نام کهکشان ها و معرفی کامل آنها

  • انتشار: ۲۳ جدی ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 73833

طبق گفتۀ اخترشناسان انواع کهکشان ها در جهان وجود دارد. که شمار دقیق آنها تا هنوز مشخص نیست. در تصویری که توسط تلسکوپ فضایی هابل گرفته شده، تنها حدود ده هزار کهکشان در یک تصویر گرفته شده است.

فقط در کهکشان راه شیری که منظومۀ شمسی در آن قرار دارد احتمال وجود تعداد ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد کهکشان وجود دارد. بیشتر از ۸ هزار از آنها فقط از زمین قابل مشاهده هستند.

در حدود سال ۱۹۲۴ بود که دانشمندی به نام «ادوین هابل»، با رصد لکه‌هایی که تا آن زمان تصور می‌شد سحابی‌های دوردست هستند، فهمید که آن‌ها چیزی نیستند جز کهکشان‌هایی غیر از کهکشان راه‌ شیری ما.

نام انواع کهکشان ها

تا پیش از اینکه جناب هابل این موضوع را کشف کنند؛ تصور ما از جهان، فقط به کهکشان راه شیری خلاصه می‌شد. ولی کشف این دانشمند نشان داد که کیهان از جزیره‌های متعدد کهکشانی تشکیل شده است. کهکشان‌هایی با میلیاردها ستاره و احتمالا تریلیون‌ها سیاره.

اگر در نقاط خاصی قرار بگیریم و شرایط جوی هم مناسب باشد تقریبا ۲۵۰۰ ستاره با چشم غیر مسلح دیده می‌شوند. در حال حاضر صدها میلیارد کهکشان توسط میدان بی‌نهایت عمیق تلسکوپ هابل به مدت یکسال شمرده شده است. این دستگاه فضایی می‌تواند تصاویری را از فاصلۀ ۱۳ میلیارد سال نوری تهیه کند.

اخترشناسان تا کنون با شمارهای تخمینی، تعداد کهکشان‌های بزرگ عالم را ۳۵۰ میلیارد و تعداد گروه‌های کهکشانی را ۲۵۰ میلیارد اعلام کرده‌اند. و تعداد ابرخوشه‌ها را نیز ۱۰ میلیون می‌دانند.

به دلیل کثرت وجود کهکشان‌ها، بسیاری از آنها با نام‌های ترکیبی اعداد و حروف قابل شناسایی هستند. اما برخی از کهکشان‌ها با نام‌های دیگری شناخته می‌شوند.

نام کهکشان ها

در ادامه این مقاله ازخبرگزاری اطلس شما را با معروفترین و شناخته شده ترین کهکشانهای کشف شده آشنا میکنیم.

کهکشان راه شیری

این کهکشان که نامی آشنا برای همۀ ما است، همان کهکشانی است که زمین (منظومۀ شمسی)، در آن قرار دارد. کهکشان ما حدود صدهزار سال نوری قطر دارد و دارای حداقل صد تا چهار صد میلیارد ستاره می‌باشد.

تا مدت‌ها تصور می‌شد که کهشان راه شیری تنها دو بازوی مار پیچی دارد. اما طی مطالعات گستردۀ چندین سالۀ اخترشناسان در سال ۲۰۱۳ این که کهکشان راه شیری دارای چهار بازوی اصلی است تأیید شد.

خورشید و منظومۀ شمسی در یک بازوی آن به نام اوریون که فاصلۀ آن از کهکشان ۲۶ هزار سال نوری می‌باشد قرار دارد.

کهکشان چشم سیاه

یکی دیگر از انواع کهکشان ها، کهکشان چشم سیاه نام دارد. چشم سیاه که به چشم شیطان هم معروف است به دلیل میدان گرد و غبار اطراف هسته مرکزی، به این نام معروف شده است.

ستاره‌شناسان احتمال می‌دهند که این منطقۀ غیر طبیعی آخرین بقایای یک کهکشان کوچکتر است که میلیاردها سال پیش با چشم سیاه برخورد کرده‌اند و طی مدت زمانی جذب آن شده است. این کهکشان با فاصلۀ هفده میلیون سال نوری از زمین قرار دارد.

کهکشان بچه قورباغه

این کهکشان مارپیچی، یک سر بیضی و یک دم بلند دارد. بخش دنباله آن، ۲۸۰ هزار سال نوری طول دارد. و هزاران خوشۀ ستاره‌ای در اطراف آن به گونه‌ای بسیار زیبا قرار دارد.

به گفتۀ ناسا، به دلیل نزدیک شدن بیش از اندازۀ یک کهکشانی دیگر به این کهکشان، نیروی گرانش باعث ایجاد ضربه‌ای به آن شده که احتمالا ردی از ستاره و گاز را به دنبال بچه قورباغه به راه انداخته و نتیجۀ آن حالت دنباله‌دار بخش انتهایی این کهکشان شده است.

کهکشان کلاه مکزیکی

این کهکشان مارپیچی از دیگر انواع کهکشان ها محسوب می‌شود. شکل بیرونی این کهکشان شبیه لبۀ کلاه بوده و یک تاج دارد و مانند کلاه مردم مکزیک است. دلیل نام گذاری آن موقعیت کهکشان در فضا و مدل دیده شدن آن از زمین می‌باشد.

فاصلۀ این کهکشان از زمین، ۲۸ میلیون سال نوری می‌باشد. طول کهکشان کلاه مکزیکی ۵۰ هزار سال است و یکی از بزرگ‌ترین اجرام در خوشۀ سنبله می‌باشد و تقریبا چیزی حدود ۸۰۰ میلیارد خورشید در آن قرار دارد.

کهکشان گرداب

این کهکشان که نام یکی دیگر از انواع کهکشان ها است، مانند کهکشان راه شیری مارپیچی است. می‌توان گفت درصد زیادی از کهکشان‌ها به شکل مارپیچ هستند. این کهکشان دارای چندین بازو است که ستاره‌های درخشان‌تر در این بازوها قرار دارند. و ستارگان با درخشش کمتر در هستۀ آن هستند.

اخترشناسان می‌گویند که بازوهای این کهکشان محل تولد ستاره‌های جوان و درخشان هستند. فاصلۀ نوری این کهکشان از زمین ۶۰ هزار سال نوری است.

کهکشان سیگار

نوع دیگر از انواع کهکشان ها، سیگار نام دارد که در صورت فلکی خرس بزرگ قرار دارد. کهکشان سیگار به دلیل شکل بلند و بیضوی آن نسبت به زاویۀ دید ما از زمین، سیگار نامیده شده است. که در تولد ستارگان دارای نرخ بالا است. ستارگان آن با سرعت بیشتری نسبت به کهکشان راه شیری متولد می‌شوند. فاصلۀ سیگار از زمین ۱۳ میلیون سال نوری تخمین زده شده است.

کهکشان چرخ گاری

این کهکشان که به شکل چرخ گاری است، دارای مرکزی درخشان و روشن است. این کهکشان یک و نیم برابر از کهکشان راه شیری بزرگ‌تر است. شکل حال حاضرِ این کهکشان، به دلیل یک برخورد درمیلیون‌ها سال پیش به وجود آمده و فرم گرفته است.

شکل اصلی این کهکشان در اصل یک شکل مارپیچ  بوده است. فاصلۀ این کهکشان از زمین ۵۰۰ میلیون سال نوری است.

این را هم بخوانید: طوفان حاره ای چیست؟ هر آنچه از این طوفان ترسناک باید بدانید!

کهکشان آفتابگردان

این کهکشان که یکی دیگر از انواع کهکشان ها است در سال ۱۷۸۱ به طور رسمی ثبت شد و به دلیل بازوهای مارپیچی انبوهی که دارد نام گل آفتابگردان روی آن گذاشته شده است. ستاره‌های درخشانی درون آن قرار دارد که شکل آفتابگردان را به آن داده اند.

این کهکشان ۲۷ میلیون سال نوری از زمین فاصله دارد.

کهکشان بوده

این کهکشان که از دیگر کهکشان های صور فلکی است، به دست (یوهان الرت بوده)، ستاره شناس آلمانی کشف شد. که دلیل نامگذاری آن هم برگرفته از نام کاشف آن است. این کهکشان در سال ۱۷۷۴ نام گذاری شده است.