دلایل ناخن جویدن کودکان و راههای درمان آن

  • انتشار: ۲۴ جدی ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 74087

ناخن جویدن یک عادت است که در بعضی کودکان و نوجوانان و حتی بزرگسالان دیده می‌شود. معمولا این عادت در موقعیت های اضطراب آور تشدید می‌شود. در زمان ها و مکان های خاصی مثلاً هنگام دیدن تلویزیون ممکن است بروز کند. در این مقاله از خبرگزاری اطلس، به بررسی دلایل ناخن جویدن میپردازیم پس باما همراه باشید!

ما در این مطلب بر آن شده ایم تا شما را با دلایل این کار که معمولا برای اطرافیان و بخصوص پدر و مادر آزار دهنده است آشنا کنیم و راه‌های درمان آن را تا حدودی برای شما باز گو کنیم.

ناخن جویدن

جویدن ناخن یک رفتار ناپسند است که در اکثر اوقات و در نمونه‌های شدید آن شاهد از بین رفتن ناخن، خونریزی جای ناخن و آسیب پذیر شدن آن و از بین رفتن پوست‌های کنار ناخن بیمار هستیم.

که در بسیاری موارد ظاهر نامناسب دست ها موجب از بین رفتن اعتماد به نفس در این افراد می‌شود. از این دست عادت ها علاوه بر ناخن جویدن می‌توانیم به کندن پوست دست ها و پاها و یا هر قسمت دیگر از بدن، کشیدن موی سر، آسیب زدن به پوست از طریق گاز گرفتن و… اشاره کرد.

دلایل ناخن جویدن

ناخن جویدن مانند بسیاری دیگر از رفتارهای تکرار شونده و غیر معمول شیوع بسیاری دارد. اما معمولاً بخاطر ناآگاهی نسبت دلایل ناخن جویدن ، تشخیص آن به درستی صورت نگرفته و به طور کامل و صحیح درمان نمی‌شوند.

این عادت در اکثر موارد موجب آسیب زدن به دندانها می‌شود، چرا که دندان در طول جویدن ناخن با فشار زیادی مواجه است.

نظریه های زیادی در خصوص دلیل این عادت ارائه شده است که یکی از متداول ترین دلایل ناخن جویدن را تخلیۀ استرس عنوان کرده اند.

از دیگر دلایل ناخن جویدن می‌توان به جنبۀ ژنتیکی افراد مبتلا اشاره کرد. در برخی نظریه ها هم بر این باورند که این عادت یک نوع اختلال وسواس اجباری است.

برخی تئوری ها بر این عقیده هستند که کودکان بعد از مکیدن شست دست به این عادت روی می‌آورند، البته تمام کودکانی که شست دست خود را می‌مکند لزوماً درگیر جویدن ناخن نمی‌شوند.

ژنتیک

همانطور که ذکر شد یکی از تئوری هایی که در ارتباط با این عادت بیان شده است ژنتیک افراد و جنبۀ ارثی داشتن این عادت است.

کودکانی که والدین آنها به این کار عادت داشته اند احتمال بیشتری وجود دارد که در معرض آن قرار بگیرند..

استرس

از دیگر دلایل ناخن جویدن می‌توان به عامل استرس اشاره کرد. این رفتار باعث می‌شود که فرد مبتلا تا حد زیادی با این کار احساس آرامش کرده و استرس او کم شود.

این عادت تأثیر آرام بخش بر روان فرد مبتلا دارد و میزان استرس و تحریک را در او کم می‌کند. در مواردی که فرد دچار بی حوصلگی و استرس می‌شود، این عادت به او کمک می‌کند که در واقع سیستم عصبی خود را با این رفتار تنظیم کند.

کمال گرایی

بعضی افراد به دلیل حساسیت بالایی که دارند دچار این آسیب می‌شوند. آنها تلاش می‌کنند نامنظمی‌های موجود بر روی ناخن های‌شان را از بین ببرند.

مدام به وارسی آنها می‌پردازند تا اگر چیزی باشد با جویدن، آن را اصلاح کنند. از نظر روانشناسان این کار به کمال گرایی این افراد بر می‌گردد، یعنی آنها می‌خواهند ناخن هایی عاری از هر عیبی داشته باشند.

کمبود ویتامین

گاهی اوقات نیز این عادت ممکن است به دلیل کمبود ویتامین آ در بدن باشد.

آغاز جویدن ناخن

عادت شایعی است که بر طبق برخی تحقیقات کودکان بین هفت تا ده سال حدود ۳۰ تا ۳۳% به آن مبتلا هستند.

این عادت آزاردهنده معمولاً از اواخر دوران کودکی شروع می‌شود. حتی در بعضی کودکان شیوع این عادت ممکن است در سنین خیلی پایینتر شکل بگیرد.

عوارض ناخن جویدن

جویدن ناخن در بزرگسالان

این عمل فقط مختص به کودکان و دوران کودکی نیست. بلکه در بسیاری از نوجوانان و جوانان نیز شاهد این رفتار تکرار شونده هستیم.

این رفتار حتی در برخی تا زمان میانسالی و پیری نیز دست از سر افراد بر نمی‌دارد. جویدن ناخن در میان نوجوانان حدود ۴۴% و در بین جوانان ۲۰ تا ۳۰%  شایع است. آمار به دست آمده این رقم را در بزرگسالان ۵ درصد برآورد کرده است.

درمان ناخن جویدن

با آگاهی بر دلایل ناخن جویدن می توان راه های مختلفی برای از بین رفتن این عادت پیدا کرد. پزشکان در بعضی موارد داروهای ضد افسردگی، ویتامین های گروه ب و…. را برای فرد مبتلا تجویز می‌کنند.

برخی پزشکان و روانشناسان نیز با رفتار درمانی و جایگزین کردن عادات مفید به جای ناخن جویدن، این عادت آسیب زا را کنترل می‌کنند.

در اکثر اوقات روانشناسان به درمان ریشۀ این عادت می‌پردازند و محرکی که باعث بروز این عمل شده است را شناسایی می‌کنند و از بین می‌برند.

برخی دیگر از روانشناسان نیز از راه هایی برای گریز از این عادت استفاده می‌کنند. به طور مثال، ناخن ها را با لاک یا مدلی از نوارهای پلاستیکی می‌پوشانند.

معمولا استفادۀ ترکیبی از این روش ها، شما را به نتیجۀ بهتری خواهد رساند. برای اینکه این عادت درمان شود باید تمام اعضای خانواده با درک کامل این موضوع به بهبود آن در فرد مبتلا کمک کنند.‌

توصیه هایی به والدین

والدین محترم سعی کنند ابتدا به دلایل ناخن جویدن در کودک شان دسترسی پیدا کنند. بعد از آن میتوانند اقداماتی در خصوص از بین بردن این عادت انجام دهند.

تا جایی که امکان دارد این عادت فرزندشان را نادیده بگیرند. در رابطه با کار و عادت ناپسندشان اظهار نظری نکند.

هنگامی که فرزند شما در حال جویدن ناخن است سعی کنید از صحبت کردن با او یا تلاقی نگاه‌تان با نگاه کودک اجتناب کنید.

وقتی فرزندتان در حال انجام این کار است سعی کنید از در آغوش کشیدن او خودداری کنید.

سعی کنید کودک را به خصوص در هنگام خواب سرگرم نگه دارید. این کار باعث می‌شود فرزند شما حواسش از روی آن عادت به چیز دیگری منحرف شود.

به هیچ عنوان کودک را تنبیه نکنید. وظیفۀ شما فراهم کردن یک محیط امن برای فرزندتان است، تا او به آرامش برسد، به وجود آوردن جنگ و دعوا و تنبیه باعث تشدید این عادت می‌شود.

خانه های پر از تنش که در آن پدر و مادر مدام در حال مشاجره هستند باعث بروز استرس و اضطراب در کودک می‌شود و این عادت را در او به چند برابر افزایش می‌دهد.

فراهم کردن یک محیط امن و آرام در خانه و خانواده می‌تواند یکی از راه های درمانی ساده و کم هزینۀ برای کودک شما باشد.