مومیایی های سه هزار ساله در مصر

  • انتشار: ۸ حمل ۱۳۹۸
  • سرویس: گوناگون
  • شناسه مطلب: 55315

در مصر مومیایی زنی با قدمت ۳ هزار سال برای نخستین بار در شهر اقصر رونمایی و تابوت او را باز کردند.

این زن دومین فرد مومیایی شده که تا به امروز توسط باستان‌ شناسان کشف شده است. دو تابوت بازنشده و چند مجسمه و نقاشی های باستانی فراعنه در اوایل ماه نومبر در شهر الاقصر مصر رونمایی شدند. یکی از تابوت ها حاوی یک مومیایی به خوبی حفظ شده یک زن است.

در میان دیگر یافته ها در داخل یکی از مقبره ها، حدود یک هزار تندیس کوچکی موسوم به “اوشابتیس” یا مینیاتورهای خدمتکاران مردگان فراعنه کشف شده اند که برای خدمت کردن در زندگی پس از مرگ با آنان دفن می شده اند.

مصری های باستان جسد انسان ها را برای حفظ شان پس از مرگ مومیایی می کردند و از مومیایی های حیوانات به عنوان هدیه های مذهبی استفاده می شد.

این آثار در ناحیه نهرهای تبتی الاسف کشف شدند. این منطقه در کناره رود نیل، بین مقبره های سلطنتی در دره ملکه و دره پادشاهان و محل دفن اربابان و فرمانروایان فرعون های مصر باستان موقعیت دارد.

مصر علیرغم متهم شدن به فقدان دقت علمی و غفلت در بیرون کشیدن آثار باستانی، اغلب اکتشافات باستان شناسانه در خاکش را با هیاهو اعلام می کند. بیش از ۱۲ اکتشاف باستانی از آغاز سال جاری به این سو در مصر اعلام شده است.

قابل ذکر است در اثر آشفتگی های پس از قیام سال ۲۰۱۱ که به سرنگونی رژیم طولانی مدت حسنی مبارک، رئیس جمهور سابق این کشور انجامید، بخش گردشگری مصر در دو سال گذشته ضربه دیده است؛ اما مکان های باستانی، به ویژه در الاقصر اهمیت قابل توجهی برای گردشگران خارجی دارند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟