میوه های قرآنی کدامند؟

  • انتشار: ۱۴ دلو ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 76652

در این مقاله ازسرویس اطلس پلاس می خواهیم شما عزیزان را با میوه های قرآنی آشنا کنیم و بررسی کنیم که خداوند متعال به چه میوه هایی در قرآن کریم اشاره کرده است.

شاید یکی از دلایلی که خداوند متعال به برخی از میوه ها اشاره کرده است خواص و فواید آن باشد که این میوه ها را نسبت به بقیه میوه ها متمایز کرده است. لیست زیر، میوه هایی است در قرآن کریم از انها نام برده شده است.

انجیر، میوه قرآنی که خداوند به آن قسم خورده است

در قرآن کریم سوره ای به نام این میوه قرآنی نامگذاری شده و به آن سوگند یاد شده است. در آیه اول سوره «تین» می خوانیم: «وَالتِّینِ وَالزَّیْتُونِ»، «سوگند به انجیر و زیتون»

میوه های قرآنی

انجیر منبع کلسیم، فسفر، پتاسیم و ویتامین های A، B، C است، همچنین منبع غنی از فیبر غذایی است که برای رفع یبوست بسیار مفید است. مصرف انجیر برای خانم های باردار نیز ضروری است چرا که هم برای جنین مفید می باشد و هم جلوگیری از یبوست را برای زن باردار به همراه دارد.

امام رضا علیه السلام می فرمایند: انجیر بودی بد دهان را از بین می برد، لثه ها و استخوان ها را محکم می کند، مو را می رویاند، درد را برطرف می سازد و با وجود آن نیاز به دارو نیست.

زیتون (میوه های قرآنی)

در قرآن کریم درباره زیتون نیز سخن گفته شده است. این میوه نیز جزو میوه های قرآنی می باشد و به طور کلی در قرآن کریم ۶ بار نام زیتون آورده شده است. از میان این آیات، یک بار به تنهایی به آن اشاره شده که اشاره به درختی دارد که در آن درخت روغن می دهد. خداوند در آیه ۳۵ سوره مبارکه نور می فرمایند:

اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ کَمِشْکَاهٍ فِیهَا مِصْبَاحٌ الْمِصْبَاحُ فِی زُجَاجَهٍ الزُّجَاجَهُ کَأَنَّهَا کَوْکَبٌ دُرِّیٌّ یُوقَدُ مِنْ شَجَرَهٍ مُبَارَکَهٍ زَیْتُونَهٍ لَا شَرْقِیَّهٍ وَلَا غَرْبِیَّهٍ یَکَادُ زَیْتُهَا یُضِیءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ نُورٌ عَلَى نُورٍ یَهْدِی اللَّهُ لِنُورِهِ مَنْ یَشَاءُ وَیَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ وَاللَّهُ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیمٌ

«خدا نور آسمانها و زمین است مثل نور او چون چراغدانى است که در آن چراغى و آن چراغ در شیشه‏ اى است آن شیشه گویى اخترى درخشان است که از درخت‏ خجسته زیتونى که نه شرقى است و نه غربى افروخته مى ‏شود نزدیک است که روغنش هر چند بدان آتشى نرسیده باشد روشنى بخشد روشنى بر روى روشنى است‏ خدا هر که را بخواهد با نور خویش هدایت مى ‏کند و این مثلها را خدا براى مردم مى‏ زند و خدا به هر چیزى داناست.»

میوه های قرآنی زیتون

زیتون پنج بار دیگر نیز با میوه های قرآنی همچون خرما، انجیر، انگور و انار آورده شده است. خداوند همانند انجیر، به زیتون نیز سوگند یاد کرده است.

زیتون و روغن آن نیز خواص بی شماری دارند. شما می توانید با خوردن زیتون به سلامتی خود کمک بسیاری کنید. همچنین از روغن زیتون می توانید برای پوست، مو، ابرو، مژه و همچنین در غذاهای خود استفاده کنید.

حضرت امیرالمومنین امام علی علیه السلام می فرمایند: خانه ای که در آن از سرکه و روغن زیتون به عنوان خورشت استفاده کند هرگز از طعام خالی نمی شود و این غذای پیامبران است.

روغن زیتون روده ها و معده را از آلودگی و سموم پاک می کند و شن ریزه های موجود در کلیه را دفع می کند. همچنین برای کبد نیز مفید است. زیتون سرشار از ویتامین های A، D، فسفر، پتاسیم، آهن، مس، کلسیم و گوگرد می باشد.

انگور

انگور نیز از دیگر میوه های قرآنی است. خداوند متعال آن را میوه اهل بهشت دانسته و بیش از ۱۰ بار در قرآن کریم به آن اشاره کرده است. نام این میوه در سورهای انعام (آیه ۹۹)، رعد (آیه ۴)، یاسین (آیه۳۴)، نحل (آیه ۶۷)، بقره (آیه ۲۶۱)، نمل (آیه ۱۱)، مومنون (آیه ۱۹)، اسراء (آیه ۹۱)، کهف (آیه ۳۲) و عبس (آیه ۲۸) آورده شده است.

انگور خون ساز است و خون را هم تصفیه می کند. همچنین این میوه قرآنی منبع گلوکز و مواد قندی می باشد. بنابراین انگور برای افرادی که کم خونی دارند میوه بسیار مفیدی است. انگور برای سلامتی قلب، ریه و کلیه نیز مفید می باشد و وقتی خشک می شود نیز ارزش غذایی بالایی دارد و به عنوان کشکش و مویز مورد استفاده قرار می گیرد.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می فرمایند: بهترین طعام شما نان و بهترین میوه شما انگور است.

خرما

خرما نیز جزو میوه های قرآنی است. این میوه در مجموع در ۲۰ آیه از قرآن کریم آورده شده است. خرما به طور مستقل و تنها ۸ بار و در ۱۲ آیه دیگر همراه با میوه های دیگر مثل زیتون، انگور و انار آورده شده است.

خرما نیز دارای خواص فراوانی می باشد و انرژی فروانی مخصوصا زمانی که با شیر همراه باشد دارد و از گذشته امامان و پیامبران علیهم السلام نیز غذایشان خرما و شیر بوده است.

خرما به علت انرژی زیادی که دارد در ماه مبارک رمضان نیز بر سر سفره های همه مومنین وجود دارد. خرما دارای کلسیم، آهن، گوگرد، فسفر، مس و منیزیم می باشد و سرشار از ویتامین ها و مواد مغذی مختلف است. همچنین به زنان باردار نیز توصیه می شود که خرما زیاد مصرف کنند.

امام علی علیه السلام می فرمایند: خرما بخورید که شفای بیماری ها است.

انار

از دیگر میوه های قرآنی «انار» است. در قرآن کریم ۳ بار به انار اشاره شده است. یک بار آن به عنوان نشانه خداوند در سوره انعام آیه ۹۹، در آیه ۱۴۱ سوره انعام از انسان ها خواسته شده است که از انار استفاده کنند و بار سوم در سوره مبارکه الرحمن آیه ۶۸ به عنوان میوه بهشتی معرفی شده است.

انار میوه های بسیار خوشمزه می باشد که خیلی ها به خاطر این میوه منتظر فصل پائیز هستند تا انارها برسد و بتوانند از آن استفاده کنند. انار بسیار مفید است و حتی پره های سفید آن نیز خوردنی و مفید می باشد. برای بیماران قبلی به خوردن انار بسیار توصیه می شود چرا که انار خون ساز است.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می فرمایند: انار شیرین بخورید چرا که دانه ای از آن نیست که به معده برود و درد و ناراحتی را از بین نبرد. امام علی علیه السلام نیز می فرماند: به کودکان تان انار بخورانید زیرا قدرت تکلم آنها را سرعت می بخشد.