات مادرزادی نیز اشاره کرد.

انواع وضعیت بدنی

  • نشستن روی زمین
  • نشستن روی پا
  • ایستادن
  • خوابیدن
  • راه رفتن
  • چمباتمه زدن

نشستن روی زمین و یا صندلی، مخصوصا برای کودکان بسیار حائز اهمیت است زیرا آنها در مدرسه و به مدت طولانی در این وضعیت قرار دارند. باید تلاش کرد تا کودکان وضیعت صحیح نشستن را بیاموزند.

نشستن نادرست باعث می شود، غده تیروئید تحت فشار قرار بگیرد. تنفس دچار اختلال شود و قسمت پایین گردن و شانه ها دچار انقباض شوند. همچنین پشت گرد و یا قوس دار شود.

تنگ شدن مسیر گردش خون و تحت فشار قرار گرفتن اعضای داخلی بدن نیز از عوارض بد نشستن روی زمین، صندلی و… می باشد.

به صورت دو زانو نشستن روی زمین می تواند باعث صافی کف پای کودک شده و موجب فشار آمدن به مفاصل زانو می شود.

نشستن به صورت چهار زانو که در این حالت پاها در زیر باسن قرار می گیرند هم در طولانی مدت می تواند عوارضی از جمله گردی پشت، زانوی پرانتزی و چرخش ران برای کودک را به دنبال داشته باشد.

در وضعیت نشستن دو زانو به سمت بیرون که برخی کودکان به این حالت می نشینند، پاها به سمت خارج چرخیده است و باعث زانوی ضربدری و چرخش ران می شود.

در حالت گرفتن زانو در بغل به زانوها و ستون فقرات فشار وارد می شود و اگر این وضعیت در کودکان تبدیل به عادت شود باعث بروز زانوی خم و همچنین پشت گرد در کودکان می شود.

نشستن صحیح روی زمین

و اما نحوه نشستن صحیح روی زمین، اگر می خواهید برای مدت زیادی روی زمین بنشینید بدن را در وضعیتی مناسبی قرار دهید، پاهای خود را با استفاده از ستون فقرات صاف نگاه دارید و بالشی زیر زانوها قرار دهید.

در این حالت می توانید زانوهای خود را هم به حالت نود درجه خم کنید. زمانی هم که می خواهید بلند شوید از دست های خود به عنوان تکیه گاه استفاده کنید زیرا این گونه فشار کمتری به زانوها و کمر شما وارد می شود.

نشستن روی مبل

برای نشستن روی مبل هم باید دقت کنید تا ستون فقرات شما از حالت طبیعی خارج نشود و فشار غیر طبیعی روی مهره های کمر وارد نشود.

اگر روی مبل یا صندلی رو به جلو خم شوید، در صورت تکرار این حالت ستون فقرات از حالت طبیعی خود خارج می شود و در این وضعیت فرد دچار پشت گرد می شود. باید دقت کنید که به هیچ عنوان ستون فقرات خود را به حالت غیر نرمال قرار ندهید تا دچار مشکل نشوید.

در هنگام بلند شدن از روی مبل و یا صندلی از دست ها به عنوان تکیه گاه استفاده کنید، زیرا با انتقال قسمتی از وزن به دست ها، فشار وارده به مفاصل تقسیم شده، کاهش می یابد.

برای داشتن وضعیت صحیح بدنی باید، دارای عضلاتی قوی و انعطاف پذیر باشید، مفاصل شما حرکات طبیعی داشته باشند و دو طرف ستون فقرات شما از قدرت عضلانی کافی برخوردار باشد و همچنین از وضعیت بدن خود در حالات مختلف آگاه باشید.

همان طور که گفته شد، ستون فقرات نقش به سزایی در استقامت و محکم نگاه داشتن بدن دارد. این ستون در حالت طبیعی خود دارای قوسی است که باید در همان حالت حفظ شود.

مهره های ستون فقرات ۳۳ عدد هستند. در یک فرد بالغ ستون فقرات از ۲۶ قطعه تشکیل می شود که ۷ تای آنها مهره گردنی، ۱۲ مهره، مهره های پشتی و ۵ مهره نیز به عنوان مهره کمری یاد می شوند.

در میان مهره های کمر دیسک ها وجود دارند. یک دیسک به عنوان ضربه گیر در میان مهره ها کار می کند. دیسک های کمر زمانی که فشار بیش از اندازه به ستون فقرات وارد شوند آسیب می بینند و از جای خود جا به جا شده و ایجاد درد می کنند.