نجات ۷۲ پناهجو از سوی گارد ساحلی ترکیه

  • انتشار: ۶ جوزا ۱۳۹۹
  • سرویس: اخبار مهاجرینبین الملل
  • شناسه مطلب: 86658

به نقل از پایگاه خبری روزنامه حریت، تیم‌های امداد گارد ساحلی ترکیه دست کم ۷۲ پناهجو را روز گذشته از چهار قایق در دریای اژه نجات دادند.

بر پایه این خبر، طبق اطلاعاتی که به دست تیم‌های امداد ترکیه رسید، پناهجویانی که بر پشت قایق‌های بادی سوار بودند، بنا بر اجبار گارد ساحلی یونان، مجبور شدند وارد آب‌های ترکیه شوند.

ترکیه یکی از مسیر‌های اصلی پناهجویانی است که قصد دارند تا خود را به اروپا برسانند؛ به خصوص از زمانی که جنگ داخلی سوریه در سال ۲۰۱۱ آغاز شد.

ترکیه با میزبانی نزدیک به چهار میلیون سوری، بیش از هر کشور دیگری در جهان میزبان این پناهندگان است.

پیشتر گارد ساحلی ترکیه اعلام کرده بود: «رویکرد اجازه خروج به مهاجرانی که تمایل رفتن از ترکیه را دارند همچنان پا برجاست، اما مسیر‌های دریایی به دلیل خطرناک بودن مستثنی هستند.»

بحران پناهجویان در مرز‌های ترکیه چند ماه پیش آغاز شد؛ زمانی که آنکارا اعلام کرد به دلیل حمایت نکردن کشور‌های اروپایی از رویکرد ترکیه در ادلب سوریه، دیگر از حرکت مهاجران به سوی مرز‌های اروپا جلوگیری نمی‌کند.

با این تصمیم، ده‌ها هزار مهاجر که بیشتر آن‌ها از سوریه بودند به مرز‌های کشور همسایه، یونان، یورش بردند. از سوی دیگر ماموران مرزی یونان به شدت با ورود این مهاجران مقابله کردند؛ به طوری که رسانه‌های خبری از وخامت اوضاع پناهجویان در مرز‌های مشترک ترکیه و یونان خبر می‌دادند.

به نوشته باشگاه خبرنگاران؛ اقدام ترکیه برای گشودن در‌های مرزی به روی مهاجران برای خروج به سوی اروپا، نقض توافقی است که آنکارا در سال ۲۰۱۶ با اتحادیه اروپا امضا کرد و طی آن متعهد شد در قبال دریافت کمک‌های نقدی مانع ورود مهاجران به این قاره شود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟