نارندرا مودی خطاب به مردم افغانستان: برای ساختن افغانستان باثبات یک میلیارد 250 میلیون هندی در کنارتان خواهد بود

  • انتشار: ۱ سنبله ۱۳۹۵
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 15103

امروز قصر ستوری با کمک های کشور هندوستان از سوی رئیس جمهور اشرف غنی و نارندرا مودی نخست وزیر هند که بصورت ویدیو کنفرانس صحبت می کرد، افتتاح گردید، مودی خطاب به مردم افغانستان گفت که در دوران تلاش شما برای ایجاد افغانستانی موفق و ایجاد امنیت و استحکام در جامعۀ تان یک میلیارد و 250 میلیون هندی در کنار شما خواهد بود.

در پی  کمک‌های هند، قصر ستوری در مقر وزارت خارجۀ که به کمک 5.7 میلیون دالری هند بازسازی شده است، رسمأ از سوی محمد اشرف غنی رئیس جمهور این کشور و نارندرا مودی صدراعظم هند افتتاح گردید.

قصر ستوری بنیاد تاریخی است که در زمان امان‌الله خان ساخته شده بود و مکانی برای تصمیم‌گیری در مورد سیاست خارجی بود؛ اما در جنگ‌های داخلی این قصر ویران شد و اکنون با همکاری مالی هند از سوی بنیاد آغاخان بازسازی شده است.

اشرف غنی رئیس جمهور در این مراسم گفت: روابط افغانستان و هند در اینجا متوقف نمی‌شود و دو کشور حاضر اند همه توان خود را برای رفاه ملت‌های خود و غلبه به وحشت و افراطیت به کار گیرند.

آقای غنی تأکید کرد “منطق صلح و خیرخواهی بر جنگ و شرارت طلبی و منطق گفتگو و دیپلماسی بر منطق ترور و خشونت پیروز خواهد شد. امروز تنها پیروزی دو ملت نیست افزون بر آن پیروزی دوستی بر دشمنی، پیروزی همکاری بر کارشکنی، پیروزی سازندگی بر ویرانگری و پیروزی دوراندیشی به سطحی‌نگری و کوتاه اندیشی است”.

آقای غنی در صحبت‌های خود هم‌چنان گفت این رسالت و مسؤولیت این دو کشور است که به جنگ و ناامنی، تاریکی و تباهی پایان دهند وافزود، دولت‌های که به این درک رسیده باشند دست شان برای صلح و آشتی باز است.

در همین حال نارندرا مودی صدراعظم هند که از طریق ویدیو کنفرانس صحبت می‌کرد به شهروندان افغان اطمینان داد که هندی‌ها برای ساختن افغانستان مؤفق در کنار آنان است.

صدراعظم هند گفت اینکه افغانستان مداوم دستخوش چالش‌ها و دستگاه‌های تمویل‌شدۀ خارجی و نهادهای خشونت و ترور باشد، دولت هند را غمگین می‌سازد.

صدراعظم هند افزود “برای آنهایی که در افغانستان نمی‌توانند فراتر از سایۀ خشونت ببینند، بازسازی قصر ستوری یادآوری از رسوم و عنعنات پرشکوه این کشور است. من به مردم افغانستان اطمینان می‌دهم که در دوران تلاش شما برای تعمیر افغانستان موفق و برای ایجاد امنیت و استحکام در جامعۀ تان یک میلیارد و 250 میلیون هندی در کنار شما خواهد بود”.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟