غنی از گفتگو های صلح برای مهندسی انتخابات استفاده می کند

  • انتشار: ۲۹ سرطان ۱۳۹۸
  • سرویس: انتخاباتتیتر 1دسته بندی نشدهسیاست
  • شناسه مطلب: 66703

شماری از نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری، داکتر عبدالله را به همراه رییس‌جمهور غنی به تلاش برای مهندسی انتخابات ریاست جمهوری متهم ساختند.

پنج نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری؛ محمد حنیف اتمر، احمدولی مسعود، فرامرز تمنا، شهاب حکیمی و رحمت‌الله نبیل – رییس‌جمهور و رییس‌اجراییه را متهم می‌سازند که از گفتگوهای صلح سوء استفاده می‌کنند تا انتخابات ریاست‌جمهوری را مهندسی کنند.

اتمر، در این باره گفت: «این هزینه دارد که انتخابات به تأخیر بیافتد و باید مردم در این باره تصیم بگیرد. اما من سخت با این موضوع مخالفم که این تصمیم به نمایندگی مردم، کسی بگیرد که اکنون مشروعیت ندارد.»

تمنا نیز افزود: «نباید ما انتخابات را به‌عنوان یک پروسۀ ملی ملی و دموکراتیک، قربانی یک صلح مبهم و یک صلح ناروشن بکنیم.»

شهاب حکیمی، دیگر نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری نیز بیان داشت: «این [حکومت] می‌خواهد به هر شکلی که باشد مانع ایجاد بکند، تا آن کار [برگزاری انتخابات] به تعویق بیافتد و این‌جا زمینۀ یک انتخابات مهندسی شده را به‌خاطر تقلب، به راه بیاندازد.»

این درحالی است که، حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین می‌گوید که اگر یک توافق صلح با طالبان پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری بدست آید، این انتخابات به تأخیر خواهد افتاد.

کرزی افزود: «حکومت موقت را نمی‌خواهیم. صلح می‌خواهیم. اگر صلح آمدنی باشد و خدا کند که به‌زودی بیاید، باز می‌شود انتخابات به تأخیر بیافتد. صلح اولویت مردم افغانستان است.»»

با این همه، صدیق صدیقی، سخن‌گوی رییس‌جمهور غنی می گوید انتخابات و صلح هر دو اولویت حکومت هستند: «حکومت افغانستان و در رآس آن رییس‌جمهور افغانستان تعهد جدی برای برگزاری انتخابات دارد.»

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟