نخست وزیر پاکستان: راهبرد آمریکا در مورد افغانستان بی نتیجه خواهد بود

  • انتشار: ۶ سنبله ۱۳۹۶
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 29592

نخست‌وزیر پاکستان می‌گوید راهبرد نظامی تازه اعلام‌شده رئیس‌جمهوری آمریکا در مورد افغانستان، بی‌نتیجه خواهد بود.

شاهد خاقان عباسی نخست‌وزیر پاکستان در مصاحبه‌ای با بلومبرگ، که روز گذشته منتشر شد، به راهبرد تازه دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا درقبال افغانستان واکنش نشان داده‌است.

شاهد خاقان عباسی گفت: “از روز اول، ما ‌به وضوح گفته بودیم که راهبرد نظامی در افغانستان نتیجه‌ای نداده و نتیجه‌ای نخواهد داد.”

نخست‌وزیر پاکستان افزود، باید به یک راه‌حل سیاسی دست یافت و این راه نهایی‌ست.

عباسی که از سه هفته پیش، پس از اعلام حکم دادگاه در مورد نواز شریف، ریاست هیئت وزیران کشور خود را برعهده گرفته، می‌گوید اسلام‌آباد از نبرد علیه تروریسم در افغانستان پشتیبانی می‌کند. او اما ادامه داده‌ است که دولتش اجازه نخواهد داد این نبردها به پاکستان سرایت پیدا کند.

رئیس‌جمهوری آمریکا، دوشنبه گذشته در سخنرانی که پیشپایش توجهات زیادی را به خود جلب کرده بود، راهبرد تازه دولت خود درقبال افغانستان را اعلام کرد و همچنین با انتقاد از پاکستان تاکید کرد تعهدات آمریکا «چک سفید امضا نیست».‎

ترامپ در بخشی از سخنرانی‌اش گفت پاکستان به‌طور معمول پناهگاه امنی در اختیار عاملان آشوب، خشونت و ترور می‌گذارد و دولت او بیش از این نمی‌تواند در قبال چنین موضوعی سکوت کند.

در پی این سخنرانی، جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا نیز اعلام کرد از ستاد مشترک ارتش آن کشور خواسته تا اقدامات لازم برای عملی‌کردن راهبرد تازه را آغاز کند. از سخنان ماتیس این‌طور برآمده که ممکن است بر شمار نیروهای آمریکایی و دیگر کشورها در افغانستان افزوده شود.

رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه به پاکستان هشدار داد که باید در مبارزه با تروریسم رویکرد دیگری را پیش بگیرد و تداوم روابط و کمک های واشینگتن به اسلام‌آباد نیز مشروط به چنین تغییری است.

عباسی که جانشین نواز شریف شده، از متحدان نزدیک او به شمار می‌رود و اعضای کابینه‌اش نیز عمدتا، اعضای کابینه پیشین یا از متحدان نزدیک شریف هستند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟