نامگذاری خیابان سفارت عربستان در واشنگتن به نام “خاشقجی”

  • انتشار: ۲۶ جوزا ۱۴۰۱
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 131220

خیابانی که ساختمان سفارت عربستان سعودی در واشنگتن در آن قرار دارد، در فاصله یک ماه قبل از سفر جو بایدن به ریاض، به اسم جمال خاشقجی، روزنامه نگار سعودی نامگذاری شد.

به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم، شورای شهر واشنگتن برای گرامیداشت یاد روزنامه نگاری که در سال ۲۰۱۸ در کنسولگری کشورش در استانبول کشته شد، از تابلوی “خیابان جمال خاشقجی” رونمایی کرد.

این مراسم یک روز پس از اعلام سفر برنامه ریزی شده بایدن به عربستان سعودی در اواسط ژوئیه برگزار شد که طی آن بایدن با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان که سرویس اطلاعات آمریکا او را متهم به “تایید” ترور خاشقجی کرد، دیدار خواهد داشت.

فیل مندلسون، رئیس شورای شهر واشنگتن که به اتفاق آرا به نام جدید رای مثبت داد، گفت که این تابلو به عنوان “یادآوری و یادبود دائمی است تا یاد جمال خاشقجی از بین نرود”.

توکل کرمان، فعال یمنی که در سال ۲۰۱۱ برنده جایزه صلح نوبل شد، در این مراسم گفت که سفر برنامه ریزی شده رئیس جمهور آمریکا به عربستان به این معنی است که “بایدن تعهد خود را برای دفاع از حقوق بشر در سراسر جهان کنار گذاشته است.”

سارا لی ویتسون، مسئول سازمان حقوق بشری”دموکراسی اکنون برای جهان عرب” که توسط خاشقجی تاسیس شده است، موضع دموکراتیک رئیس جمهور آمریکا را به عنوان “یک تسلیم شرم آور” محکوم کرد.

وی افزود: ما می‌خواهیم به کسانی که پشت این درها (سفارت عربستان) پنهان شده‌اند یادآور شویم که از این به بعد هر روز، هر ساعت و هر دقیقه، این خیابان جمال خاشقجی خواهد بود. ما آنها را مسئول ترور دوستمان می‌دانیم.

بایدن قبل از انتخابش به عنوان رئیس جمهور آمریکا گفته بود، باید با عربستان سعودی به عنوان یک کشور “مطرود” رفتار شود و زمانی که به قدرت رسید متعهد شد که روابط با این شریک استراتژیک ایالات متحده را “بازنگری” کند.

وی سپس اظهار داشت که از گفتگوی مستقیم با شاهزاده محمد بن سلمان خودداری کرده است، اما روز سه شنبه از موضع خود عقب نشینی کرد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟