نامه سرگشاده‌ درباره برخورد زننده با اتباع افغانستان در ایران

  • انتشار: ۲۳ قوس ۱۳۹۳
  • سرویس: اجتماعی
  • شناسه مطلب: 1898
تعظیم مهاجرین افغانی در برابر افسر نیروی انتظامی

در پی انتشار کلیپی در شبکه های اجتماعی شامل برخورد زننده یکی از مأموران نیروی انتظامی ایران با اتباع افغانستان، «اتحادیه بین‌المللی امت واحده» و «جنبش عدالت‌خواه دانشجویی» این کشور نامه سرگشاده‌ای را به «اسماعیل احمدی مقدم» فرمانده نیروی انتظامی نوشتند که متن آن از این قرار است:

سردار احمدی مقدم؛ فرمانده محترم نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران

سلام علیکم

اخیرا کلیپی از برخورد زننده یکی از ماموران انتظامی جمهوری اسلامی ایران با اتباع دستگیر شده افغانستان در فضای مجازی منتشر شده و بار دیگر روابط انسانی ملت های ایران و افغانستان را تحت الشعاع برخوردهای زننده و نژادپرستانه کرده است.

بی تردید جمهوری اسلامی ایران از ابتدا با آنکه خود درگیر گرفتاری های آغاز انقلاب (اعم از مبارزه با گروه های مسلحانه، تجزیه طلبی، کودتا، مشکلات اقتصادی و …) و جنگی خانمان سوز با رژیم بعث عراق بود، با نگاهی انسانی و اسلامی آغوش خود را به روی قریب به ۳ میلیون آواره اهل افغانستان گشود و حتی بنیانگذار انقلاب با تعبیر «مهمان»، دولت وقت را مکلف به پذیرایی از ایشان نمود:

«همینطور مهمان هایی که داریم، خوب افغانی هستند، مسلمان هستند یا فرض کنید که عراقی هستند یا بیچاره ها را از خانه های شان دور کردند، مال شان را بردند، خودشان را فرستادند اینجا، خوب باید چه کرد با این ها؟ نباید این ها را پذیرایی کرد؟ ما مسلمانیم، آن ها هم مسلمانند، ما باید از آن ها پذیرایی کنیم، خدمت کنیم به آن ها»

ملت ایران اجازه داد برادران و خواهران افغانستانی خود در کنار آنها از فرصت شغلی برای امرار معیشت دوران آوارگی و خدمات آموزشی و بهداشتی و درمانی برخوردار شوند، بدون ورود به فضاهای اردوگاهی مستقیما به محیط شهری کشور ورود کنند و حتی در مواردی عمیق ترین پیوندهای انسانی – یعنی پیوند زناشویی- میان دو ملت بسته شد. اما مشکلات طبیعی و اجتناب ناپذیر جغرافیای آوارگی از سوی معدود مهاجرین افغانستان در کنار برخوردهای زشت و زننده برخی ایرانیان باعث شد آنچه ملت ایران در طول این سال ها در تعامل و همزیستی با مهمانان افغانشان رشته بود پنبه شود و مهاجر افغانستانی از جایگاه «مهمان» به «ممنوع التحصیل»، «ممنوع الورود به اماکن تفریحی»، «ممنوع الاشتغال» و در فضاهای غیررسمی «ممنوع الاحترام» تنزل یابد.

سردار سرتیپ احمدی مقدم!
صرف نظر از اینکه این دست رفتارها در هیچ جای دنیا قابل توجیه و پذیرفته شده نیست، برای انقلاب اسلامی به طریق اولی زیبنده نیست در کنار برخوردهای تحقیرآمیز مستمر در اداره جات مربوط به اتباع خارجی، هر از گاهی کلیپی از یک مامور انتظامی منتشر شود که یا بازداشت شدگان را مجبور می کند خودشان را کتک بزنند یا تنبیه بدنی شان می کند یا با فحش و ناسزا شخصیت آنها را زیر پا بگذارد.

اینکه در آخرین کلیپ منتشر شده، مامور انتظامی شخصا اقدام به فیلمبرداری از اقدامات شرم آور خود نموده نشانگر عدم عزم ساختاری نیروی انتظامی برای برخورد با رفتارهای نژادپرستانه است. به راستی چرا نیروی انتظامی خود را موظف به پاسخگویی به مردم نمی داند که با عوامل قبلی برخوردهای اهانت آمیز با اتباع افغانستان چه برخوردی صورت گرفته است؟ آیا اگر با عوامل قبلی برخوردهای لازم و بازدارنده صورت گرفته بود باز هم امروز شاهد انتشار فیلمهای جدیدتر بودیم؟ آیا آبروی انقلاب تا این حد بی ارزش شده که هر کس و ناکسی به خود اجازه می دهد به نام جمهوری اسلامی و زیر پرچم جمهوری اسلامی، ارزش های اسلامی و انقلابی و صدور انقلاب را که هیچ، اینچنین اخلاق و انسانیت را نیز زیر پا بگذارد و هیچ اتفاقی هم نیفتد؟! تا کی باید به خاطر این نوع برخوردها شاهد بیشتر شدن فاصله با نزدیکترین ملت ها و همسایگان به خود باشیم و اعتراضات مردمی آنها را نیز ناشی از دستهای بیگانه بدانیم؟

و در پایان در کنار تمام هزینه های انقلاب برای مهاجران افغانستان، نقش قابل تقدیر مجاهدان افغان در جنگ تحمیلی و تقدیم ۲هزار شهید در دفاع مقدس و همچنین زحمات همسایگانمان در توسعه کشور را هم از یاد نبریم که به قول شاعر شهیر انقلابی و اهل افغانستان، محمدکاظم کاظمی، «به سنگ‌ سنگ بناها، نشان دست من است‌»

بر این اساس ما تشکل های دانشجویی و مردمی از جنابعالی خواستار رسیدگی سریع به این موضوع و گزارش برخورد با مامور خاطی به ملت های شریف ایران و افغانستان هستیم. بدیهی است که این درخواست به معنای عدم رسیدگی به مساله مهاجران غیرقانونی –البته با رعایت اصل کرامت انسانی- نیست.

با تشکر

اتحادیه بین المللی امت واحده
جنبش عدالت‌خواه دانشجویی

 

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟