نامه سرگشاده اصحاب رسانه و نویسندگان افغانستان در اعتراض به بی بی سی فارسی

  • انتشار: ۱۳ عقرب ۱۳۹۶
  • سرویس: فرهنگ و هنر
  • شناسه مطلب: 32823

اطلس- چند روز پیش صفحه بی بی سی افغانستان در فیسبوک به صفحه بی بی سی دری تغییر نام داد، این اتفاق واکنش های زیادی از سوی فارسی زبانان در پی داشت.
به گزارش خبرگزاری اطلس پرس، جمعی از اصحاب رسانه و نویسندگان فارسی زبان، کمپینی تحت عنوان #کمپین_زبان_مادری در شبکه های اجتماعی به راه انداخته و نامه ای سرگشاده برای دبیران و سردبیران بی بی سی فارسی نوشته اند.
متن نامه سرگشاده جمعی از نویسندگان و اصحاب رسانه افغانستان به شرح زیر است :

 

مدیران محترم بی‌بی‌سی فارسی، سلام!

تغییر نام صفحۀ «بی‌بی‌سی افغانستان» در فیسبوک به «بی‌بی‌سی دری» واکنشهای منفی زیادی را از سوی شهروندان وطن فارسی در پی داشته است. فارسی‌زبانان این اقدام را مساوی با جداسازی گویش‌های مختلف زبان فارسی از هم و در نهایت تضعیف زبان فخیم فارسی می‌دانند.تعدادی از فرهنگیان و نویسندگان افغانستانی طی این نامه مطالبی را دربارۀ این ماجرا برایتان یادآوری می‌کنند:

۱. «فارسی» و «دری» نه دو زبان، بلکه دو نام است برای زبانی واحد. بسیاری از شاعران و نویسندگان حوزۀ جغرافیایی ایران کنونی این زبان را «دری» خوانده‌اند و برعکس بسیاری از آنان در حوزۀ جغرافیایی افغانستان کنونی آن را «فارسی» نامیده‌اند. شواهد از این قبیل بسیار است. تفکیک اهالی یک زبان به «فارسی‌زبان» و «دری‌زبان»، هم به داد و ستد میان همزبانان صدمه خواهد زد و هم جمعیت صد میلیونی زبان فارسی را دوپاره خواهد کرد، به گونه‌ای که این سرزمین زبانی وسیع، به جزیره‌هایی مجزا و بی‌خبر از هم بدل خواهد شد.

۲. این زبان در نزد بسیاری از مردم افغانستان نیز «فارسی» خوانده می‌شده و خوانده می‌شود. همین اکنون بسیاری از اهل نظر در این کشور آن را فارسی می‌نامند و در شماری از متون علمی و ادبی این کشور نیز همین نام رایج بوده و هست. حتی در رسمیات این کشور نیز تا نیم قرن پیش، این زبان «فارسی» نامیده می‌شد. حقیقت این است که محروم ساختن مردم افغانستان از نام «فارسی» و تأکید بر نام «دری» به جای آن، نه تصمیم و خواست خود فارسی‌زبانان، بلکه خواستۀ حاکمیت‌های غالباً فارسی‌ستیز برای منزوی ساختن اهالی این زبان بوده است. به همین دلیل مقاومت‌ها و چالش‌هایی در این مورد در داخل افغانستان پدید آمده است. این اقدام بی بی سی به این چالش‌ها که رنگی سیاسی نیز یافته است، دامن خواهد زد و بر کدورت‌ها خواهد افزود.

۳. ما فارسی‌زبانان افغانستان خود را در میراث علمی و ادبی این زبان سهیم می‌دانیم. گرفتن نام «فارسی» از ما، لاجرم ما را از این مفاخر هم بی‌بهره وانمود می‌سازد. شماری از اهالی این زبان پرکاربرد، گویشوران زبانی کم‌جمعیت به شمار خواهند رفت که هیچ سهمی از این نام باشکوه ندارند. از این روی ما نویسندگان این نامه، این اقدام را ستمی بر فارسی‌زبانان افغانستان می‌شماریم.

۴. جدا ساختن و جدا نمایاندن «فارسی» و «دری» در صفحات بی‌بی‌سی، به مرور زمان مخاطبان ایرانی را با این تصور که آن «دری» زبانی دیگر است، از مراجعه به آن منصرف خواهد کرد و برعکس مخاطبان افغانستانی‌ای را که نسبت به این همزبانی وقوف ندارند، از مراجعه به صفحات فارسی. این روند به داد و ستد اطلاعات و آگاهی‌بخشی که هدف یک رسانه است، آسیب خواهد زد.با توجه به آنچه گفته شد، امید است مدیران ارشد بی‌بی‌سی بر اساس اصل مخاطب‌مداری، به این موضوع خاتمه دهند.

امضا کنندگان:

محمدکاظم کاظمی(شاعر و نویسنده)سرو رسا رفیع زاده(دکترای ادبیات فارسی و استاد دانشگاه)دکتر حفیظ شریعتی سحر(دکترای زبان و ادبیات فارسی و استاد دانشگاه)سیدشاه حسین موحد بلخی(شاعر و نویسنده)دکتر شوکت علی محمدی شاری(نویسنده)غلامرضا ابراهیمی(شاعر و روزنامه نگار)سیدحکیم بینش(شاعر و خبرنگار)علی مدد رضوانی(شاعر)باران سجادی(شاعر)محمدحسین امینی مهرجو(خبرنگار)بتول سید حیدری(استاد دانشگاه)هادی هزاره(شاعر)سیدجمال الدین سجادی(عکاس و خبرنگار)رحیمه فرهمند(خبرنگار)محمد فاضل(خبرنگار و عکاس)عزیزالله محسنی(روزنامه نگار)سعادت موسوی(نویسنده)فائزه حمزه ای(خبرنگار)زینب بیات(شاعر و خبرنگار)رضا حیدری شاه بیدک(عکاس)محمدناصر رضایی(استاد دانشگاه)محمدزمان حسینی(روزنامه نگار)رومینا فضلی(پزشک)بشیر رحیمی(شاعر)پرویز قرین(خبرنگار)جمشید حیدری(شاعر)محمدعلی کاوه(جامعه شناس)عیدمحمد رویش(عکاس)ابراهیم داریوش(نویسنده)سیدمحمدجمال موسوی(دکترای تاریخ)احمدفرید اسداللهی(دکترای زبان فارسی و استاد دانشگاه)سیدهدایت الله هاشمی(خبرنگار)انوش آریامهر(خبرنگار)سیدمحمدعلی حسینی(خبرنگار)سهیل احمدی(خبرنگار)محمد عارفی(استاد دانشگاه)سیدمحمود حسینی(نویسنده)بشیر دانشور سیدعلی سادات حسین احمدی عبدالرازق راسخ حسن نیکزاد رضا مهری مهدی احمدی اسماعیل هاشمی محمد یاسین صمیم امین جهانیفاطمه حسینی موحدعلی معلمعبدالله نایابسیدرضا حسینی میثممحمدعطار رضاییکاظم آزادیمحمدناصر احمدیانمحمد سالم حسنیسیدمهدی محمدینعمت الله نوری سیدهادی حجت سیدمحمد موسوی سلمان رضایی احمد نظری حسین زاهدی حسین کاظمی عبدالصمد مقصودی میرویس آیین رحمت الله سیرت محمد هلمندی داود عزیزی رسول فدایی عبدالقادر هویدا عزیزالله سروش محمدرضا الهام علیرضا امینی مالوف اشرفی رسول بهادری سید انور سجادی محمد ذکی شفایی زهرا جعفری فرید کریمی حبیب الله رضایی محمد رحیم علی یار باقر حسینی صادق احمدی منا حسینی لطف الله لطفی مرتضی طاهاحسین پویامصطفی کاظمی حامد ظفری علیرضا واحدی سیدانور عادل عبدالرئوف هاشمی محمد ستایش احمد عطایی عبدالله همدرد دانش لعلی رسول احمدی زبیده حسینی سیدمحسن حسینی مهدی خاوری علی شایان محمد آصف عصمت سیدابوذر هاشمی محمدحسن بحرانی امین نیازی نیکونام مالستانی حسین سرامد فروزان عزیزی محمد خادمی سینا جمال فرهاد رضایی میثم احمدی علی صادقی حسن رهنورد زبیده ظفر رضایی سیدمرتضی کاظمی عبدالله واعظی حمیدالله فیاض لامع احمدی محمدعلی پارسا نژاد شهاب الدین محمدی یعقوب علی موسوی رمضانعلی دانشعلی فیاض عارف سلطانی حمیده میرزاد صنم عنبرین نیما لطیفی عارف رضایی نعمت الله اخلاقی شهرزاد فکرت حلیمه دیبا قادر پویا سیدعزیزالله امین بهرام علی سجادی عیدمحمد حکیمی جلیل حسنی محمدمجتبی رضایی سیدمهدی حسینی محمدحسین عطایی بازمیر احمدی محمدعلی جعفری اسدالله خالقی محمدرضا اکبری محمد حیدری سیدمحمد امیری حسینی حسین حسینی باران سادات محسنی رامین ترک زاده حسین رسولی سیدحسن حسینی علی محمدی مهدی رضایی محمدرضا اخلاقی علی انصاری روح الله راجی سیدمهدی سادات حسینی

انتهای پیام

نظرات(۰ دیدگاه)

دیدگاه‌ها غیرفعال هستند.