نامه سرگشاده مهاجرین افغانستان به نامزدان انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران

  • انتشار: ۲۲ جوزا ۱۴۰۰
  • سرویس: اجتماعیدیدگاه
  • شناسه مطلب: 114643

جمعی از مهاجرین افغانستانی در ایران، طی نامه ای خطاب به نامزدان انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران درخواست کردند که با آنان یا بر اساس اصول اسلامی رفتار شود و یا براساس قوانین شناخته‌شده بین‌المللی که کشورهای مهاجرپذیر عمل می‌کنند.

متن کامل نامه به شرح زیر است:

به نام خدای حق و عدالت
نامه سرگشاده جمعی از مهاجرین به نامزدان محترم انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران/ دوره ۱۳!
پس از سلام و آرزوی سلامتی و توفیق برای شما
مهاجرت یک پدیده جهانی است و کمتر کشوری وجود دارد که مهاجر و پناهنده نداشته باشد و یا شهروندان آن به کشورهای دیگر مهاجرت نکرده باشند.
در پی مداخلات مستقیم قدرت‌های جهانی و کشورهای همسایه در افغانستان و گسترش جنگ‌های ویرانگر، بخشی از مردم این کشور، به کشورهای مختلف؛ از جمله به جمهوری اسلامی ایران مهاجرت کردند. مردم شریف ایران براساس نوع دوستی و همسایگی و نیز فرهنگ، زبان، تاریخ و دین مشترک آنان را پذیرفتند؛ مهاجران، انتظار داشتند جنگ به زودی پایان یابد و آنان به خانه خود بازگردند؛ امّا چنین نشد و جنگ و مهاجرت چهل سال و تاهم‌اکنون ادامه یافته است.
از آن زمان چهل سال سپری شده است. نسل دوّم، سوّم و چهارم این مهاجران در ایران به دنیا آمده، بزرگ شده، تحصیل و ازدواج کرده‌اند. آنان در ایرانی بودن با یک ایرانی هیچ فرقی ندارند؛ ایران را دوست دارند و در سختی‌ها و گرفتاری‌ها در کنار مردم ایران بوده و در دفاع از ایران قربانی‌ها نیز داده‌اند؛ امّا چون تابعیت ایران را ندارند، از حقوق شهروندی محروم اند و در زندگی روزمره خود گرفتار مشکلات بسیاری می‌باشند.
برای بیان مشکلات مهاجران، هفتاد من کاغذ هم کفایت نمی‌کند؛ بی‌ریشگی، آینده تاریک و بحران هویت از جمله آن‌هاست. جوان مهاجر، در ایران زاده شده و چهل سال زندگی کرده؛ امّا قوانین سخت، رفتار تحقیرآمیز برخی مسؤلین و محرومیت مطلق، ادامه زندگی را بر او دشوار کرده است. تعدادی از این جوانان در سال‌های اخیر برخلاف میل خود راهی ترکیه و اروپا شده‌اند. گم‌شده آنان هویت و ریشه‌گرفتن در جایی برای آینده است.
در این چهل سال ۱۲ بار در ایران انتخابات ریاست جمهوری برگزار شده است؛ امّا چون مهاجران حق رأی ندارند، نامزدان، آنان را به یاد نیاورده‌اند و رئیس جمهورهای منتخب نیز هیچ‌کاری برای این جمعیت فراموش‌شده نکرده‌اند.
تقاضای مهاجران افغانستانی از شما که در آینده نزدیک به کرسی ریاست جمهوری اسلامی ایران تکیه می‌زنید این است که مهاجران چهل ساله و نسل‌هایی فراموش‌شده را از این بحران نجات دهید. با آنان یا بر اساس اصول اسلامی رفتار شود و یا براساس قوانین شناخته‌شده بین‌المللی که کشورهای مهاجرپذیر عمل می‌کنند.

جمعی از مهاجرین افغانستانی مقیم جمهوری اسلامی ایران
۲۰/۳/۱۴۰۰

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟