نبیل: توطئه ای در روند صلح افغانستان جریان دارد/ مردم به عملکرد آمریکا، دولت و طالبان مشکوکند

  • انتشار: ۵ اسد ۱۳۹۹
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 90136

«رحمت الله نبیل»، رئیس امنیت ملی سابق در نشستی در کابل تاکید کرد که یک توطئه در روند صلح افغانستان جاری است.

وی اظهار داشت: یک مجموعه وطن دوست باید از سراسر افغانستان ایجاد شود و از روند صلح نظارت کند، زیرا مردم افغانستان در مورد عملکرد آمریکا، دولت و طالبان در این روند شک دارند.

وی با اشاره به اینکه یک توطئه در روند صلح افغانستان جاری است گفت: «ما حق داریم که به مردم افغانستان بگوییم که نباید از یک آدرس دفعه دوم و سوم گزیده شویم؛ تداوم این وضعیت، این هراس را تقویت می‌کند که کشور ما در ۲۰ سال آینده مرکز تقابل آمریکا و منطقه قرار بگیرد.»

رئیس امنیت ملی سابق بیان داشت: برخی کشور‌ها برای کنترل افغانستان و یا حداقل منافع خود در افغانستان، می‌خواهند پرچم داعش را در مقابل پرچم طالبان بلند کنند؛  مردم افغانستان باید هوشیار باشند و اگر امروز این توطئه را درک نکنند، بار دیگر افغانستان را از دست خواهند داد.

به گفته وی، مردم تشویش و نگرانی دارند که آمریکا همزمان با مذاکرات صلح می‌گوید ما روی معادن افغانستان سرمایه گذاری می‌کنیم و شیخ‌های قطر نیز، چون در این قرارداد‌ها می‌خواهند شریک شوند می‌گویند که مذاکرات باید در این کشور انجام شود؛ چرا به طالبان اینقدر مشروعیت داده شده که حالا می‌گویند از طریق نظامی می‌خواهند پیروز شوند؟

نبیل افزود: مردم افغانستان در مورد معامله با پاکستان در روند صلح نیز شک دارند، زیرا پاکستان چندین بار باعث ویرانی افغانستان شده و حالا هم می‌خواهد نیرو‌های مرزی افغانستان را با راکت پراکنی مصروف سازد و لانه‌های لشکر طیبه و سایر گروه‌های تروریستی را در داخل افغانستان انتقال دهند.

وی از عبدالله عبدالله خواست که با ابتکار به دنبال صلح واقعی در این کشور باشد و با جمعی از نمایندگان مردم به قطر برود و مستقیما با ملابرادر گفتگو را روی همه موارد از جمله چگونگی نظام آینده در افغانستان آغاز کند.

به گفته وی، مردم افغانستان نه امارت طالبان با آن تندی را می‌پذیرند و نه این جمهوریتی با این سستی را قبول دارند. نبیل اضافه کرد: یا باید به ابتکار خود افغان‌ها روی یک نظام فراگیر توافق صورت گیرد و یا اکثریت وطن دوست از روند صلح افغانی پشتبانی و نظارت کنند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟