نجات نزدیک به ۳۰۰ کودک یتیم در سودان

  • انتشار: ۲۰ جوزا ۱۴۰۲
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 142111

منابع از نجات نزدیک به ۳۰۰ کودک یتیم که در میانه آتش درگیری‌ها در پایتخت سودان گیر افتاده بودند، خبر داده و گفته‌اند که این کودکان طی یک عملیات جسورانه و پرخطر توسط نیروهای بشردوستانه نجات یافته‌اند.

منابع رسانه‌ای، امروز شنبه، ۲۰ جوزا، از نجات نزدیک به ۳۰۰ کودک یتیم که در میانه آتش درگیری‌ها در پایتخت سودان گیر افتاده بودند، خبر داده‌اند.

این عملیات تخلیه در پی مرگ ۶۷ کودک در پرورشگاه میگوما در خارطوم انجام شده است.

آن کودکان بر اثر گرسنگی، کم‌آبی و عفونت جان خود را از دست دادند؛ زیرا درگیری در این منطقه مانع رسیدن کمک به یتیم‌خانه شده بود.

خارطوم، پایتخت سودان، از ۱۵ آپریل صحنه حملات هوایی روزانه و درگیری‌های شدید میان ارتش سودان و گروه شبه‌نظامی نیروهای واکنش سریع (آراِس‌اِف) است.

این یتیم‌خانه در منطقه‌ای که مرکز جنگ بین دو طرف است قرار دارد.

در نتیجه این عملیات پرمخاطره، ۲۹۷ کودک که حدود ۲۰۰ نفر از آنان زیر دو سال داشتند به محل امنی در واد مدنی در جنوب سودان منتقل شدند.

در عملیاتی دیگر ۹۵ کودک هم از یتیم‌خانه میگوما و هم از سایر مراکز کوچک‌تر در سرتاسر پایتخت، توسط گروهی از فعالان محلی آخر هفته تخلیه شدند.

تا قبل از آغاز جنگ در آپریل حدود ۴۰۰ کودک در یتیم‌خانه دولتی میگوما زندگی می‌کردند.

رسیدن به یتیم‌خانه برای مراقبت از کودکان برای بسیاری از داکتران و مراقبان بسیار خطرناک بود.

کودکان، به ویژه آنهایی که کوچکتر بودند، یکی یکی شروع به جان باختن کردند.

سعدیه الرشید علی حمید؛ فعال سودانی، اوایل این هفته به بی‌بی‌سی گفت: «ما کودکان را خیلی سریع داریم از دست می‌دهیم. در روزهای اخیر، ما سه بچه را از دست دادیم.»

براساس آمار یونیسف یا صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد از ۱۵ آپریل تاکنون ۶۷ کودک یتیم در میگوما جان باخته‌اند.

فعالان محلی و سازمان‌های کمک‌رسان بین‌المللی در تلاش بودند تا کودکان را از منطقه جنگی بیرون بکشند، اما این کار آسان نبود.

در همین حال، مذاکرات برای آتش‌بس در شهر جده عربستان شکست خورده و درگیری‌های تمام عیار از سر گرفته شد.

ارتباط ضعیف میان رده‌های نظامی و زنجیره فرماندهی در طرف‌های درگیر منجر شده بود تا دسترسی امن به یتیم‌خانه و خارج از خارطوم دشوار شود.

همچنین انتقال صدها کودک و نوزاد از میان آتش درگیری یک چالش تدارکاتی بزرگ بود.

اما سعدیه به بی‌بی‌سی گفت: «گزینه دیگری هم وجود نداشت.»

او با تعداد معدودی از فعالان محلی، یک عملیات تخلیه خصوصی برای کودکان بزرگتر بین ۴ تا ۱۵ سال ترتیب داد.

هبه عبدالله، یکی از کارکنان یتیم‌خانه که با آنها در این عملیات همراه شده، گفت: «ما آنان را از مرگ حتمی به سوی سرنوشتی که امیدوارم بهتر باشد بیرون آوردیم.»

اولین کاروان مینی‌بوس‌ها در جریان درگیری با عبور از چندین ایست بازرسی به راه افتادند.

این گروه نجات در مدرسه‌ای در شهر الحصاحیصا در جنوب خارطوم مورد استقبال قرار گرفت؛ اما فراتر از سرپناه و مقداری غذایی که از سوی ساکنان محل کمک شده، کمک‌های بسیار کمی برای کودکان فراهم شده بود.

هبه گفته: «ما فقط غذای روزانه آنان را تامین می‌کنیم.»

او افزوده: «چند وقت پیش یکی از همسایه‌ها از من پرسید که چه نیازی داریم. او گفت که چیزی برای پیشکش ندارد، اما حاضر است کمک کند.»

داوطلبان و آژانس‌های محلی از جمله یونیسف برای تخلیه کودکان بسیج شدند. در نهایت، وزارت صحت‌عامه سودان از کمیته بین‌المللی صلیب سرخ خواست تا کاروانی از اتوبوس‌ها را از خارطوم سازماندهی کند.

مارینا فخوری؛ نماینده صلیب سرخ که سوار یکی از اتوبوس‌ها شده، گفته: «موقع انتقال بچه‌ها می‌دیدیدم که آنها در بغلمان خیلی کوچک هستند. این بچه‌ها به مراقبت‌های زیادی نیاز دارند.»
به محض ورود به واد مدنی، تعدادی از کودکان بلافاصله به بیمارستان‌ها منتقل شدند. یکی از کودکان که به شدت دچار سوءتغذیه بود، صبح امروز پنج‌شنبه جان باخت.

اکنون امیدها برای یافتن خانواده‌هایی است که حاضر به سرپرستی این کودکان باشند.

مری لوئیز ایگلتون؛ معاون نماینده یونیسف در سودان، می‌گوید: «فهرستی از خانواده‌هایی ترتیب شده که حاضرند آموزش دیده و این کودکان را به سرپرستی بپذیرند.»

او افزود: «این خیلی خارق‌العاده است، اینکه همه مردم به کمک برای از میان بردن این بحران جمع شده‌اند. با وجود اینکه افراد زیادی به خویشاوندان خود سرپناه داده‌اند، هنوز افراد زیادی آماده و مایل به پذیرش این کودکان بسیار آسیب‌پذیر هستند.»

تخمین زده می‌شود که حدود ۱۳ میلیون کودک تحت تاثیر درگیری‌های جاری در سودان قرار گرفته‌اند و با ادامه این درگیری‌ها، امیدها برای حل و فصل سریع و مسالمت‌آمیز آن رو به نابودی است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟