ناکامی عربستان در تسلط بر یمن/ در کنار مردم سوریه ایستاده ایم

  • انتشار: ۱۶ ثور ۱۳۹۴
  • سرویس: بین المللتیتر 2
  • شناسه مطلب: 5101

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از مهر، «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان طی سخنانی اعلام کرد حمله عربستان سعودی به یمن یک خدعه است. وی تاکید کرد رژیم آل سعود در دستیابی به ادعاهایی که علیه یمن مطرح کرد، ناموفق بود.

ایستادگی مردم یمن در برابر تجاوز عربستان

سید حسن نصرالله گفت: امشب مايلم در مورد چندين پرونده و موضوع صحبت كنم. نخست يمن دوم عراق، سوم سوريه چهارم لبنان و اتفاقات منطقه «قلمون». عربستان سعودي در مورد يمن تلاش مي كند خدعه كند و ما را فريب دهد. ادعاي عربستان سعودي مبني بر دست يافتن به اهداف بزرگ در حمله به يمن،‌ خدعه و دروغ بزرگي است و فريب افكار عمومي به شمار مي رود. ادعاي اينكه عمليات «طوفان کوبنده» به اهداف خود دست يافته، ادعايي نادرست است و آنچه كه در حال رخ دادن است، فریب افكار عمومي است.

وی افزود: آیا عربستان به اهدافی که مطرح می کند رسیده است؟ یکی از این اهداف را که ادعا می کنند، رسیده اند، نام ببرند. سید حسن نصرالله تاکید کرد: آنها در رسیدن به هیچیک از اهدافشان موفق نبودند، آیا آنها توانستند در بازگرداندن »عبد ربه منصور هادی» بر سر قدرت توفیق داشته باشند، آیا ائتلاف عربی توانسته تسلیحات نظامی انصار الله را مصادره کند؟ وی یادآور شد: آنها نتوانستند هدف واقعی خود را که سیطره بر یمن بود، عملی کنند.

با بمب نمی شود از غیرنظامیان دفاع کرد

سید حسن نصرالله در ادامه از ائتلاف عربی-غربی به سرکردگی عربستان پرسید: یکی از اهدافی را که ادعا می کنید به دست آورده اید، نام ببرید. به گفته وی مردم یمن در کنار ارتش این کشور ایستاد و به دشمنانش اجازه هیچگونه توفیقی نداد.

عملیات موسوم به «بازگشت امید» دومین موضوع مورد اشاره دبیرکل حزب الله در این سخنرانی بود. به گفته وی عربستان از این رو چنین عملیاتی را آغاز کرد که در جبهه نظامی ناکام ماند. بر این اساس ائتلاف عربی-غربی به این نتیجه رسید که برای رسیدن به اهدافش به عملیات زمینی نیاز دارد. وی افزود: آنها مدعی شدند که در مرحله دوم می خواهند اهداف خود را پیگیری کنند و سخن از طرح شورای خلیج فارس به میان آوردند.

دبیرکل حزب الله لبنان ادعای عربستان در دفاع از مردم یمن را رد کرد و گفت: ادعای این که از مردم و غیرنظامیان حمایت می کنند، معنا ندارد. چگونه می شود با بمب از غیرنظامیان دفاع کرد. ما فکر می کنیم که آنها در این ادعا ناکام بودند. وی خاطرنشان کرد: عربستاني ها اكنون اهداف ساده تري را در دستور كار خود قرار داده و براي خود تعيين كرده اند تا شايد بتوانند با دست يافتن به آن، خود را برنده ببينند. آغاز عمليات بازگشت اميد يكي از اين اقدامات است.

جهان باید به وظیفه اش در قبال یمن عمل کند

سید حسن نصرالله یادآور شد: ائتلاف عربستان نتوانست به هدف اصلي خود يعني تسلط بر يمن دست يابد. همچنان هدف اصلي تجاوز سعودي – آمريكايي، تسلط بر يمن است. اهداف اعلام شده درباره عمليات اميد، قابل بررسي هستند. ائتلاف عربستان در اعلام دستيابي به اهدافش، عقب نشيني كرد زيرا در مرحله نخست شكست خورد.

به گفته وی آنچه كه ائتلاف عربستان در زمينه سياسي انجام مي دهد،‌ سخت تر كردن مسأله است تا شايد بتواند به اهداف خود دست يابد. سعودی ها ادعا کردند که می خواهند به روند سیاسی کمک کنند اما چه کار کردند؟ نماینده سازمان ملل تاکید می کند که عربستان در موضوع یمن کارشکنی کرده است.

سید حسن نصرالله در ادامه گفت: جنگ يمن شاهد خشونت بسيار بوده و جنايت هاي زيادي در آن رخ داده است. عربستان تلاش مي كند به جهانيان القا كند اهدافي كه دنبال آن بوده، محدود است لذا به آن دست يافته و بهانه ادامه جنگ را هم فراهم مي كند. به گفته وی ملت يمن اراده قاطعي دارند و به هيچ وجه تمايل ندارند كه در برابر متجاوزان كوتاه بيايند. سازمان هاي بين المللي درباره وضعيت بحراني و خطرناک انساني كه فاجعه است، سخن مي گويند. جهان بايد به وظيفه خود در اين باره عمل كند.

دبیرکل حزب الله لبنان فشار آوردن به نيروهاي مقاومت از طريق كشتن خانواده هايشان و همسرانشان و ويران كردن خانه هايشان را سياستي شكست خورده دانست و تاکید کرد: به متجاوزين مي گويم همه اقداماتي كه انجام مي دهيد، روي شما را سياه تر خواهد كرد و چهره شما را زشت تر خواهد نمود و ملت يمن را در برابر شما متحدتر خواهد كرد تا براي دستيابي به آزادي و استقلالشان تلاش كنند. وی تاکید کرد: كشورهاي جهان بايد تلاش كنند به هر قيمتي شده به ملت يمن كمك كنند و محاصره صورت گرفته را بشكنند.

به گفته وی اکنون یک مسئولیت جهانی در قبال یمن وجود دارد. این کشور محاصره هوایی، دریایی و زمینی شده و از رسیدن غذا و دارو به مردم آن جلوگیری می شود. بر این اساس سازمان ملل اعلام کرده در یمن با یک فاجعه انسانی روبرو هستیم ، این دیگر مربوط به یک شهر یا کشور نیست بلکه مسئله ای انسانی است.

سید حسن نصرالله یادآور شد: در جنگ 33 روزه لبنان محاصره شد، آیا آنها به نتیجه رسیدند؟ به کشورهای متجاوز به یمن می گویم که معادله تغییر نخواهد کرد. مردم یمن شما را متجاوز می دانند. حمایت از یمن مسئولیت ملت ها است و مسئولین هم باید در این خصوص به مسئولیت خود عمل کنند.

طرح های تجزیه طلبانه آمریکا محدود به عراق نخواهد ماند

تحولات عراق موضوع دیگری بود که در این سخنرانی به آن اشاره شد. دبیرکل حزب الله لبنان در این مورد گفت: طرح آمريكا تقسيم كردن كشورهاي منطقه بر اساس طايفه و نژاد است. آمريكا از طريق تصويب قانون اخيري كه در كنگره آمريكا صورت گرفت و بر اساس آن كردها و عشاير سني را مسلح مي كنند، طرح خود را نمايان كردند.

وی یادآور شد: واضح است كه آمريكا تلاش مي كند دولت و ارتش عراق را در برابر داعش ناتوان و ناكارآمد كند. آمريكا در مبارزه با داعش جدي نيست و براي دستيابي به اهداف خود در منطقه، داعش را هم بكار خواهد گرفت.

وی افزود: نبايد در برابر طرح آمريكا كه تأثير آن بر روي همه كشورهاي منطقه از جمله عربستان هم خواهد بود، سكوت كرد. طرح آمريكا براي تقسيم كشورهاي منطقه باعث خواهد شد كه جنگ هاي محلي رخ دهد كه شايد صدها سال طول بكشد. این طرح به عراق محدود نمي شود و ما نسبت به اين طرح هشدار مي دهيم زيرا اين اقدام آنها يك مرحله جديد بسيار خطرناكي را به خود خواهد آورد. بايد با طرح تقسيمي آمريكا مقابله و آن را زنده به گور كرد.

ایران و حزب الله در کنار مردم سوریه هستند

دبیرکل حزالله لبنان در بخش دیگری از سخنانش به تحولات سوریه پرداخت و گفت: در مورد موضوع سوريه، بايد گفت كه در مدت اخير و بعد از سقوط منطقه «جسر الشغور»، جهانيان شاهد موجي از شايعات و جوسازي رسانه اي بودند كه بدون شك هدف آن جنگ رواني عليه دولت و ملت سوريه است.

وی افزود: ما در مقابل جنگ رواني قرار داريم كه تلاش مي كند اراده و عزم و مقاومت و ايستادگي ملت سوريه را بشكند و آنها را از درون نابود كند تا به اهداف نظامي خود دست يابند. هيچ كس نبايد دروغ هاي آنان را باور كند زيرا اين جنگ رواني جديدي نيست بلكه از ابتداي آغاز بحران سوريه، اين جنگ رواني آغاز شده است.

به گفته سید حسن نصرالله شايعات در مورد اين كه ايران دست از حمايت سوريه كشيده،‌ سخن پوچ و دروغ است كه به هيچ وجه صحت ندارد. وی افزود: در هر جنگي، مراحل مختلفي وجود دارد. اگر كسي يک مرحله را برد به معني اين نيست كه همه جنگ را پيروز شده است. وی خطاب به مردم سوریه گفت: ما در کنار شما بوده ايم و با شما خواهيم ماند و هر جا كه لازم است، آنجا خواهيم بود. ما بر اساس تشخيص وارد سوريه شديم و آن دفاع از سوريه و لبنان و همه منطقه بود

دبیرکل حزب الله یادآور شد: حزب الله اخيرا در جنگ هاي مناطق مختلف سوريه حضور داشت و شركت كرد كه قبل از اين شركت نكرده بود. آنچه كه در منطقه «قلمون» رخ داد، به ديگر مناطق ربطي ندارد. ما از اهداف گروهک هاي مسلح اطلاع داشتيم و مي دانستيم كه در حال آماده سازي حمله اي ناگهاني هستند.

برای حل مشکل قلمون وارد عمل می شویم

وی با بیان این که طي چند روز اخير حملاتي توسط گروه هاي مسلح عليه برخي پايگاه هاي لبناني در سرزمين هاي لبنان رخ داده است خاطرنشان کرد: دولت توانايي حل اين مشكل را ندارد و اگر داشت قطعا اين كار را مي كند و كوتاهي نمي كرد. اگر دولت به وظيفه خود در اين باره عمل كند، همه ما در كنار آن خواهيم ايستاد اما نبايد از سراب انتظار واقعيت را داشت زيرا دولت توانايي حل اين مشكل را ندارد.

سید حسن نصرالله بیان داشت: حزب الله هيچ موضع گيري رسمي درباره درگيري هاي «قلمون» صادر نكرده است. برخي گمانه زني ها از سوي مردم در اين باره منتشر شده اما اعلام مي كنم كه از طرف ما تا اين لحظه هيچ اعلام نشده است. اينكه ما براي درمان و حل اين مشكل اقدام خواهيم كرد، امري حتمي است اما اينكه چه زماني و چگونه اقدام خواهيم كرد، تا به اين لحظه اعلام نكرده ايم. ما بيانيه اي رسمي صادر نكرده ايم. عمليات ما هنگامي كه آغاز شود، خودش رسما اعلام خواهد كرد و از زمان آن خبر خواهد داد.

وی افزود: ما تصميم قاطع گرفته ايم كه براي حل مشكل «قلمون» وارد عمل شويم اما زمان و شيوه آن را هنوز اعلام نكرده ايم. اگر ما در گذشته منتظر اجماع از سوي گروه هاي مختلف لبناني مي مانديم، اكنون گروه هاي مسلح بر برخی از مناطق لبنان مسلط شده اند.

دبیرکل حزب الله لبنان یادآور شد: هر كسي كه به ما بگويد چه كسي شما را موظف كرده كه چنين كاري بكنيد، مي گوييم «اين وظيفه اي انساني، اخلاقي و ديني ما است». حتي آن متجاوزانی كه گروه هاي مسلح را وارد عمل كرده اند فهميده اند كه در معرض خطر قرار گرفته اند و به قول معروف، در نهايت جادو دامن جادوگر را خواهد گرفت.

وی در پایان تاکید کرد: ما بهاي خون را مي پردازيم تا مردم در عزت و كرامت و امنيت زندگي كنند و پيروزي نزد كسي جز خداوند متعال نيست.

 

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟