نتایج اولیه انتخابات لبنان از پیروزی حزب الله و شکست جریان نزدیک به حریری خبر می دهد

  • انتشار: ۱۷ ثور ۱۳۹۷
  • سرویس: اجتماعیبین الملل
  • شناسه مطلب: 41144

گزارش ها از لبنان حاکی از آن است که با وجود اعلام نشدن نتایج انتخابات در این کشور، اما اخبار غیر رسمی از پیروزی جریان نزدیک به حزب الله و شکست گروه های نزدیک به سعد حریری نخست وزیر این کشور حکایت دارد.

به گزارش یورو نیوز؛ مردم لبنان پس از وقفه‌ای حدودا یک دهه‌ای روز جمعه ۶ می یک‌بار دیگر به پای صندوق‌های رای رفتند.

هرچند نتایج رسمی این انتخابات هنوز اعلام نشده، اما اخبار غیر رسمی از پیروزی نسبی گروه‌های شیعه و نزدیک به حزب‌الله و البته شکست جریان سعد حریری و حزب المستقبل حکایت دارد. بیروت که عموما خاستگاه جریان سعد حریری شناخته می‌شود، این‌بار شاهد مشارکت ناامیدکننده‌ای بود، چرا که تنها حدود ۳۵ درصد شهروندان پایتخت لبنان به پای صندوق‌های رای آمدند و این موضوع سبب از دست رفتن کرسی‌های بیشتر برای حزب مستقبل شده است.

نتایج تایید نشده همچنین حکایت از آرای بیشتر نماینده سنی‌مذهب ولی مورد حمایت حزب‌الله در بیروت غربی (امین شری) نسبت به نخست وزیر لبنان (سعد حریری) دارد. رسانه‌های محلی گزارش می‌دهند آقای شری ۲ هزار رای بیشتر از سعد حریری کسب کرده است.

رسانه‌های لبنانی همچنین گزارش داده‌اند سیدحسن نصرالله رهبر حزب‌الله قرار است دوشنبه عصر ۷ می در خصوص نتایج انتخابات سخنرانی کند.

نظام سیاسی در لبنان یک نظام پارلمانی و مبتنی بر دموکراسی انجمنی در جامعه‌ای ناهمگون است. دموکراسی انجمنی به نوعی از دموکراسی اطلاق می‌شود که طبق درصد جمعیتی، هر قوم و یا گروهی تعداد کرسیها را در کابینه و مجلس اشغال می‌کند. هرچند چنین تقسیم بندی در پارلمان لبنان دیده نمی‌شود اما در سطحی کلان‌تر شاهد این وضعیت هستیم. به این معنا که طبق توافقی نانوشته، عموما ریاست مجلس در لبنان به شیعیان، نخست وزیر که رئيس دولت نیز است، به گروه‌های اهل سنت و رئیس جمهوری به نماینده مسیحیان می‌رسد.

مردم لبنان با حضور در پای صندوق‌های رای نمایندگان مجلسی را انتخاب می‌کنند که قرار است نخست وزیر و رئيس جمهوری را تعیین کنند. اما ماجرا به همین سادگی‌ها نیست و این دعواهای سیاسی حتی باعث شده این کشور ۲ سال و نیم هم بدون رئيس جمهوری بماند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟