نشریه آمریکایی: با وجود هزینه 480 میلیون دالری، هنوز استخبارات افغانستان ضعیف است

  • انتشار: ۱۲ اسد ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 28072

بعد از نشر تازه ترین گزارش سیگار در افغانستان و صرف هزینه ۷۱۴ میلیارد دالری در کشور، اکنون یک نشریه آمریکایی به نقل از پنتاگون نوشته است، آمریکا حدود 500 میلیون دالر به استخبارات افغانستان کمک کرده است.

در گزارش تازه سیگار از صرف کمک به دولت افغانستان و عدم بازسازی زیرساخت های کشور انتقاد شده بود و گفته شده بود، به دلیل نهادینه شدن فساد در این کشور، بخش زیادی از این کمک ها در واقع دور ریخته شده و طالبان نیز قدرتمندتر شده است.

اما نشریه واشنگتن ایکسامینر در شماره اخیرش مطلبی را در مورد افغانستان به نشر رسانیده تحت عنوان “پنتاگون بعد از مصرف نیم میلیارد دالر نمی‎داند که برنامه استخبارات افغانستان موثر بوده‎است یا نه؟”

مقاله به گزارش تازه سیگار اشاره کرده که می‎گوید، پنتاگون از سال ۲۰۱۰ به اینطرف ۴۸۰ میلیون دالر را برای آموزش و پرورش افسران استخباراتی افغان به مصرف رسانیده‎است ولی کمبود در نظارت این را مشکل ساخته تا دیده شود آیا این تلاش‎ها به بهبودعملیات‎های استخباراتی در افغانستان انجامیده‎است یا نه؟

در گزارش سیگار گفته شده‎است که شماری زیادی از افغان‎ها که برای رهنمایی در وزارتخانه‎های افغانستان آموزش می‎دیدند، مسیر آموزشی را تکمیل نکردند و بیش از نصف محلاتی که برای تمرینات استخباراتی و مربی‎گری تهیه شده بودند طبق پلان به حکومت افغانستان سپرده نشدند.

واشنگتن ایکسامینر از قول سیگار نوشته که می‎گوید، باوجود آنکه این برنامه‎ها تاحدی به نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان کمک کردند ولی این تقریباً ناممکن است که دانست آیا این برنامه واقعاً ارزش ۴۵۸ میلیونی را داشت که مصرف شده‎است؟

این در حالیست که چند روز قبل حمله تروریستی به سفارت عراق در منطقه دیپلوماتیک کابل و دو روز قبل حمله تروریستی به مسجدی در هرات که به کشته و زخمی شدن بیش از صد نمازگزار انجامید، باورها به توانایی نیروهای استخباراتی افغانستان را کاهش داده است.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟