میکروگرین ها؛ سبزیجات فراسودمندِ درآمدزا

  • انتشار: ۱۵ ثور ۱۴۰۰
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 112191

این روزها شاید کمابیش با واژه میکروگرین در صنعت کشاورزی روبرو شده باشید، اگر مایلید که درباره این سبزیجات فراسودمند بیشتر بدانید حتما این مقاله را بخوانید چون علاوه بر اطلاعات مفید در این زمینه، می توانید روی ایده درآمدزایی میکروگرین ها هم بیشتر فکر کنید.

میکروگرین
میکروگرین

میکروگرین های دوست داشتنی

سوال اصلی این است: میکروگرین ها چه هستند؟ اگر عاشق سبزیجات باشید و کمی اطلاعات در خصوص کاشت و رشد سبزیها داشته باشید حتما شکل بالغ نشده ی این سبزیجات توجه تان را جلب کرده است.

میکروگرین ها در واقع شکل بالغ نشده و خیلی جوان سبزیجات هستند. همان سبزیجاتی که ما به عنوان سبزی خوردن یا سبزی های مخصوص پخت و پز استفاده می کنیم که در سن ۱۰ الی ۱۴ روزه گی برداشت می شوند.

هنگامی که گیاه به مرحله دو یا سه برگی برسد و درست هنگامی که گیاه به مرحله رشد برگ های لپه رسیده باشد، اگر گیاه را برداشت کنید در واقع شما میکروگرین دارید.

معمولا میکروگرین ها دارای سه قسمت ساقه مرکزی، کوتیلدون یا برگهای بذری و اولین جفت برگهای واقعی می باشند. گیاه در این مرحله دارای عطر و طعم و خاصیت فوق العاده ای می باشد.

این گیاهان با توجه به نوعِ بذرشان، دارای اندازه های متفاوتی بین یک تا یک و نیم اینچ هستند. دقت داشته باشید که اگر گیاه به رشدی بیشتر از این رسید، دیگر میکروگرین نخواهد بود.

آیا شما تاکنون از میکروگرین ها در غذاها و سالادهایتان استفاده کرده اید؟ و یا اصلا به فکر استفاده آنها افتاده اید؟

میکروگرین های فراسودمند

از محبوب ترین میکروگرین ها می توانیم به میکروگرین ریحان، کلم و کرفس و گشنیز اشاره کرد.

دوره کاشت و برداشت میکروگرین ها بسیار کوتاه بوده و حجم خاک و بستر کاشت آنها هم نسبت به سبزی بالغ خیلی کمتر می باشد و دقیقا به همین دلیل پرورش میکروگرین ها می تواند ایده ی خیلی عالی ای برای راه اندازی یک کسب و کار خوب باشد.

میکروگرین
میکروگرین

شاید این سوال برایتان پیش بیاید که چرا باید سبزیجات در دوره جوانی و در واقع در ۱۰ روزه گی آنها برداشت کنیم؟

در پاسخ باید گفت که میکروگرین ها که به گیاهان فراسودمند هم معروف هستند، دارای مقادیر زیادی مواد معدنی و ویتامین های عالی می باشند.

اینطور می توان گفت که مواد معدنی و ویتامین های موجود در میکروگرین ها نسبت به نمونه بالغ همان گونه تا ۴۰ برابر بیشتر می باشد.

و از سوی دیگر عطر و طعمی که این سبزیجات بالغ نشده در خود دارند، اصلا قابل قیاس با سبزیجات بالغ نیستند.

پس نگران این نباشید که میکروگرین ها شاید عطر و طعم دلخواه را به شما منتقل نکنند چرا که بیشترین عصاره و عطر را در وجود خویش دارند.

و به همین دلیل میکروگرین ها به عنوان یکی از قوی ترین طعم دهنده ها در خیلی از رستوران معروف و مشهور شهرهای بزرگ برای طعم دار کردن و خوشمزه تر کردن ساندویچ ها و سوپ ها و سالادها استفاده می شوند.

از سوی دیگر، این گیاهان فراسودمند دارای مواد مغذی بسیار بیشتری نسبت به گیاه بالغ همسان خود می باشد، به همین دلیل بهترین منبع تغذیه برای کودکان در حال رشد می باشد.

کاشت میکروگرین در منزل

مطمئنا با خواندن این مطلب ترغیب شده اید که از این سبزی های فراسودمند استفاده کنید، پس بهتر است بدانید که کاشت آنها در منزل کار بسیار راحتی است و ما در اینجا به شما آموزش می دهیم که چطور پشت پنجره خانه یا تراس منزل تون به مقدار کافی میکروگرین تولید کنید.

میکروگرین
میکروگرین

برای کاشت میکروگرین ها باید بدانید که در مقیاس بزرگتر می توان آنها را در بسترهایی غیر از خاک هم کشت نمود ولی ما فقط میخواهیم به میزان و مقدار کمی از آن را برای مصرف روزانه خانواده خود تولید کنید پس نیاز به

خاک سبک و قوی

بذر مرغوب

گلدان، سینی نشاء یا هر ظرف مناسب دیگری

و یک فضای نورگیر داریم.

دقت کنید که حتما نیاز نیست که برای کاشت میکروگرین ها از ظرف های مخصوص و چیز خاصی استفاده کنید بلکه شما حتی می توانید از ظرف های یکبار مصرف موجود در منزل یا ظروف بسته بندی مواد غذایی که از بیرون تهیه می کنید نیز استفاده کنید.

خب حالا می رویم سراغ کاشت و تولید سبزی های فراسودمند خودمون

برای این کاار خیلی راحت، مانند کاشت اکثر بذرها، خاک سبک را داخل ظرف مورد نظر بریزید و حتما توجه داشته باشید که عمق ظرف کم باشد.

حالا بذرها را روی خاک بصورت یکسان و مساوی بپاشید و با یک لایه نازک خاک، روی بذرها را بپوشانید. و آبیاری کنید

ولی مواظب باشید که فقط حدود نیم سانت از خاک را روی بذر بریزید.

حالا ظرف را در جای نورگیر قرار دهید و خاک رو مدام مرطوب نگه دارید.

بعد از دو هفته میکروگرین های شما آماده است و می توانید از ان برای تهیه انواع سالاد و سوپ و ساندویچ استفاده کنید.

میکروگرین
میکروگرین

نکات مهم در خصوص میکروگرین ها

دقت داشته باشید که این گیاهان بسیار سالم بوده و از تنوع بسیار بالایی نیز برخوردار می باشد و به آسانی رشد می کنند.

و از آنجایی که نسبت به گونه های همسان گیاهی خود، حاوی مقدار بسیار زیادی از ویتامین ها و مواد معدنی و پلیفنونها می باشد سبب سلامتی و بهبود کارکرد قلب و همچنین کاهش خطر ابتلا به بیماری های خطرناک و مزمن می گردد.

میکروگرین ها را در هر فصل از سال که بخواهید می توانید رشد دهید و در سبد غذایی تان بگذارید

حالا که با نحوه ی کاشت این گیاهان و خواص آن آشنا شدید می توانید روی ایده ای برای درآمد زایی نیز در این خصوص فکر کنید.